DIALOGUL DINTRE GENERAȚII ÎN CONTEXTUL EDUCAȚIEI NONFORMALE
Files
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
Articolul prezintă reflecții de ordin teoretic și practic despre rolul
dialogului dintre generații în educația nonformală. Se insistă asupra deplasării accentelor
în domeniul socioumanistic de la „conflictul dintre generații”, care, oricum, rămâne, în
psihologie, ca o caracteristică fundamentală în psihologia vârstelor, la „solidaritatea
dintre generații”. Eforturile conjugate, în acest sens, din partea actorilor educației
contribuie la asigurarea bunăstării personale și comunitare și la transmiterea echilibrată
a experiențelor și a valorilor perene. Documentele europene și bunele practici la capitolul
dat analizează și concretizează această situație.
The article presents theoretical and practical reflections on the role of dialogue between generations in non-formal education. It is insisted on shifting the emphasis in the socio-humanistic field from the "conflict between generations", which remains in psychology anyway, as a fundamental characteristic in the psychology of ages, to "solidarity between generations". The combined efforts in this sense on the part of the actors of education contribute to ensuring personal and community well-being, but also to the balanced transmission of perennial experiences and values. The European documents and good practices in the given chapter analyze and concretize the given situation.
The article presents theoretical and practical reflections on the role of dialogue between generations in non-formal education. It is insisted on shifting the emphasis in the socio-humanistic field from the "conflict between generations", which remains in psychology anyway, as a fundamental characteristic in the psychology of ages, to "solidarity between generations". The combined efforts in this sense on the part of the actors of education contribute to ensuring personal and community well-being, but also to the balanced transmission of perennial experiences and values. The European documents and good practices in the given chapter analyze and concretize the given situation.
Description
Keywords
dialog între generații, educație nonformală, dialogue between generations, non-formal education, intergenerational solidarity
Citation
GORAŞ-POSTICĂ, Viorica. Dialogul dintre generații în contextul educației nonformale. In: Educația și învățământul extrașcolar în Republica Moldova: statu quo și perspective, Ed. 1, 9-10 decembrie 2022, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2023, pp. 24-30.