Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
3 results
Search Results
Item Bunăstarea economică și percepțiile cetățenilor asupra prosperității: o analiză comparativă în contextul integrării Republicii Moldova în UE(CEP USM, 2024) Hămuraru, Maria; Buzdugan, AdrianaStudiul examinează percepțiile cetățenilor Republicii Moldova referitoare la bunăstarea economică și influența integrării în Uniunea Europeană (UE) asupra acestor percepții. Integrarea europeană este percepută ca un element esențial în ameliorarea calității vieții și în sporirea bunăstării populației via modernizarea instituțiilor, facilitarea accesului la piețele europene și conformarea cu standardele economice și sociale ale UE. Cercetarea integrează metode cantitative și calitative, aplicând un chestionar unui eșantion de 609 respondenți, și examinează diverse dimensiuni ale bunăstării, inclusiv siguranța personală, echilibrul muncă-viață, satisfacția profesională și calitatea mediului. ezultatele subliniază o bunăstare moderată spre ridicată, determinată de reziliența emoțională, precum și de provocările economice și sociale.Studiul evidențiază semnificația integrării europene în întărirea bunăstării economice și sociale a Moldovei și sugerează recomandări pentru politici publice axate pe bunăstarea durabilă.Item Evaluation of the contribution of the socially responsible consumer to increase in economic welfare(CEP USM, 2024-10-24) Nepotu, LuciaPurpose of the article: to analyze and demonstrate how socially responsible consumer behaviors contribute to the improvement of economic well-being at the individual and national level.Item IMPACTUL CONSUMULUI SOCIAL RESPONSABIL ASUPRA BUNĂSTĂRII ECONOMICE(CEP USM, 2024-11-07) Nepotu, LuciaThis paper focuses on an exploration and synthesis of conceptual approaches to economic well-being. Responsible consumption practices were identified and analyzed, and the factors influencing them were determined. Likewise, the connection between these two was determined. The objectives focus on evaluating consumers’ awareness and behavior towards socially responsible consumption, and determining the reasons that influence them to favor socially responsible products and services. Likewise, what are the trends of socially responsible consumption and whether it contributes to increasing the well-being and quality of life of consumers. To examine the impact of socially responsible consumption on economic well-being, the combination of qualitative and quantitative research methods provided a comprehensive and indepth perspective. In the same way, the analysis of the literature and the experiences of other states were the basis for the formulation of suitable conclusions for and the use of effective practices that will lead to an increase in the economic well-being of consumers.