Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    METODA DE INTEGRARE A PERSPECTIVEI DE GEN ÎN CERCETAREA ISTORIEI CONTEMPORANE: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2024) Ursan, Oleg
    Actualitatea introducerii metodei de gen în cercetarea istoriei contemporane este argumentată prin aceea că metoda clasică uneori nu formează o imagine completă a problemei studiate, dacă este privită izolat de alte științe adiacente sau metode interdisciplinare. Ca urmare, în studierea istoriei actuale este indispensabil folosirea metodei de gen, ce permite depășirea granițelor metodologice existente între diferite domenii, astfel făurind crearea unei imagini integre a problemei istorice și ca rezultat, analiza ei completă. Cercetările de gen în știința istorică devin tot mai actuale în Romania, fiind prioritare în planul de activitate al Centrului de Cercetări în Istorie Contemporană al Facultății de Istorie din București și Asociației Române de Istorie Socială. În Republica Moldova, cercetările efectuate prin prisma metodei de gen sunt realizate în multe domenii, cum ar fi: istorie, pedagogie, sociologie, psihologie, științe politice etc.
  • Thumbnail Image
    Item
    EDUCAȚIE ȘI POLITICĂ VS. POLITICĂ ȘI EDUCAȚIE ÎN „ERA AGRARIANĂ” A REPUBLICII MOLDOVA (1994-1998)
    (2022) Rotaru, Liliana
    In this study, the author analyzes the educational policies promoted by the agrarian government in the Republic of Moldova. The main fields of activity of the Ministry of Education of the Republic of Moldova in 1994- 1998 are identified, including legislative and regulatory initiatives in the field of education, implementation of new forms of management of the education system, inflation of universities and maneuvers in the context of the economic crisis, as well as the “offensive” of the Andrei Sangheli government (2) against the achievements of the previous government in the field of education, and especially against the Romanian history and language.
  • Thumbnail Image
    Item
    CU PRIVIRE LA METODOLOGIA CERCETĂRII PERIOADEI DE TRANZIȚIE: CAZUL REPUBLICII MOLDOVA
    (CEP USM, 2022) Ursan, Oleg
    Studiul fenomenului de tranziție în istoria contemporană este dictat de relevanța acestuia și de lipsa unei formulări și a unei abordări metodologice unice. În cazul Republicii Moldova, stat suveran și independent, unitar și indivizibil, din 1991 aceasta urmează calea trecerii de la vechea ordine sovietică în domeniul economiei și vieții politice, dictată de o dictatură și o singură ideologie comunistă, la o cale democratică de dezvoltare atât în politică, cât și în economie. Tranziția economică a devenit o perioadă dificilă din istoria țării, agravată de confruntarea militară împotriva Rusiei, sub forma unui conflict armat în Transnistria, formarea teritoriului separatist al Găgăuziei etc. Astfel, s-a încercat explicarea meto- delor de studiere a acestei probleme prin prisma tranziției în toate manifestările și contradicțiile ei.