Psychological well-being of the elderly: results of an empirical study

Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CEP USM

Abstract

The article analyses approaches to the definition of psychological well-being of an individual and its peculiarities in old age. The relevance of the problem is due to the growing interest in the positive side of human functioning and the wide spread of terms that reveal the psychological aspects of human well-being. Within the framework of the empirical study the features of manifestation of subjective psychological well-being in old age are studied. The results of the study of psychological well-being in three age periods in old age are presented, gender peculiarities are considered, and the results are described in terms of the level of education and family status of respondents.
Articolul analizează abordările privind definirea bunăstării psihologice a individului și particularitățile acesteia la bătrânețe. Relevanța problemei se datorează interesului tot mai mare față de latura pozitivă a funcționării umane și răspândirii pe scară largă a termenilor care relevă aspectele psihologice ale bunăstării umane. În cadrul studiului empiric sunt studiate trăsăturile de manifestare a bunăstării psihologice subiective la bătrânețe. Sunt prezentate rezultatele studiului bunăstării psihologice în trei perioade de vârstă la bătrânețe, sunt luate în considerare particularitățile de gen, iar rezultatele sunt descrise în funcție de nivelul de educație și statutul familial al respondenților.

Description

Keywords

personality, psychological well-being, subjective well-being, old age, personalitate, bunăstare psihologică, bunăstare subiectivă, bătrânețe

Citation

SLAVINSKI, Marina. Psychological well-being of the elderly: results of an empirical study. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2023, nr. 9(169), pp.319-327. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_46

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By