ADULT DIDACTICS – COMPONENT OF ANDRAGOGY: PECULIARITIES AND BASIC CATEGORIES

Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

CEP USM

Abstract

At the stage of rapid development of science and market of educational services for adults, a relatively new direction in education was formed - andragogy (pedagogy of adults). In the present time, andragogy occupies a place in the structure of education sciences as an independent category, possessing at the same time its own scientific apparatus, research methods, scientific approaches and principles. In this article, an attempt was made to substantiate the definition of basic concepts and categories of adult teaching: subject, tasks, functions. Special attention is paid to the principles of adult learning: priority of independent education, reliance on personal experience, individualization of learning, contextuality of learning, reliance on individual needs, considering them as motives and sources of designing the outcomes of education. At the same time, adult learning is considered within the framework of the following characteristics: andragogic self-reflexivity, decentralization of andragogic approach, deconstruction/reconstruction of andragogic theory, contextualization of adult learning and education.
În stadiul de dezvoltare rapidă a științei și a pieței serviciilor educaționale pentru adulți, s-a format o direcție relativ nouă în educație - andragogia (pedagogia adulților). În prezent, andragogia ocupă un loc în structura științelor educației ca categorie independentă, având în același timp propriul aparat științific, metode de cercetare, abordări științifice și principii. Acest articol încearcă să fundamenteze și să definească conceptele și categoriile de bază ale didacticii adulților: subiect, sarcini, funcții. O atenție deosebită este acordată principiilor învățării adulților: prioritate a învățării independente, încredere pe experiența personală, individualizarea învățării, contextul învățării, dependența de nevoile individuale, considerându-le motive și surse pentru proiectarea rezultatelor învățării. În acest moment, învățarea adulților este considerată în cadrul următoarelor caracteristici: autoreflexivitate andragogică, decentralizarea demersului andragogic de construcție/ reconstrucție a teoriei andragogice, contextualizarea învățării și educației adulților.

Description

Keywords

andragogy, teaching of adults, self-training, learning and education of adults, andragogie, didactics of adults, autoformare, învățarea și educația adulților

Citation

GUŢU, Vladimir, ŢURCANU, Carolina. Adult didactics – component of andragogy: peculiarities and basic categories. În: Studia Universitatis Moldaviae:Științe ale educației. 2023, nr.5(165), pp.3-9 ISSN 1857-2103

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By