Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
4 results
Search Results
Item INTERCONEXIUNEA DINTRE MARKETING ȘI MANAGEMENT FINANCIAR(CEP USM, 2024-11-07) Gherjavca, Svetlana; Antoci, NataliaIn a market economy and fierce competition, the success of a business depends largely on the organization and implementation of an efficient financial management system. In order to ensure maximum efficiency, the basic objectives of financial management are to maximize revenues (often sales) and optimize expenses. In this context, the active involvement of marketing in the financial management system is inevitable. The purpose of this paper is to draw attention to the importance of the correlation of marketing and financial management activities in the management systems of economic entities. The research used the following scientific research methods: theoretical generalization, scientific abstraction, system analysis, comparative analysis. The research allowed us to conclude that both the marketing activity is based on calculations and analysis of indicators, decision making and financial management activity needs the results of marketing studies to achieve its objectives.Item ASPECTE DE ANALIZĂ A PERFORMANȚELOR ECONOMICO-FINANCIARE ALE ÎNTREPRINDERII(CEP USM, 2017) Tcaci, Alexandru; Tcaci, NataliaIn this article is being approaching the enterprises performance basing on indixes of profit and profitability. The results of quantitative influences have been presented according to factorial model of profitability ratio of consumed resources taking as example agricultural enterprises. Ratio evolution was determined by the unfavorable impact of raising costs on the farm produce. The results of analysis are guiding the decision factors to take measures concerning to attentive negotiation on prices of fertilizers, pesticides, seed, fuel etc.Item DINAMICA ŞI STRUCTURA ANTREPRENORIATULUI ÎN ECONOMIA NAŢIONALĂ(CEP USM, 2018) Corețchi, Boris; Moroi, ElenaÎn acest articol științific este analizată dinamica și structura antreprenoriatului în economia Republicii Moldova ca o forță motrică a economiei naționale. Baza analitică sunt întreprinderile mici și mijlocii care reprezintă piatra de temelie a sustenabilității dezvoltării economiei naționale, deoarece ele au cele mai mari contribuții la crearea noilor locuri de muncă, stimularea concurenței, favorizarea inovațiilor și tehnologiilor. Prezența acestui sector asigură dezvoltarea economică, stabilității acesteia, creșterii mobilității și adaptabilității economiei naționale la condițiile fluctuante de ordin intern și extern cât și a securității naționale. Scopul businessului mic și mijlociu constă în modificarea condițiilor concurențiale și adaptarea lor la cerințele pieței internaționale și a competitivității producției, combinând calitatea factorilor lor de producție la natura și accelerarea schimbărilor economice. Totodată evidențiind care este structura întreprinderilor mici și mijlocii pe principalele genuri de activitate cât și importanța lor în activitatea economică a statului.Item COOPERAREA PRODUCĂTORILOR AGRICOLI: BARIERE ÎN ASOCIERE ȘI SOLUȚII PENTRU DEPĂȘIREA LOR(CEP USM, 2019) Zaharco, SilviaLucrarea de faţă are la bază analiza oportunităților de cooperare şi a impactului procesului de cooperare asupra producătorilor agricoli, identificarea barierelor care împiedică avansarea relațiilor de cooperare, precum şi beneficiile ce pot fi realizate odată cu formarea cooperativelor. Datele prezentate se bazează pe aspectele concrete înregistrate în Republica Moldova privind activitatea cooperativelor agricole, condiţiile necesare pentru dezvoltarea procesului de cooperare a producătorilor agricoli.