Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Thumbnail Image
    Item
    SIMBIOZA IMAGINII PLASTICE ȘI A COMPONENTEI MUZICALE ÎN PICTURA EUROPEANĂ
    (2024) Ursachi, Rodica
    În articol este abordat aspectul interrelației dintre două domenii artistice conexe sub aspect „ritmic” – pictura şi muzica. Această conexiune este prezentă în manifestările artistice încă de la începuturile civilizației umane când purta un caracter magic-religios. Interesul față de estetica muzicală sporeşte în perioada medievală, dar îndeosebi, în epoca Renaşterii, când artele obțin un rol dominant în societate. Modificările social-politice şi religi- oase din societate în sec. XVII-XVIII impun un ritm alert şi dinamic, un interes sporit pentru toate sferele culturii artistice, inclusiv pentru arta plastică şi muzică. Componenta muzicală persistă în creația plastică şi în sec. XIX-XX, în diferite stiluri sau curente artistice. O predilecție deosebită a subiectelor muzicale se observă la reprezentanții romantismului şi simbolismului, artiştii plastici realizând un „salt” din sfera lumii reale, banale spre dimensiuni mistic-fantastice sau cosmice. Revenirea viziunii artistice în cotidian este vădită în subiecte cu figuri umane ce cântă, dansează etc. în realism, impresionism, postimpresionism, fovism ş.a. O formulă plastică deosebită a componentei muzicale în pictură este prezentă în creația abstracționiştilor, expresioniştilor care „văd” sunetele muzicale în culori. În spațiul român-basarabean tematica muzicală se întâlneşte în diverse lucrări tematice, naturi statice, dar cu o frecvență relativ redusă.