Modele de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
În articol este reflectată abordarea modelelor de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor din perspectiva metodologică. La nivelul sistemului și procesului de învățământ general, activitatea de formare-dezvoltare a personalității umane este proiectată în viziune sistemică, globală și se realizează tridimensional prin formele educației: formale - nonformale (la nivel instituțional) și informale (la nivel noninstituțional). Deși necesitatea asigurării integralizării educaţiei formale – nonformale - informale a devenit actuală în paradigma reformelor curriculare odată cu accentuarea rolului influenţelor educative nonformale şi informale, alături de influenţele educative formale asupra formării şi dezvoltării personalităţii elevului/tânărului, însă lipsește claritatea funcțională a unui cadru metodologic a educației nonformale. Astfel, accentuăm relevanța funcționalității modelului clasic de realizare a educației nonformale la nivelul managementului clasei/grupului de elevi, modelul activităților nonformale în mediul online/digital, modelul educației în aer liber, modelul „Școlii altfel” pentru asigurarea metodologică a educației nonformale care stabilesc acțiuni concrete și prioritare sistemului și procesului de învățământ general.
The article reflects the approach to non-formal education assurance models in the context of valuation on students’ free time from a methodological perspective. At the level of the general education system and process, the training-development activity of the human personality is designed in a systemic, global vision and is carried out three-dimensionally through the forms of formal education - non-formal (at the institutional level) and informal (at the non-institutional level). Although the need to ensure the integration of formal - non-formal - informal education has become current in the paradigm of curricular reforms with the emphasis on the role of non-formal and informal educational influences, alongside formal educational influences on the formation and development of the student’s/ young person’s personality, but the functional clarity of a framework is missing methodology of non-formal education. Thus, we emphasize the relevance of the functionality of the classical model of achieving non-formal education at the level of class/group of students management, the model of non-formal activities in the online/digital environment, the model of outdoor education, the ,,Different schools” model for the methodological assurance of non-formal education that establish actions concrete and priority to the general education system and process.
The article reflects the approach to non-formal education assurance models in the context of valuation on students’ free time from a methodological perspective. At the level of the general education system and process, the training-development activity of the human personality is designed in a systemic, global vision and is carried out three-dimensionally through the forms of formal education - non-formal (at the institutional level) and informal (at the non-institutional level). Although the need to ensure the integration of formal - non-formal - informal education has become current in the paradigm of curricular reforms with the emphasis on the role of non-formal and informal educational influences, alongside formal educational influences on the formation and development of the student’s/ young person’s personality, but the functional clarity of a framework is missing methodology of non-formal education. Thus, we emphasize the relevance of the functionality of the classical model of achieving non-formal education at the level of class/group of students management, the model of non-formal activities in the online/digital environment, the model of outdoor education, the ,,Different schools” model for the methodological assurance of non-formal education that establish actions concrete and priority to the general education system and process.
Description
Keywords
educație nonformală, modele, metodologie, funcționalitate, acțiuni pedagogice, „Școala altfel”, mediul online/digital, educație în aer liber, timp liber, elevi, non-formal education, models, methodology, functionality, pedagogical actions, ,,Different school”, online/digital environment, outdoor education, free time, students
Citation
CLICHICI, Veronica. Modele de asigurare a educației nonformale în contextul valorificării timpului liber al elevilor. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2023, nr. 9(169), pp.130-140. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_19