Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    Inginerie națională și socială în învățământul superior din RSS Moldovenească [Lucrare de sinteză]
    (Editura USM, 2025) Rotaru, Liliana; Eremia, Ion (consultant științific)
    Scopul investigației rezidă în fundamentarea unei noi direcții de cercetare în domeniul istoriei naționale prin analiza procesului de transformare a învățământului superior din RSSM într-un mecanism de inginerie națională și socială. Obiectivele cercetării sunt: analiza cadrului teoretic și metodologic al problemei; determinarea premiselor și a contextului socio-demografic care au făcut posibilă implementarea politicilor națională și socială sovietice în învățământul superior din RSSM; studierea mecanismelor de inginerie națională și socială aplicate în procesul de acces, selecție și menținere a contingentelor studențești în învățământul superior și evaluarea impactului acestora; examinarea politicii de cadre și a transformării acesteia într-un instrument de control ideologic și etnic al corpului profesoral; analiza politicii lingvistice și a educației comuniste, în vederea înțelegerii rolului acestora în modelarea unei intelectualități conforme ideologic și național; analiza mecanismelor, practicilor și rezultatelor educației comuniste promovate în învățământul superior din RSSM; evidențierea contradicțiilor și limitelor politicilor naționale și sociale în învățământul superior, prin investigarea reacțiilor și formelor de rezistență ale studenților și cadrelor universitare față de acțiunile regimului. Noutatea științifică și originalitatea cercetării constau în faptul că aceasta reprezintă o primă încercare în istoriografie de a aborda subiectul învățământului superior din RSSM ca mecanism de inginerie națională și socială, precum și de a-l încadra în fenomenul istoric complex al formării „omului nou”, conform idealului comunist al dispariției naționalităților și al creării unei identități supraetnice, denumită „poporul sovietic”. Rezultatele științifice principial noi pentru știință și practică obținute, au contribuit la fundamentarea unei noi paradigme explicative privind modul în care a fost transplantat sistemul de învățământ superior de tip sovietic în RSSM. De asemenea, cercetarea a evidențiat transformarea și instrumentalizarea învățământului superior ca mecanism de inginerie națională și socială, în contextul proiectului comunist de (re)modelare etnică și socială într-o republică națională. Aceste rezultate pot explica, într-o mare măsură, concepțiile socio-politice și acțiunile intelectualității, și implicit ale întregii societăți din Republica Moldova, ca moștenitoare a sistemului sovietic.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSTITUIREA SISTEMULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR SOVIETIC ÎN RSSM (1940-1941)
    (Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2021) Rotaru, Liliana
    The Sovietization process, initiated after the annexation of Bessarabia and the creation of the MSSR in the summer of 1940, also included the expansion of the Soviet-style education system in the newly acquired territories, including the creation of an impressive number of higher educational institutions. Besides the working high schools in the former territories of MASSR, two pedagogical higher educational institutions, an agricultural institute, and a music high school were created on the right bank of the Dniester, all taking over the patrimony of interwar educational institutions and making use of the Romanian educational traditions. The analysis of the connection between the Soviet propagandistic statements about a “Moldovan” and universal high school, free of charge and the organization of studies in the “mother tongue” and the planning of the Soviet higher institutions according to the realities after the first annexation of Bessarabia, convinced the author of the research about the control of the propaganda and political-ideological elements over the professional elements of the higher education system of the MSSR.