Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    ORAŞUL BĂLȚI ÎN ANUL 1940: OCUPAȚIE, SOVIETIZARE, REPRESIUNI
    (2023) Pădureac, Lidia
    Scopul cercetării de față este de a pune în evidență situația din oraşul Bălți în 1940, prezentă în documentele de arhivă şi cele de istorie orală. Anexarea teritoriilor dintre Nistru şi Prut de către Uniunea Sovietică în 1940 a presupus şi instaurarea forțată a puterii sovietice în această regiune. Oraşul Bălți, fiind unul de subordonare republicană, a fost supus prioritar practicilor specifice regimului comunist. Populația a fost nevoită să suporte regimul de ocupație – mulți şi-au dorit refugierea în România, însă nu au avut această posibilitate. Retragerea armatei române şi instaurarea armatei sovietice a provocat mari traume, oamenii devenind neputincioşi în fața armelor. Ocupația a fost urmată de sovietizare şi represiuni, care au mutilat viața obişnuită a oraşului din perioada interbelică. Mărturiile supraviețuitorilor insistă asupra stării de frică, insecuritate, obediență dictate de regimul sovietic.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONSTITUIREA SISTEMULUI DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR SOVIETIC ÎN RSSM (1940-1941)
    (Muzeul Naţional de Arheologie şi Istorie a Moldovei, 2021) Rotaru, Liliana
    The Sovietization process, initiated after the annexation of Bessarabia and the creation of the MSSR in the summer of 1940, also included the expansion of the Soviet-style education system in the newly acquired territories, including the creation of an impressive number of higher educational institutions. Besides the working high schools in the former territories of MASSR, two pedagogical higher educational institutions, an agricultural institute, and a music high school were created on the right bank of the Dniester, all taking over the patrimony of interwar educational institutions and making use of the Romanian educational traditions. The analysis of the connection between the Soviet propagandistic statements about a “Moldovan” and universal high school, free of charge and the organization of studies in the “mother tongue” and the planning of the Soviet higher institutions according to the realities after the first annexation of Bessarabia, convinced the author of the research about the control of the propaganda and political-ideological elements over the professional elements of the higher education system of the MSSR.