Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Thumbnail Image
    Item
    Inginerie națională și socială în învățământul superior din RSS Moldovenească [Lucrare de sinteză]
    (Editura USM, 2025) Rotaru, Liliana; Eremia, Ion (consultant științific)
    Scopul investigației rezidă în fundamentarea unei noi direcții de cercetare în domeniul istoriei naționale prin analiza procesului de transformare a învățământului superior din RSSM într-un mecanism de inginerie națională și socială. Obiectivele cercetării sunt: analiza cadrului teoretic și metodologic al problemei; determinarea premiselor și a contextului socio-demografic care au făcut posibilă implementarea politicilor națională și socială sovietice în învățământul superior din RSSM; studierea mecanismelor de inginerie națională și socială aplicate în procesul de acces, selecție și menținere a contingentelor studențești în învățământul superior și evaluarea impactului acestora; examinarea politicii de cadre și a transformării acesteia într-un instrument de control ideologic și etnic al corpului profesoral; analiza politicii lingvistice și a educației comuniste, în vederea înțelegerii rolului acestora în modelarea unei intelectualități conforme ideologic și național; analiza mecanismelor, practicilor și rezultatelor educației comuniste promovate în învățământul superior din RSSM; evidențierea contradicțiilor și limitelor politicilor naționale și sociale în învățământul superior, prin investigarea reacțiilor și formelor de rezistență ale studenților și cadrelor universitare față de acțiunile regimului. Noutatea științifică și originalitatea cercetării constau în faptul că aceasta reprezintă o primă încercare în istoriografie de a aborda subiectul învățământului superior din RSSM ca mecanism de inginerie națională și socială, precum și de a-l încadra în fenomenul istoric complex al formării „omului nou”, conform idealului comunist al dispariției naționalităților și al creării unei identități supraetnice, denumită „poporul sovietic”. Rezultatele științifice principial noi pentru știință și practică obținute, au contribuit la fundamentarea unei noi paradigme explicative privind modul în care a fost transplantat sistemul de învățământ superior de tip sovietic în RSSM. De asemenea, cercetarea a evidențiat transformarea și instrumentalizarea învățământului superior ca mecanism de inginerie națională și socială, în contextul proiectului comunist de (re)modelare etnică și socială într-o republică națională. Aceste rezultate pot explica, într-o mare măsură, concepțiile socio-politice și acțiunile intelectualității, și implicit ale întregii societăți din Republica Moldova, ca moștenitoare a sistemului sovietic.
  • Thumbnail Image
    Item
    „ATMOSFERA MORALĂ ȘI PSIHOLOGICĂ” ÎN MEDIUL STUDENȚESC ÎN FAZA DE GERMINARE A MIŞCĂRII DE RENAŞTERE NAŢIONALĂ ÎN RSSM
    (2022) Rotaru, Liliana
    The context created by the premises and evolution of the national revival Movement and the delayed restructuring of the Soviet higher education stimulated the civic activism and the involvement of the „easily inflamma- ble collective” of students in the events taking place in the MSSR in the second half of the 80s. Students from higher education institutions of the MSSR initiated actions consistent with the general objectives of perestroika, glasnost and national reawakening even before 1988, only that their actions were small, often singular, and the most resonant were identified and promptly penalized by the “competent bodies”, who monitored the mood of the academic collectives with particular attention. Although they had a complex network of methods and instruments for monitoring the „moral atmosphere and psychology” of the students, towards the end of 1988, the party authorities lost control and the battle for the minds and spirits of the students, they demonstrating civic and political maturity in the events of November 1988.
  • Thumbnail Image
    Item
    STUDENȚII ȘI MIȘCAREA DE RENAȘTERE NAȚIONALĂ DIN RSS MOLDOVENEASCĂ: NOIEMBRIE 1989
    (Lexon-Prim, 2023) Rotaru, Liliana
    The National Revival Movement at the end of the 1980s of the last century experienced episodes that deeply marked the subsequent development of events in the Moldavian SSR. One such episode is the event of November 7, 1989 and the one that naturally followed it on November 10 of the same year. In the present study, the author analyzes, based on unpublished archive documents, the forms, methods and degree of involvement of students in the National Movement of the Moldavian SSR, identifying two stages. The first stage, which chronologically coincides with the year 1988, is characterized by the self-organization of the students and their organized involvement within the institution, rather by the organization of literary- artistic cenacles, discussions on important documents, issued by the state and the party, etc. Towards the end of 1988, the „studious youth” became radicalized through the events of November and broke away from the Komsomol, creating the Student League – an alternative organization to represent them. The second stage is identified with the year 1989 and is more resonant. The students walked out of the universities (or were persuaded to walk out), being attracted and involved in the protest actions of the Democratic Movement and the Popular Front of Moldova. The „street students” participated in all the resounding protest actions with an active and retributive character, the peak of their involvement in the National Movement protests being those of November 7 and 10, 1989. After the authorities undertook more coercive „measures”, directing the entire arsenal of tools and methods of „persuasion” against them, the students were „pacified” and returned to study hall and dormitories.
  • Thumbnail Image
    Item
    UN „POMPIER” PENTRU SISTEMUL EDUCAȚIONAL AL RSS MOLDOVENEȘTI – INSTITUTUL ÎNVĂȚĂTORESC DIN SOROCA
    (Tipografia "Lexon-Prim", 2020) Rotaru, Liliana
    The history of some pedagogical higher education institutions in the Moldavian SSR, re-established and/or created by the Soviets since the second half of the 1940s, is more or less known, or they were the predecessors of some uni - versities in the Republic of Moldova. The shortage of teachers in the post-war period, generated by the expansion of the Soviet educational system in the Moldavian SSR after 1944 and, after 1949, by the transition to compulsory education of 7 classes in villages and 10 classes in Soviet Moldavian cities, led the authorities to open tempo - rary pedagogical higher education institutions, producing, in particular, teachers for grades V-VII and VIII-X. The author tries to decipher, based on unique archival sources, the ins and outs of the founding process of the Soroca Educational Institute – a pedagogical higher education institution with an ephemeral existence, to which the regime assigned a role of „firefighter” for the shortage of teachers in the public education of the Moldavian SSR.
  • Thumbnail Image
    Item
    ACTIVITATEA EXTRACURRICULARA LA INSTITUTUL DE STAT DE MEDICINA DIN CHIȘINAU (1945-1991)
    (Tipografia "Lexon-Prim", 2020) Xenofontov, Ion Valer; Prisac, Lidia
    Based on original (archival) materials, oral sources, information from the time press and specialized literature, extracurricular life was analyzed at the State Institute of Medicine in Chisinau during 1945-1991. The patriotic work carried out by the students in the perimeter of the period spirit was approached.The sports and artistic activity was highlighted in the only higher education institution in the field of medicine and pharmacy in the Moldavian SSR.