Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
3 results
Search Results
Item SIMBIOZA IMAGINII PLASTICE ȘI A COMPONENTEI MUZICALE ÎN PICTURA EUROPEANĂ(2024) Ursachi, RodicaÎn articol este abordat aspectul interrelației dintre două domenii artistice conexe sub aspect „ritmic” – pictura şi muzica. Această conexiune este prezentă în manifestările artistice încă de la începuturile civilizației umane când purta un caracter magic-religios. Interesul față de estetica muzicală sporeşte în perioada medievală, dar îndeosebi, în epoca Renaşterii, când artele obțin un rol dominant în societate. Modificările social-politice şi religi- oase din societate în sec. XVII-XVIII impun un ritm alert şi dinamic, un interes sporit pentru toate sferele culturii artistice, inclusiv pentru arta plastică şi muzică. Componenta muzicală persistă în creația plastică şi în sec. XIX-XX, în diferite stiluri sau curente artistice. O predilecție deosebită a subiectelor muzicale se observă la reprezentanții romantismului şi simbolismului, artiştii plastici realizând un „salt” din sfera lumii reale, banale spre dimensiuni mistic-fantastice sau cosmice. Revenirea viziunii artistice în cotidian este vădită în subiecte cu figuri umane ce cântă, dansează etc. în realism, impresionism, postimpresionism, fovism ş.a. O formulă plastică deosebită a componentei muzicale în pictură este prezentă în creația abstracționiştilor, expresioniştilor care „văd” sunetele muzicale în culori. În spațiul român-basarabean tematica muzicală se întâlneşte în diverse lucrări tematice, naturi statice, dar cu o frecvență relativ redusă.Item METALUL CA PISTĂ DE LANSARE A ARTIȘTILOR PLASTICI LUDMILA ODAINIC ȘI LIDIA CEBAN-BOICO(2022) Condraticova, LilianaExhibition catalogs insert over time valuable information about artists and their creations that, being confronted with the data from the personal files of the plastic artists kept in the archives, come to elucidate new aspects of the artistic phenomenon. From the documents found, we infer that in the first post-war decades, the most requested metal pieces in which local artists excelled were wafers and decorative reliefs. In this Article, based on the archive files investigated, we set out to highlight and introduce in the scientific circuit unknown pieces of two established artists –Ludmila Odinic and Lidia Ceban-Boico, who until fully manifested in applied decorative art, namely in tapestry and prints, they experimented in the technique of artistic metalworking, considered a prerogative of men.Item SPECIFICUL ABORDĂRII PROBLEMELOR DE ORDIN ESTETIC ÎN LUCRAREA LUI ALEXANDRU SCARLAT STURZA IDEAL ȘI IMITAȚIE ÎN ARTELE FRUMOASE(CEP USM, 2018) Moșin, OctavianPrin analiza de conținut a operei lui Alexandru Scarlat Sturza se evidențiază o arie de delimitări conceptuale, cum ar fi cele de factură estetică şi morală. Din multitudinea de idei constatăm că interesul lui Sturza faţă de problemele estetice şi morale sunt condiţionate de necesitatea punerii în valoare a adevărurilor credinţei. În tratarea şi interpretarea acestora distinsul gânditor a implementat o manieră propie, prin care a dezvoltat concepțiile cu privire la componența religioasă a esteticii, inclusiv în ceea ce priveşte raportul dintre ideal şi imitație.