Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14
Browse
10 results
Search Results
Item THE IDENTITY APPROACH TO SOCIAL COHESION AS AN ESSENTIAL COMPONENT OF NATIONAL INTEREST(CEP USM, 2024) Bevziuc, Victoria; Vintilă, PavelNational interest is the direction of domestic and foreign policies of a state. It is measured by the level of security and well-being of the state and its citizens, and in democratic states, it is indicated by the requirements of all stakeholders of national interest. The formation of a national interest follows the following scheme: Interest > Necessity > Awareness > Action. At present, the Republic of Moldova is between the necessity and awareness of national interest, as society is highly divided and there is no primary national interest with a general consensus. Even statehood or sovereignty are not a national interest with absolute support. This paper demonstrates the dynamics of national interest and the necessity of addressing the identity issue for social cohesion and achieving broad consensus regarding the national interest of the Republic of MoldovaItem CONSIDERAȚII PRIVIND EVOLUȚIA RELAȚIEI INTERES NATIONAL – SECURITATE (EXEMPLUL SOCIETĂȚII ÎN SCHIMBARE)(2020) Saca, VictorArticolul propus spre publicare examinează aspectele-cheie ale relației dintre interesul național și securitatea națională în condițiile societății și ale statului în schimbare față de democrație. Autorul valorifică caracterul principal și direcțiile acestei relații printr-o abordare succintă a conceptelor de interes național și securitate națională. În acest context, interesul național este definit atât în general, cât și în special. Mai multe definiții generale și particulare, inclusiv cea propusă de autor, sunt supuse analizei. În același timp, sunt delimitate aspectele comune și distincte ale definițiilor de interes național. Un loc special în articol aparține abordărilor de securitate națională. Pașii pentru conceptualizarea securității naționale sunt făcuți în funcție de riscurile, pericolele și amenințările actuale, dar și corelațiile dintre diferite niveluri de securitate – național, regional, internațional. Pe baza abordărilor parțiale ale interesului național și ale securității naționale, autorul identifică conceptul sintetic, generalizat al relației interes–securitate. De asemenea, a fost demonstrată dinamica caracterului general și particular al componentelor acestei relații, modificarea acestui caracter în funcție de anumite condiții. Articolul conține, de asemenea, dimensiunea practică, empirică a relației interes național –securitate națională. În acest caz, experiența Republicii Moldova este valorificată, practica interesului național și a securității naționale este demonstrată în contextul documentelor oficiale de stat. Influențele următoarelor documente oficiale sunt analizate din punct de vedere practic: Conceptul de politică externă al Republicii Moldova din 08.02.1995, Doctrina militară a Republicii Moldova din 06.06.1995, Conceptele de securitate națională a Republicii Moldova Moldova din 05.05.1995 și din 22.05.2008, Strategia securității naționale a Republicii Moldova din 15.07.2011, precum și Proiectul Strategiei de securitate națională a Republicii Moldova din 21.06.2016Item ACTORII ȘI AGENȚII INTERESULUI NAȚIONAL ȘI AI SECURITĂȚII NAȚIONALE(2022) Saca, Victor; Hîrbu, DianaÎn articolul propus spre publicare sunt examinate noțiunile de bază ale tandemului in- teres național - securitate națională, și anume cele de actor și agent ale acestui tandem. Atare noțiuni alcătuiesc ceea ce numim osatura interesului și securității, fiindcă anume actorul și agentul sunt considerați pe drept principalii purtători, dar și promotori ai tandemului inte- res național - securitate națională. În acest context, în articol, sunt analizate și evaluate cali- tățile actorului și agentului în câmpul complex al interesului și securității și, desigur, rolurile interpretate de ei pe scena politică actuală, inclusiv cea a Republicii Moldova. O atenție aparte acordăm personalității ca actor primar al interesului și securității, de care depind în ultima instanță capacitățile tuturor celorlalte tipuri de actori în aria interesului național și securității naționale. Totodată, este specificată activitatea comunității sociale ca actor colec- tiv al interesului și securității, dar și ale instituției politice ca agent decizional de interes și securitate. În cele din urmă, drept factor sintetic de analiză sunt evidențiate statul-națiune și societatea civilă ca unicii exponenți ai interesului național și securității naționale.Item VALORIFICAREA EXPERIENŢEI DIPLOMATICE ACUMULATE DE RSSM POSTBELICĂ ÎN PROMOVAREA INTERESULUI NAŢIONAL AL MOLDOVEI(CEP USM, 2016) Roman, AlexandruThe article is focused on the analysis of the Republic of Moldova national interest emphasizing the importance of diplomatic experience in promoting national interest in the last decades of the post-war MoldovanSovietSocialistRepublic and first years of the state independence. The author relies on the analysis of the historiography in the research field and of historical and current official sources, involving partially his personal experience. It is the first research of this issue in national historiography.Item ПОТЕНЦИАЛ И ПЕРСПЕКТИВЫ СТРАТЕГИЧЕСКОГО ПАРТНЁРСТВА РЕСПУБЛИКИ МОЛДОВА И РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ В СОВРЕМЕННЫХ УСЛОВИЯХ(CEP USM, 2020) Ткач, АнатолийАнализируются факторы, обусловливающие внешнюю политику Республики Молдова в целом и двусторонние отношения с Российской Федерацией на современном этапе развития внешних контуров системы международных отношений, в частности, среди которых: структурная трансформация системы международных отношений; геополитическая конкуренция между Европейским Союзом и Евразийским Экономическим Союзом; новый геополитический ландшафт. Влияние факторов внешней среды обусловливает формат внутренних контуров, включающих внутренние факторы влияния на потенциал и перспективы развития стратегического характера молдо-российских отношений. В этих условиях анализируются функциональные аспекты стратегического партнёрства Республики Молдова с Российской Федерацией в современных реалиях.Item PROBLEME DE IMPACT A POLITICII EXTERNE ASUPRA PROCESULUI DE CONSOLIDARE ȘI PROMOVARE A INTERESULUI NAŢIONAL AL REPUBLICII MOLDOVA(Academia de Administrare Publică, 2020) Saca, VictorThe proposed article addresses some theoretical and empirical aspects of the impact of foreign policy on the national interest. The subject is examined in the light of the capacities of the State of the Republic of Moldova to ensure a rational and consistent domestic and for - eign policy capable of consolidating and adequately promoting the national interest. The author analyzes the positive and problematic realities of the influence of foreign policy on the supreme values of the country - sovereignty, independence, territorial integrity, security. It is also under assessment the issue of priorities and vectors of orientation of national interest - to the West or to the East.Item INTERESUL NAȚIONAL ȘI PROBLEMELE GUVERNĂRII ÎN CONTEXTUL TRANSFORMĂRILOR DEMOCRATICE. CAZUL REPUBLICII MOLDOVA(2019) Saca, Victor; Leahu, IlieÎn acest articol se analizează importanța interesului național în contextul transformărilor democratice. Republica Moldova trebuie să-și definească interesele naționale ca o oportunitate de a demonstra că s-a angajat să respecte valorile libertății și toleranței, să demonstreze că este deschisă dialogului și cooperării bilaterale și multilaterale și tinde să se bucure de o securitate viabilă, câștigând mai multă audiență și credibilitate. Chiar dacă interesele naționale ale Republicii Moldova au un caracter regional, deoarece potențialul său politic și economic este limitat și nu poate pretinde la roluri globale pe arena mondială, interesele naționale sintetizează traiectoriile pe baza cărora Republica Moldova își concepe prezentul și viitorul. În cadrul transformărilor democratice, rolul puterii de stat în condițiile contemporane nu se diminuează, ci invers se complică și crește. Indiferent de modelul social pe care îl dezvoltă societatea noastră, statul este instrumentul cel mai important pentru creșterea bunăstării oamenilor, pentru construirea activității civice și politice, precum și pentru consolidarea simțului cetățeniei. Astfel, cursul și rezultatele transformărilor democratice sunt determinate în mare măsură de calitatea conducerii statului. Interesul național este un factor determinant binecunoscut al comportamentului politic, care motivează și stimulează diverși actori să dezvolte obiective politice, să întreprindă acțiuni care se adresează atât sferei politice, cât și altor sfere sociale. Pornind de la premisa că suntem încă sortiți să fim conduși de guverne de coaliție, considerăm absolut necesar ca toate formațiunile politice să plaseze în prim plan interesul național, transformarea democratică, suveranitatea, demnitatea umană, drepturile și libertățile omului și nu interesele înguste de partid sau de grup.Item IDENTIFICATIONS CONCEPTUELLES DE L’INTERACTION „POLITIQUE ÉTRANGÈRE – INTÉRÊT NATIONAL – PROCESSUS INTÉGRATIONNISTE”(2018) Cebotari, Svetlana; Cotilevici, VioletaIn the contemporary world, the integration is one of the primary factors of the foreign policy and of the international relations as a whole. At the beginning of the 21st century the world is going through a multitude of processes that take place inside and outside the states. New integrationist groups appear, the organizational forms are diversified and the evolution takes place from simplistic models to more complex ones. As a result, the integrationist processes en-compassed virtually all regions and states, thus contributing to the formation of new international "matrices". This article analyzes the relationship «national interest - foreign policy - integrationist process". Between the notions of "integrationist process" and "national interest", "foreign policy" there is a complementarity report, each one completing one ano-ther. No integration process can be achieved outside and without the involvement of the states, which have a certain interest, which they achieve through the foreign policy.Item REPERE ISTORIOGRAFICE ŞI TEORETICO-CONCEPTUALE ALE CERCETĂRII INTERESULUI NAŢIONAL(CEP USM, 2013) Cujba, Anastasia; Ejova, CristinaInteresul naţional reprezintă un element-cheie în politica externă a unui stat, ce reflectă aspiraţiile poporului său de a ocupa în cadrul comunităţii mondiale locul care îi corespunde maximal posibil tradiţiilor sale cultural-istorice şi spirituale, asigurându-i realizarea deplină a potenţialului său. Însă, cu cât pare uşor de înţeles la prima vedere acest termen, cu atât de dificil e de a asimila complexitatea sensului de interes naţional, care a fost supus dezbaterilor politice şi discursurilor academice. Diversitatea abordărilor ştiinţifice a adus un important aport în desfăşurarea investigaţiilor vis-à-vis de interesul naţional, care diferă atât sub aspectul curentului ideologic, cât şi al mediului de desfăşurare a procesului de formulare şi afirmare a acestuia. Istoriografia occidentală se axează în special pe dimensiunea definirii şi conceperii interesului naţional al statelor, pe când istoriografia autohtonă se referă în mare parte la dimensiunea de funcţionare şi eficientizare a interesului naţional al Republicii Moldova în politica sa externă.Item THE EVOLUTION OF REPUBLIC OF MOLDOVA RELATIONS WITH ROMANIA (1991–2013)(CEP USM, 2014) Cebotari, Svetlana; Ejova, CristinaIn this article the authors comprehensively analyze the evolution of the bilateral relations between Romania and Moldova. Relations between Romania and Moldova, two sovereig n and independent states, have a privileged, particular character, deriving from the community of people, culture, language and national history. Th currently existence of the two separate Romanian states instead of one as a whole, can be explained by the politicl history of the twentieth century, through the international situation that has been created both after the USSR collapse and the socialist camp, and by interests of modern great powers