Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Comunicarea strategică: unele considerații teoretice
    (CEP USM, 2024) Mârzac, Elena; Ejova, Cristina
    Articolul oferă o analiză cuprinzătoare a cadrului teoretic al conceptului de comunicare strategică (StratCom). În cercetare se analizează evoluția StratCom, evidențiindu-se natura sa interdisciplinară și componentele esențiale care o deosebesc de alte forme de comunicare. Sunt explicați termenii - „comunicare” și „strategie” - și modul în care aceste elemente se combină pentru a servi ca un instrument puternic pentru state și organizații, modelând percepția publică, întărind legitimitatea acțiunilor și promovând interesele naționale și organizaționale. Lucrarea evidențiază componentele StratCom în diverse domenii, de la diplomație publică la operațiuni psihologice și operațiuni informaționale, subliniind rolul său esențial în abordarea amenințărilor hibride și combaterea dezinformării. Prin analizarea perspectivelor marilor puteri, precum SUA și Marea Britanie, și a organizațiilor internaționale, precum NATO și UE, articolul subliniază rolul esențial al StratCom în alinierea mesajelor pe diferite platforme pentru a sprijini obiectivele de securitate națională. Analiza subliniază necesitatea dezvoltării unor strategii de comunicare bine fundamentate, coerent coordonate și cu impact semnificativ, ca măsură esențială pentru menținerea rezilienței într-un mediu de securitate caracterizat de volatilitate și schimbare constantă. Se concluzionează că, în esență, comunicarea strategică trebuie privită ca un proces holistic care combină influența, alinierea mesajelor și implicarea audienței într-un dialog activ, contribuind astfel la consolidarea pe termen lung a rezilienței naționale, a credibilității și a încrederii publicului.
  • Thumbnail Image
    Item
    PRINCIPIILE DE GESTIONARE A POLITICILOR DE ACHIZIȚII PUBLICE ÎN STATELE UNIUNII EUROPENE
    (CEP USM, 2023) Silistrari, Alfred
    Throughout its existence, the European Union has sought to optimize the functioning of the internal market, elaborating various strategic documents to realize the economic potential. The public policy promoted aimed at opening the national markets of the public countries and developing competitive skills to other member states, offering a competitive offer and significant opportunities. In addition to opening up competitiveness, the adopted policy also resulted in preventing inefficient public spending, providing a major means of avoiding corruption, as well as giving taxpayers assurance that their money is being spent correctly and thus public confidence in the government. The accession of the European Union in 1996 to the World Trade Organization (WTO) Agreement on public activities has considerably influenced the legal basis of the EU in the field of public activities.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTUL TEHNOLOGIC ȘI SOCIAL-PSIHOLOGIC AL ACTIVITĂȚII BIBLIOTECARILOR
    (CEP USM, 2023) Gamarţa, Lilia
    This paper focuses on the technological and social-psychological aspects of librarians’ work. The introduction outlines the role of librarians in the digital age, as well as the importance of balancing technological advances with traditional library practices. Definitions of key concepts such as information technology, digital literacy and socio-psychological factors are provided, highlighting the complex nature of librarianship in modern times. The article addresses suggestions for improving the technological and socio-psychological skills of librarians, such as providing opportunities for professional development, promoting collaboration and communication between librarians and users, and emphasizing the value of librarianship in promoting information literacy and lifelong learning.
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE ALE COMUNICĂRII PERSUASIVE ÎN MEDIUL PROFESIONAL
    (CEP USM, 2023) Lazăr, Corina
    It is human nature to want things to turn out according to personal expectations. Changing the opinion and influencing the decisions of others are topics of interest in organizational culture. The change can be achieved through authoritative forms of communication, such as dispositions, orders, indications, and/or through forms of award and disciplinary sanctions; but compliance in this case is formal and does not contribute to a favorable psycho-emotional climate. That is why, in the contemporary professional environment, one opts for persuasive communication. This leads to consensus and contributes to working towards common goals. This article draws attention to the difference between persuasion and manipulation, and brings to attention the principles of persuasion according to several authors.
  • Thumbnail Image
    Item
    PR-UL POLITIC ŞI PROMOVAREA IMAGINII INSTITUŢIILOR POLITICE – CONCEPTE TEORETICE
    (CEP USM, 2016) Codrean, Natalia
    The article „Political PR and promoting the image of political institutions” describes the theoretical concept and importance of these phenomena. The tendency to create and promote an image as more credible and more positive belong to the individual personality, or companies that sell something, but also to state institutions, and especially, to political institutions.