Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
5 results
Search Results
Item Instituții și procese educațional-culturale în viața cotidiană din RSSM (anii 1970-1980)(CEP USM, 2024) Nosatîi, AnatolieÎn anii 1970 și 1980, educația, cultura, religia și sportul în RSS Moldovenească au fost profund impregnate de propaganda sovietică, modelând aproape fiecare aspect al vieții de zi cu zi. Perioada respectivă este marcată de promovarea forțată a conceptului de „moldovenism” ca identitate etnică, impusă de autoritățile sovietice pentru întărirea controlului asupra populației. În timp ce elita culturală a adus contribuții semnificative la literatură, artă și educație, aceste eforturi au fost sub strictă supraveghere a Partidului Comunist. Religia a fost puternic suprimată, statul lucrând activ pentru a-i diminua influența. Educația, sportul, alte activități sociale au fost utilizate ca instrumente atât pentru dezvoltarea fizică, cât și pentru îndoctrinarea ideologică. În ciuda controlului generalizat de stat, a existat un acces tot mai mare la realizările culturale, atât interne, cât și internaționale. Această epocă a marcat un apogeu în participarea culturală însă constrângerile regimului autoritar au dus la o scădere a calității educației și la restrângerea libertății creative.Item LIPMAN, DEWEY ȘI PREDAREA ABILITĂȚILOR DE GÂNDIRE(CEP USM, 2024) Bălan, MarinThe idea of doing philosophy with children did not appear out of the blue. It would be hard to imagine the program of philosophy for children, as it was developed by Matthew Lipman, without the ideas taken from John Dewey. One of these ideas is the teaching of thinking skills, and this presentation is devoted to it. Dewey showed that what school can and must do for students is to develop their ability to think. This issue is taken up by Lipman in philosophy for children, developing a thinking skills program that should help children think both more logically and more meaningfully.Item STRUCTURI ORGANIZATORICE ȘCOLARE ÎN CHIȘINĂUL INTERBELIC(CEP USM, 2024) Xenofontov, Ion ValerÎn baza izvoarelor istorice inedite din arhivele din Republica Moldova și România, din presa de epocă, au fost analizate structurile organizatorice școlare din cel de-al doilea oraș al României întregite, Chișinău. A fost studiată implicarea autoritățile locale în procesul de organizare a învățământului. Comitetul Școlar Comunal al municipiului Chișinău, și format din oficialități, cadre didactice, părinți, monitoriza cu strictețe repartizarea financiară din bugetul administrației publice locale. La fel, în vizor erau activitățile extracurriculare, mobilitățile școlare în cuprinsul țării, reparația sau închirierea de localuri, asigurarea școlilor cu resurse energetice, materiale didactice etc. În vederea consolidării și mobilizării activității educaționale și culturale cadrele didactice și-au format asociații profesionale. O direcție de activitatea a asociaților cadrelor didactice era orientată spre acțiuni sociale, de ajutorare a membrilor acestora, de creare a condițiilor de agrement.Item CU PRIVIRE LA VALOAREA EDUCATIVĂ ȘI IMPORTANȚA ORELOR DE GEOGRAFIE ȘI ISTORIE ÎN FORMAREA INTELECTUALĂ A REGELUI MIHAI I, ÎN ANII DE LICEU(CEP USM, 2023) Harea, CrinaLa data de 20 iulie 1927, regele Ferdinand I al României va trece la cele veșnice, cedând tronul tânărului rege Mihai I. În ciuda vârstei sale fragede, Mihai a fost popular și a primit o educație aleasă, sub o Înaltă Regență. Regele Carol al II-lea și-a manifestat preocuparea pentru educația lui Mihai, implicând profesori entuziaști. Printre aceștia, dr. Ion Conea, un geograf plin de inițiativă, a avut un rol important. În școala regală, Mihai a primit o educație ino- vatoare, cu lecții pe teren, sinteze și analize geografice și istorice, dezvoltându-și cunoștințele despre țara sa și pregă- tindu-se pentru viitoarea sa misiune regală. Lucrarea lui Ion Conea, care prezintă această perioadă, reprezintă o sursă valoroasă pentru înțelegerea formării intelectuale a regelui Mihai I și a abordărilor pedagogice moderne utilizate în acea perioadă.Item EVOLUȚIA STATUTULUI ȘCOLILOR AGRICOLE DIN BASARABIA LA SFÂRȘITUL SECOLULUI XIX–ÎNCEPUTUL SECOLULUI XX(CEP USM, 2016) Golban, PetruÎn decembrie 1883 a fost semnat Decretul privind înființarea a trei școli agricole pe teritoriul Basarabiei. Însă, până ca acestea să funcționeze va trece un deceniu. Cu toate că existau mai multe școli în regiune care aveau același profil, cele de la Grinăuți, Cucuruzeni și Purcari aveau un statut de funcționare aparte, care a fost discutat timp de un deceniu până a fi aprobat în varianta finală. Aceste dicuții se duceau între administrația centrală, gubernială și zemstvă. Inițiativa înființării acestor școli i-a aparținut zemstvei,considerent din care ea a solicitat și niște pârghii de conducere a școlilor, lucru nedorit de administrația centrală.