ŞCOLI DOCTORALE
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/11244
Browse
3 results
Search Results
Item Fundamente constituționale ale parlamentarismului în Republica Moldova. Experiența istorică, actualitate și perspective [Teză](2025) Cuciurca, Doina; Guceac, Ion (conducător științific)Scopul lucrării: cercetarea multiaspectuală a genezei parlamentarismului în Republica Moldova, identificarea formelor de instituționalizare și principiilor parlamentarismului, fundamentarea științifică a unui eventual model al parlamentarismului indigen (autohton), având la bază realitățile actuale și ținând cont de avantajele și dezavantajele acestuia. Obiectivele propuse spre realizare: evaluarea gradului de cercetare a parlamentarismului în doctrină; stabilirea particularităților consacrării parlamentarismului ca element-cheie al constituționalismului european; identificarea și analiza principiilor parlamentarismului în cadrul legislației Republicii Moldova; consemnarea esenței parlamentarismului, având în vedere abordările doctrinare existente și amplificarea acestora cu noi aspecte corelate cu factorii actuali de configurare a dreptului; stabilirea elementelor definitorii ale parlamentarismului european și a impactului acestora asupra structurii parlamentarismului în Republica Moldova; analiza avantajelor și dezavantajelor parlamentarismului în Republica Moldova; proiectarea paradigmei privind evoluția parlamentarismului în Republica Moldova și a perspectivelor de raționalizare a acesteia în legislația autohtonă; formularea recomandărilor pentru consolidarea rolului Parlamentului în procesul integrării în Uniunea Europeană. Noutatea și originalitatea științifică: cu titlu de noutate, rezultatele științifice obținute în urma cercetărilor efectuate şi înaintate spre susținere constau în: definirea parlamentarismului ca sistem de instituții, norme și practici care facilitează reprezentarea intereselor diverselor grupuri sociale în organele legislative; elucidarea esenței parlamentarismului și elementelor definitorii ale acestuia; conceptualizarea parlamentarismului autohton și demonstrarea necesității raționalizării acestuia; identificarea principalelor carențe legislative ce afectează activitatea Parlamentului Republicii Moldova, precum și argumentarea soluțiilor adecvate pentru optimizarea cadrului juridico-constituțional în domeniu, în contextul integrării europene.Item MODERNIZAREA SISTEMULUI NAȚIONAL DE SECURITATE AL REPUBLICII MOLDOVA ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE(2024) Munteanu, Andrian; Hîrbu, DianaDeterminarea și cercetarea multidimensională a sistemului național de securitate al Republicii Moldova, precum și elucidarea cadrului de modernizare a acestuia în contextul integrării europene, fapt care a determinat formularea unei fundamentări științifice în științele politice, pe acest segment de cercetare, precum și formularea unor propuneri în vederea consolidării securității naționale și aplicării depline a mecanismelor instituțional-funcționale de asigurare a securității.Item DREPTUL FUNDAMENTAL LA ÎNVĂȚĂTURĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA(2017) Nichita, Rodica; Cârnaț, TeodorScopul lucrării și obiectivele: Scopul lucrării constă în elaborarea unui studiu complex privind dreptul fundamental la învățătură, prin prisma conţinutului şi naturii juridice ce reies din obligațiile pozitive și negative ale statului în procesul realizării dreptului fundamental la învățătură. Principalele obiective ale lucrării: cercetarea fenomenului recunoașterii dreptului fundamental la învățătură la nivel național, regional și internațional, sub aspect evolutiv; studierea concepțiilor cu privire la natura juridică a dreptului fundamental la învățătură în raport cu alte drepturi; determinarea conținutului multidimensional al dreptului fundamental la învățătură; motivarea naturii sociale a dreptului fundamental la învățătură; investigarea impactului dreptului fundamental la învățătură asupra altor drepturi; identificarea raporturilor juridice de realizare a dreptului fundamental la învățătură; investigarea cazurilor practice de aplicare a garanțiilor juridice speciale în scopul exercitării obligațiilor pozitive și negative ale statului; formularea unor recomandări privind garantarea dreptului fundamental la învățătură.