Facultatea de Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Administrative / Facultyof International Relations, Political and Administrative Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/14

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 282
  • Thumbnail Image
    Item
    ASPECTE GENERALE ŞI PARTICULARE ALE MODERNIZĂRII SISTEMULUI POLITIC DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (Artpoligraf, 2015) Ciobanu, Ion
    Problema democratizării şi modernizării sistemului politic în contextul globalizării, reprezintă un subiect care nu a fost pe deplin valorificat de ştiinţa politologică din ţara noastră. Astfel, importanţa subiectului de faţă derivă şi din necesitatea de a înţelege cât mai exhaustiv procesele democratizării şi modernizării sistemului politic din RM, cu atât mai mult, că aceste proces determina eficienţa şi funcţionalitatea acestuia. Modernizarea sistemului politic este, în concepția cercetătorilor, nimic altceva decît paradigma contemporană a organizărilor complexe, o strategie de dezvoltare şi modernizare sistemică a statelor, un model de analiză transdisciplinară a societăților organizate. Paradigma principală cu care voi cerceta sistemul politic din ţara noastră este relaţia dintre aspectele generale si particulare ale modernizarii şi cum acestea au modelat sistemul politic. Considerăm că există o serie de lacune în funcţionarea sistemului politic moldovenesc şi acestea se datorează în primul rînd caracterului ambiguu şi necoerent al democratizării şi modernizării instituţiilor şi proceselor politice. Totodată, de la declararea Independenţei şi fondarea statului Republica Moldova, sistemul politic, economic şi cel de securitate, sunt strîns legate şi inter- dependente de fenomenul globalizării. Astfel, democratizarea şi modernizarea sistemului politic din Moldova este inclusiv şi rezultatul globalizării care a dus la o integrare şi cooperare tot mai profundă şi intensă între state.
  • Thumbnail Image
    Item
    ALEGERILE PARLAMENTARE (1994) ȘI CONSTITUIREA CELUI DE-AL DOILEA PARLAMENT AL REPUBLICII MOLDOVA
    (Artpoligraf, 2014) Gîrneţ, Ilie
    Procesul de implementare a valorilor democratice în Republica Moldova, a fost determinat în mare măsură și de alegerile parlamentare din 27 februarie 1994. După mai bine de cinci decenii de regim totalitar, în care țara noastră a fost parte componentă a U.R.S.S., au fost organizate primele alegeri libere, pe bază de pluripartidism, urmând să aibă o importanță vitală pentru declanșarea proceselor de democratizare a structurilor politice. Cea mai serioasă forță politică care se arăta în ajunul alegerilor parlamentare din 27 februarie 1994, se prefigura a fi Partidul Democrat Agrar din Moldova, care a înregistrat o afluență masivă de adepți și simpatizanți în frunte cu fosta nomenclatură comunistă de toate nivelele, și care a desfășurat o activitate intensă de creare a structurilor de partid în teritoriu, ne cătând la aceasta în cursa electorală s-au avântat treisprezece formațiuni social-politice, partide politice, blocuri electorale, precum și 20 de candidați independenți. Obiectivele platformelor electorale ale concurenților electorali erau foarte variate, însă vizau, în principal, stabilitatea noului stat Republica Moldova și soarta de mai departe a acestuia, strategia reformelor, urgentarea adoptării noii Constituții, soluționarea problemelor litigioase (Transnistria și Găgăuzia), lupta contra crimei organizate. De menționat că cota de participare a cetățenilor la alegeri a fost una destul de mare, ridicându-se la 79,31%. Ca rezultat al alegerilor în Parlament au avut acces patru formațiuni politice. Scrutinul a scos în evidență raportul real al forțelor politice din societate, astfel dându-se răspunsul la tot felul de speculații referitor la orientările sociale și aspirațiile cetățenilor din Republica Moldova. Voturile alegătorilor au scos în evidență acele formațiuni social-politice care erau aproape de interesele lor.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROBLEME ÎN ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA ACHIZIŢIILOR PUBLICE LA NIVEL LOCAL
    (CEP USM, 2018) Ciobanu, Tatiana; Galușcă, Marina
  • Thumbnail Image
    Item
    REFORMA ADMINISTRATIVĂ - OBIECTIV AL GUVERNĂRII ACTUALE
    (CEP USM, 2018) Raicu, Ecaterina
    La réforme administrative est un processus complexe, stimulant et dyna- mique dans le développement de la société, qui génère des prémisses pour le changement, la modernisation et le développement. Cette originalité ne peut être comprise qu’en tenant compte de la spécificité du processus d’intégration mis en chantier avec la création des société ou communauté.
  • Thumbnail Image
    Item
    DESCENTRALIZAREA FINANCIARĂ - OBIECTIV STRATEGIC DE REFORMĂ A ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE
    (CEP USM, 2018) Vacarenco, Iulia; Putină, Natalia
    The reformation of public administration, including local administration, has become one of the priorities of the Government of the Republic of Moldo- va, and one of the most important components of the respective reform is that of local public finances. Aiming the presentation of the current achievements in the process of reformation of local public finances in the Republic of Moldova, in the article there are also approached the subsequent perspectives and chal- lenges related to the assurance of the durability of the respective reform.
  • Thumbnail Image
    Item
    ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ ИМУЩЕСТВА И ПОЛНОМОЧИИ – КОНСТИТУЦИОНЫЙ ПРИНЦИП ПУБЛИЧНОГО УПРАВЛЕНИЕ
    (CEP USM, 2018) Сосна, Александру; Михалаш, Виктория
    The article highlights the decentralization of property and powers stipu- lated by the Law of the Republic of Moldova No. 68 of 05.04.2012 on the ap- proval of the National Strategy for Decentralization and the action plan for the implementation of the National Strategy for Decentralization for 2012-2018. This law determines the goals and objectives for the implementation of the priority associated with the decentralization of power and the provision of local autonomy in accordance with the European Charter of Local Self-Gov- ernment of 15.10.1985, which was ratified by the resolution of the Parliament of the Republic of Moldova No. 1253-XIII of 16.07.1997. The relevance of the topic is due to the need to improve the quality of the activities of local public administration by transferring to them from the cen- tral public administration authorities a part of the functions and powers, as well as the property necessary to fulfill the functions and powers transferred to them, as well as responsibility
  • Thumbnail Image
    Item
    ФИНАНСОВЫЕ АСПЕКТЫ ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИИ
    (CEP USM, 2018) Сосна, Александру
    The relevance of the topic is conditioned by the need to reform the legisla- tion regulating the activities of central and local public administration bodies. The rapprochement of the Republic of Moldova with the European Union is possible only in the conditions of the state, in which structures with a high hierarchy are replaced by decentralized, transparent and flexible structures based on the rule of law, civil rights and freedoms. The decentralization of power and the empowerment of local public ad- ministration by real power will ensure the comprehensive development of the regions.
  • Thumbnail Image
    Item
    THE CHALLENGES OF DEMOGRAPHIC SITUATION OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE CONTEXT OF THE MIGRATION PROCESSES
    (CEP USM, 2018) Andrieș, Vasile; Bevziuc, Victoria
    This article seeks to realize a research of the Russian Federation demo- graphic situation by its tendencies to harmonize the migration processes. The Russian Federation is a diverse, multiethnic society that has been confronted with a lot of problems regarding the demographic situation. According to the internal and external data the Russian Federation has the lack of labor work- ing persons due to the decreasing number at the population level. To assure the positive result it's important to improve the implication of the both parts: one side, the main goal of demographic politics of state needs to be the protection of identity of that segment of the population and an equilibrate naturalization by accommodation in the community States; other side, the migration proc- esses to be in accordance with the internal conditions of the democratic States.