Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8
Browse
3 results
Search Results
Item REVENIREA ACASĂ A LUI ŞTEFAN SADOVNICOV(2023) Procop, NataliaȘtefan Sadovnicov este artistul plastic care a abordat mai multe genuri ale picturii de şevalet. Activitatea sa de creație se bazează pe conexiunea celor trei domenii ale artelor: pictură, muzică şi literatură. Scrie poezii, evocă vremurile de al- tădată, pictează. De aceea, oraşul copilăriei şi tinereții sale – Bălți – apare la el reprezentat ca un univers bogat în culori, forme, sonuri etc. În toate lucrările cu acest motiv simțim afecțiunea artistului față de oraşul sufletului său. Ștefan Sadovnicov este unul dintre puținii artişti cu o sensibilitate, profunzime şi inteligență deosebite. Seria de tablouri cu titlul „Oraşul care nu mai există…”, executate în anii ’70–’80, nu sunt doar simple peisaje cu clădiri specifice timpului; ele sugerează sensuri profunde. Motivele principale sunt dorul, întoarcerea în timp, amintirile nostalgice ş.a. Artistul plastic nu a pictat pur şi simplu peisajul urban, ci a povestit istoriile străzilor şi ale edificiilor oraşului Bălți, a căutat poze vechi şi a chestionat locuitorii. S-a apropiat filosofic de subiect, realizând o paralelă între oraş şi oamenii care au suflet.Item TEMELE CREAȚIEI ARTISTULUI PLASTIC INGA EDU(2024) Procop, NataliaArticolul vizează tematica abordată în creația Ingăi Edu, artistul plastic care s-a impus în viața artistică din Republica Moldova şi România la începutul anilor 2000. Practicând deopotrivă tehnica picturii în ulei şi a pastelului, artista abordează frecvent genurile peisajului şi natura statică. Tematica peisajului realizat în plein air este foarte variată: de la oraşele medievale româneşti şi civilizațiile europene, la Chişinăul zilelor noastre. Capitala devine motiv în pictură în diferite perioade şi stari ale zilei. Astfel, regăsim oraşul în ploaie în „Zi ploioasă”, urba nocturnă în „Noaptea în oraş”, oraşul înflorit în „Primăvara în Chişinău”. Sunt teme care sunt reluate în toată creația artistei, modificându-se doar abordarea. Prima perioadă a creației ei se caracterizează prin compoziții figurative în care persistă sensibilitatea proprie impresioniştilor, obținerea clarobscurului, perspectiva spațială, regia luminii, exactitatea desenului, consonanța etc. A doua perioadă, cea experimentalistă, se distinge prin tratarea decorativă a compozițieii cu culori pure în care se păstrează timid semitonurile. Cert este faptul că, deşi Inga Edu în unele lucrări recurge la abstracționism, nu renunță în totalitate la figurativ. Având predilecție pentru pictura în ulei şi pastel, Inga Edu nu încearcă să imite realitatea, ci meditează, alegând elementele cele mai valoroase.Item RUSTIC ŞI URBAN ÎN CREAȚIA LUI F LORENTIN LEANCĂ(Academia de Ştiinţe a Moldovei, 2021) Procop, NataliaFlorentin Leancă is part of the generation of visual artists, representatives of the national school of painting. The activity of the artist evolved from abstract compositions to urban landscapes with impressionistic shade and stylized decorative creations. Many of his works are made in the technique of hot handkerchief and oil painting Moreover. One of his relevant themes is the old Chisinau represented by shades of gray. Lately he has been making pieces with popular motives inspired by the art of carpeting.