Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    Instituții și procese educațional-culturale în viața cotidiană din RSSM (anii 1970-1980)
    (CEP USM, 2024) Nosatîi, Anatolie
    În anii 1970 și 1980, educația, cultura, religia și sportul în RSS Moldovenească au fost profund impregnate de propaganda sovietică, modelând aproape fiecare aspect al vieții de zi cu zi. Perioada respectivă este marcată de promovarea forțată a conceptului de „moldovenism” ca identitate etnică, impusă de autoritățile sovietice pentru întărirea controlului asupra populației. În timp ce elita culturală a adus contribuții semnificative la literatură, artă și educație, aceste eforturi au fost sub strictă supraveghere a Partidului Comunist. Religia a fost puternic suprimată, statul lucrând activ pentru a-i diminua influența. Educația, sportul, alte activități sociale au fost utilizate ca instrumente atât pentru dezvoltarea fizică, cât și pentru îndoctrinarea ideologică. În ciuda controlului generalizat de stat, a existat un acces tot mai mare la realizările culturale, atât interne, cât și internaționale. Această epocă a marcat un apogeu în participarea culturală însă constrângerile regimului autoritar au dus la o scădere a calității educației și la restrângerea libertății creative.
  • Thumbnail Image
    Item
    LIPMAN, DEWEY ȘI PREDAREA ABILITĂȚILOR DE GÂNDIRE
    (CEP USM, 2024) Bălan, Marin
    The idea of doing philosophy with children did not appear out of the blue. It would be hard to imagine the program of philosophy for children, as it was developed by Matthew Lipman, without the ideas taken from John Dewey. One of these ideas is the teaching of thinking skills, and this presentation is devoted to it. Dewey showed that what school can and must do for students is to develop their ability to think. This issue is taken up by Lipman in philosophy for children, developing a thinking skills program that should help children think both more logically and more meaningfully.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRUCTURI ORGANIZATORICE ȘCOLARE ÎN CHIȘINĂUL INTERBELIC
    (CEP USM, 2024) Xenofontov, Ion Valer
    În baza izvoarelor istorice inedite din arhivele din Republica Moldova și România, din presa de epocă, au fost analizate structurile organizatorice școlare din cel de-al doilea oraș al României întregite, Chișinău. A fost studiată implicarea autoritățile locale în procesul de organizare a învățământului. Comitetul Școlar Comunal al municipiului Chișinău, și format din oficialități, cadre didactice, părinți, monitoriza cu strictețe repartizarea financiară din bugetul administrației publice locale. La fel, în vizor erau activitățile extracurriculare, mobilitățile școlare în cuprinsul țării, reparația sau închirierea de localuri, asigurarea școlilor cu resurse energetice, materiale didactice etc. În vederea consolidării și mobilizării activității educaționale și culturale cadrele didactice și-au format asociații profesionale. O direcție de activitatea a asociaților cadrelor didactice era orientată spre acțiuni sociale, de ajutorare a membrilor acestora, de creare a condițiilor de agrement.
  • Thumbnail Image
    Item
    PAVEL SOVETOV (1927–1991) : UN JURIST ÎNTRE ISTORICI
    (Lexon-Prim, 2023) Xenofontov, Ion Valer; Dragnev, Demir
    Pavel Sovetov, with studies in the legal field, although he did not have a classical training in the field of history, manifested himself fully in this scientific field. Soviet medievalist V. Koroliuk characterized Pavel Sovetov as “a brilliant self-taught man”. He is considered the founder of the scientific school of the typology of medieval society in Moldova and South-Eastern Europe, a consideration that allowed the avoidance of unilateral treatment in the perimeter of historical research. Among the topics addressed were the socio-economic dynamics of law in medieval Moldova. It is significant that it has theoretical interpretations regarding the typology of feudal society as a whole, and those regarding Moldova in particular. The foundation of these visions lies in the connection between state and private property. For the first time, it presented a new model of agrarian development and the medieval social structure in Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVOLUŢIA INSTITUŢIILOR EDUCAŢIONALE EVREIEŞTI ÎN IMPERIUL RUS. CAZUL BASARABIEI
    (Lexon-Prim, 2023) Roitman, Alexandru
    Education in the Jewish community has always held an important place. The Jewish education system has a long history. Its religious nature has contributed significantly to the preservation of the Jewish people and the perpetuation of their customs and traditions. Education for the Jewish population has always been not only a form of self-organization but also a way of transmitting the collective religious mentality. In this article, we aim to analyze several aspects of the evolution of Jewish education in the Russian Empire, as well as its particularities for the Jewish community in Bessarabia. We will describe the legislation and reforms that influenced the functioning of these educational institutions during the 19th century in the Russian Empire.
  • Thumbnail Image
    Item
    EVOLUȚIA STATUTULUI ȘCOLILOR AGRICOLE DIN BASARABIA LA SFÂRȘITUL SECOLULUI XIX–ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX
    (CEP USM, 2016) Golban, Petru
    În decembrie 1883 a fost semnat Decretul privind înființarea a trei școli agricole pe teritoriul Basarabiei. Însă, până ca acestea să funcționeze va trece un deceniu. Cu toate că existau mai multe școli în regiune care aveau același profil, cele de la Grinăuți, Cucuruzeni și Purcari aveau un statut de funcționare aparte, care a fost discutat timp de un deceniu până a fi aprobat în varianta finală. Aceste dicuții se duceau între administrația centrală, gubernială și zemstvă. Inițiativa înființării acestor școli i-a aparținut zemstvei,considerent din care ea a solicitat și niște pârghii de conducere a școlilor, lucru nedorit de administrația centrală.
  • Thumbnail Image
    Item
    ESENŢA ŞI DESTINUL OMULUI – TEMĂ PRIORITARĂ DE REFLECŢIE ÎN FILOSOFIA ROMÂNEASCĂ
    (CEP USM, 2015) Coandă, Svetlana
    Articolul dat este consacrat studierii concepţiilor unor mari gânditori români din sec. XIX–XX: Mihai Eminescu, Titu Maiorescu, Constantin Rădulescu-Motru, Constantin Noica, Lucian Blaga, Mircea Eliade, despre esenţa complexăa omului şi destinul său, mentalitatea omului modern, tendinţa de a se salva de teroarea istoriei, despre sistemul de valori care profilează specificul, sensul vieţii şi activităţii omului modern. Este argumentată teza că reflecţiile şi concluziile proeminenţilor noştri înaintaşi despre om ca unitate a sacrului şi profanului, ca fiinţă creatoare de culturăşi valori rămân actuale şi importante pentru procesul instructiv-educaţional contemporan.