Facultatea de Istorie şi Filosofie / Faculty of History and Philosophy

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/8

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Thumbnail Image
    Item
    MODĂ ȘI VESTIMENTAȚIE ÎN CHIȘINĂUL INTERBELIC
    (CEP USM, 2023) Prisac, Lidia
    Articolul oferă o cercetare detaliată a evoluției Chișinăului interbelic prin prisma modei și a vestimentației. Feno- men inerent al unui oraș aflat la intersecția mai multor culturi, evoluția vestimentară a locuitorilor Chișinăului, după Marele Război, a fost dictată, în primul rând, de siguranța și confortul oferit de piesele de îmbrăcăminte. Ulterior, în viața mondenă a orașului, capitală a unei provincii proaspăt ancorată la valorile occidentale, funcția de demonstrare a statutului social prin intermediul straielor și a accesoriilor vestimentare a revenit în rândul orășenilor. Tendințele de modernizare a societății orașului după moda vest-europeană este ușor explicabilă dacă luăm în calcul abundența magazinelor și a agențiilor de publicitate care ofereau, inclusiv „Jurnale de modă” care dictau tendințele în mate- rie de vestimentație. Un alt indiciu de racordare a vestimentației la fluctuațiile modei era ancorarea Chișinăului la desfășurarea anumitor „Concursuri de frumusețe” specifice lumii occidental-apusene.
  • Thumbnail Image
    Item
    Publicitatea în Chișinăul interbelic drept element al vieții cotidiene [Articol]
    (Lexon-Prim, 2023) Prisac, Lidia
    A reflection in the mirror of the everyday life and daily needs of the inhabitants of interwar Chișinău were the advertisements placed in the press of the time. Thanks to them we can know the preferences and needs, trends, tastes and values of the townspeople. In general, the interwar period marked the shaping of poster trends, supported by the artists of the time. Although there were advertising graphics workshops in Chișinău as well, it was still felt that the locomotive of the artistic, architectural and commercial register that directly influenced the rhetoric of advertisements came from Bucharest. The one who understood that “advertising is the soul of commerce” and opened in Chișinău the First Theatrical, Commercial, Industrial Advertising and Display Bureau was Ș. Shapocinic. Registered in 1908 and located on Sinadino Street, the office received “all kinds of advertisements as well as announcements for all Romanian (and) Russian newspapers”.