Stimularea creativității la școlarii de vârstă mică
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
În contextul învăţământului modern, stimularea creativității este un aspect pedagogic foarte important în situaţiile în care se impune o dezvoltare armonioasă a elevilor și a formării viitorului adult în societate. Abordările actuale din educație urmăresc dezvoltarea abilităților și formarea deprinderilor creative bazate pe o abordare integrată; aceste abordări pot fi studiate din perspectivă inter- și intra-disiciplinară la nivelul curriculumului școlar din clasele primare. Creativitatea poate fi educabilă, iar stimularea acesteia la vârstă școlară mică este elementară. Prin folosirea unor metode adecvate de stimulare a creativității, nu numai în procesul educațional în diferite domenii, ci și în activitățile extracurriculare, putem oferi elevilor din clasele primare sprijinul necesar pentru dezvoltarea capacității acestora de a filtra informațiile pe care le primesc de la cadrele didactice. Abordarea stimulării creativității la școlarii de vârstă mică promovează schimbarea la nivel cognitiv printr-o trecere de la un singur plan la mai multe planuri, în același timp antrenând abilități, capacități creatoare, precum dialogul, rezolvarea problemelor, exprimarea ideilor și susținerea unui punct de vedere personal.
In the context of modern education, the stimulation of creativity is a very important pedagogical aspect in situations where a harmonious development of children and the formation of the future adult in society are required. Current approaches in education aim at developing skills and training creative skills based on an integrated approach; these approaches can be studied from an inter- and intra-disciplinary perspective at the level of the primary school curriculum. Creativity can be taught, and its stimulation at a young school age is elementary. By using appropriate methods to stimulate creativity, not only in the educational process in different fields, but also in extracurricular activities, we can offer primary school children the necessary support for developing their ability to filter the information they receive from teachers. The approach to fostering creativity in young school children promotes cognitive change through a shift from single-plan to multi-plan, while training skills, creative capacities, such as dialogue, problemsolving, expressing ideas and supporting a personal point of view.
In the context of modern education, the stimulation of creativity is a very important pedagogical aspect in situations where a harmonious development of children and the formation of the future adult in society are required. Current approaches in education aim at developing skills and training creative skills based on an integrated approach; these approaches can be studied from an inter- and intra-disciplinary perspective at the level of the primary school curriculum. Creativity can be taught, and its stimulation at a young school age is elementary. By using appropriate methods to stimulate creativity, not only in the educational process in different fields, but also in extracurricular activities, we can offer primary school children the necessary support for developing their ability to filter the information they receive from teachers. The approach to fostering creativity in young school children promotes cognitive change through a shift from single-plan to multi-plan, while training skills, creative capacities, such as dialogue, problemsolving, expressing ideas and supporting a personal point of view.
Description
Keywords
creativitate, stimularea creativității, școlari mici, educație, curriculum, clase primare, abordare inter-disciplinară, abordare intra-disciplinară, integrarea conținuturilor, creativity, stimulating creativity, young school children, education, curriculum, primary classes, inter- disciplinary approach, intra-disciplinary approach, integration of contents
Citation
ROTARU, Ramona-Elena și Vladimir GUŢU. Stimularea creativității la școlarii de vârstă mică. Studia Universitatis Moldaviae. Seria Ştiinţe ale Educației, 2023, nr. 9(169), pp.141-148. ISSN 1857-2103. Disponibil: https://doi.org/10.59295/sum9(169)2024_20