Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
2 results
Search Results
Item CONSTITUIREA SISTEMULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR SOVIETIC ÎN RSSM (1940-1941)(Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2021) Rotaru, LilianaThe Sovietization process, initiated after the annexation of Bessarabia and the creation of the MSSR in the summer of 1940, also included the expansion of the Soviet-style education system in the newly acquired territories, including the creation of an impressive number of higher educational institutions. Besides the working high schools in the former territories of MASSR, two pedagogical higher educational institutions, an agricultural institute, and a music high school were created on the right bank of the Dniester, all taking over the patrimony of interwar educational institutions and making use of the Romanian educational traditions. The analysis of the connection between the Soviet propagandistic statements about a “Moldovan” and universal high school, free of charge and the organization of studies in the “mother tongue” and the planning of the Soviet higher institutions according to the realities after the first annexation of Bessarabia, convinced the author of the research about the control of the propaganda and political-ideological elements over the professional elements of the higher education system of the MSSR.Item CONSTRUCȚIA NAȚIONALĂ ȘI SOCIALĂ A CORPULUI STUDENȚESC POSTBELIC AL UNIVERSITĂȚII DE STAT DIN MOLDOVA(CEP USM, 2018) Rotaru, LilianaIncongruența dintre politica națională declarată a statului sovietic și impetuozitatea și perseverența regimului comunist de a edifica un sistem al învățământului superior în RSS Moldovenească, în lipsa unor condiții oportune în primii ani de după cel de-al Doilea Război Mondial, a determinat constituirea unui contingent studențesc hibridizat și distorsionat din punct de vedere etnic și social. Așa-numitul „învățământ superior moldovenesc” și pentru „moldoveni” era, de fapt, un învățământ care se realiza preponderent în limba rusă, iar cea mai mare parte a studenților (dar și a cadrelor didactice) erau de origine salvă (ruși, ucraineni, bieloruși), „reprezentanții populației autohtone – moldovenii” fiind în proporție maximă de 30 la sută în această perioadă. Politica autorităților de stat și de partid sovietice a asigurat crearea unei structuri naționale și sociale a corpului studențesc care favoriza și stimula sovietizarea, rusificarea și rusianizarea învățământului superior din RSS Moldovenească.