ABORDAREA TEORETICĂ PRIVIND EFICIENȚA APLICĂRII MIJLOACELOR DIN RUGBY ÎN LECȚIA DE EDUCAȚIE FIZICĂ LA ELEVII CICLULUI LICEAL
Date
2023
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
CEP USM
Abstract
În acestă lucrare este prezentată abardarea teoretică a specialiștilor din domeniul educație fizică și sport privind eficiența aplicării mijloacelor din rugby în lecția de educație fizică la elevii din învățământul liceal. Sunt analizate documentele de politici ce reglementează procesul educational la disciplină, care reflectă flexibilitate în abordarea mijloacelor specifice probelor de sport pentru formarea competențelor specifice ale disciplinei educație fizică. Analiza şi sinteza literaturii de specialitate, în special al jocului de rugby, scoate în evidență valențele formative ale probei de sport în aspect psihologic, sociologic, motric și al formării personalități celui ce o practică. Mijloacele care pot fi aplicate în lecția de educație fizică pentru însușirea elementelor și procedeelor tehnico-tactice din rugby vor influiența direct asupra motricității generale și al nivelul pregătirii fizice al elevului, fapt confirmat de către specialiștii din domeniu, totodată, aceasta ar fi și un argument pentru proectarea jocului de rugby în cadrul curriculumul disciplinar/ programei curriculare la nivelul disciplinelor sportive alternative.
This paper presents the theoretical approach of physical education and sports specialists regarding the effectiveness of the application of rugby tools in the physical education lesson for high school students. The policy documents that regulate the educational process in the discipline are analyzed, which reflect flexibility in approaching the specific means of sports tests for the training of the specific skills of the physical education discipline. The analysis and synthesis of specialized literature, especially of the game of rugby, highlights the formative valences of the sport test in psychological, sociological, motor aspect and the personality formation of the one who practices it. The means that can be applied in the physical education lesson to acquire the elements and technical-tactical procedures in rugby will have a direct influence on the general motor skills and the level of physical training of the student, a fact confirmed by the specialists in the field, at the same time, this would also be an argument for designing the game of rugby within the disciplinary curriculum/curriculum at the level of alternative sports disciplines.
This paper presents the theoretical approach of physical education and sports specialists regarding the effectiveness of the application of rugby tools in the physical education lesson for high school students. The policy documents that regulate the educational process in the discipline are analyzed, which reflect flexibility in approaching the specific means of sports tests for the training of the specific skills of the physical education discipline. The analysis and synthesis of specialized literature, especially of the game of rugby, highlights the formative valences of the sport test in psychological, sociological, motor aspect and the personality formation of the one who practices it. The means that can be applied in the physical education lesson to acquire the elements and technical-tactical procedures in rugby will have a direct influence on the general motor skills and the level of physical training of the student, a fact confirmed by the specialists in the field, at the same time, this would also be an argument for designing the game of rugby within the disciplinary curriculum/curriculum at the level of alternative sports disciplines.
Description
Keywords
educație fizică, mijloace din rugby, valețe formative, elevii ciclului liceal, physical education, means of rugby, formative valleys, high school students
Citation
BRAGARENCO, Nicolae, UDROIU, Marian. Abordarea teoretică privind eficiența aplicării mijloacelor din rugby în lecția de educație fizică la elevii ciclului liceal. În:Studia Universitatis Moldaviae:Științe ale educației. 2023, nr.5(165), pp.180-184 ISSN 1857-2103