Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
5 results
Search Results
Item REVENIREA ACASĂ A LUI ŞTEFAN SADOVNICOV(2023) Procop, NataliaȘtefan Sadovnicov este artistul plastic care a abordat mai multe genuri ale picturii de şevalet. Activitatea sa de creație se bazează pe conexiunea celor trei domenii ale artelor: pictură, muzică şi literatură. Scrie poezii, evocă vremurile de al- tădată, pictează. De aceea, oraşul copilăriei şi tinereții sale – Bălți – apare la el reprezentat ca un univers bogat în culori, forme, sonuri etc. În toate lucrările cu acest motiv simțim afecțiunea artistului față de oraşul sufletului său. Ștefan Sadovnicov este unul dintre puținii artişti cu o sensibilitate, profunzime şi inteligență deosebite. Seria de tablouri cu titlul „Oraşul care nu mai există…”, executate în anii ’70–’80, nu sunt doar simple peisaje cu clădiri specifice timpului; ele sugerează sensuri profunde. Motivele principale sunt dorul, întoarcerea în timp, amintirile nostalgice ş.a. Artistul plastic nu a pictat pur şi simplu peisajul urban, ci a povestit istoriile străzilor şi ale edificiilor oraşului Bălți, a căutat poze vechi şi a chestionat locuitorii. S-a apropiat filosofic de subiect, realizând o paralelă între oraş şi oamenii care au suflet.Item TEMELE CREAȚIEI ARTISTULUI PLASTIC INGA EDU(2024) Procop, NataliaArticolul vizează tematica abordată în creația Ingăi Edu, artistul plastic care s-a impus în viața artistică din Republica Moldova şi România la începutul anilor 2000. Practicând deopotrivă tehnica picturii în ulei şi a pastelului, artista abordează frecvent genurile peisajului şi natura statică. Tematica peisajului realizat în plein air este foarte variată: de la oraşele medievale româneşti şi civilizațiile europene, la Chişinăul zilelor noastre. Capitala devine motiv în pictură în diferite perioade şi stari ale zilei. Astfel, regăsim oraşul în ploaie în „Zi ploioasă”, urba nocturnă în „Noaptea în oraş”, oraşul înflorit în „Primăvara în Chişinău”. Sunt teme care sunt reluate în toată creația artistei, modificându-se doar abordarea. Prima perioadă a creației ei se caracterizează prin compoziții figurative în care persistă sensibilitatea proprie impresioniştilor, obținerea clarobscurului, perspectiva spațială, regia luminii, exactitatea desenului, consonanța etc. A doua perioadă, cea experimentalistă, se distinge prin tratarea decorativă a compozițieii cu culori pure în care se păstrează timid semitonurile. Cert este faptul că, deşi Inga Edu în unele lucrări recurge la abstracționism, nu renunță în totalitate la figurativ. Având predilecție pentru pictura în ulei şi pastel, Inga Edu nu încearcă să imite realitatea, ci meditează, alegând elementele cele mai valoroase.Item SIMBIOZA IMAGINII PLASTICE ȘI A COMPONENTEI MUZICALE ÎN PICTURA EUROPEANĂ(2024) Ursachi, RodicaÎn articol este abordat aspectul interrelației dintre două domenii artistice conexe sub aspect „ritmic” – pictura şi muzica. Această conexiune este prezentă în manifestările artistice încă de la începuturile civilizației umane când purta un caracter magic-religios. Interesul față de estetica muzicală sporeşte în perioada medievală, dar îndeosebi, în epoca Renaşterii, când artele obțin un rol dominant în societate. Modificările social-politice şi religi- oase din societate în sec. XVII-XVIII impun un ritm alert şi dinamic, un interes sporit pentru toate sferele culturii artistice, inclusiv pentru arta plastică şi muzică. Componenta muzicală persistă în creația plastică şi în sec. XIX-XX, în diferite stiluri sau curente artistice. O predilecție deosebită a subiectelor muzicale se observă la reprezentanții romantismului şi simbolismului, artiştii plastici realizând un „salt” din sfera lumii reale, banale spre dimensiuni mistic-fantastice sau cosmice. Revenirea viziunii artistice în cotidian este vădită în subiecte cu figuri umane ce cântă, dansează etc. în realism, impresionism, postimpresionism, fovism ş.a. O formulă plastică deosebită a componentei muzicale în pictură este prezentă în creația abstracționiştilor, expresioniştilor care „văd” sunetele muzicale în culori. În spațiul român-basarabean tematica muzicală se întâlneşte în diverse lucrări tematice, naturi statice, dar cu o frecvență relativ redusă.Item USTENSILE ȘI UTILAJE PENTRU SCULPTURA ÎN LEMN(2024) Dobrovolschi, OlegÎn prezentul articol sunt analizate însușirile și modalitățile de lucru ale ustensilelor și utilajelor pentru sculptura în lemn, începând cu cele mai simple și primitive unelte de prelucrare a materialelor până la cele mai complexe utilaje. Lemnul este unul din cele mai vechi materiale practicate în sculptură, iar pentru prelucrarea acestuia se folosesc următoarele ustensilele tradiționale: dălți, ciocane, fierăstraie, abrazive. Odată cu dezvoltarea erei industriale s-au dezvoltat și ustensilele și utilajele de prelucrare a materialelor. Prin urmare, se constată că atât utilizarea ustensilelor tradiționale, cât și a celor moderne oferă posibilitatea de a scoate în evidență forma, textura, culoarea și frumusețea sculpturii. Instrumentele de lucru alese de artist, fie ele mai simple sau mai complexe, depind de materialul folosit pentru realizarea lucrării. Această dependență a contribuit la dezvoltarea și modernizarea instrumentelor și utilajelor de prelucrare a materialelor folosite in sculptură, odată cu descoperirea și cunoașterea tot mai amănunțită a valențelor ideatice oferite de material, fie el lut, lemn, piatră, metal sau materiale nenconvenționale.Item RUSTIC ŞI URBAN ÎN CREAȚIA LUI F LORENTIN LEANCĂ(Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2021) Procop, NataliaFlorentin Leancă is part of the generation of visual artists, representatives of the national school of painting. The activity of the artist evolved from abstract compositions to urban landscapes with impressionistic shade and stylized decorative creations. Many of his works are made in the technique of hot handkerchief and oil painting Moreover. One of his relevant themes is the old Chisinau represented by shades of gray. Lately he has been making pieces with popular motives inspired by the art of carpeting.