Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
6 results
Search Results
Item Criza economică actuală din Republica Moldova: caracteristici și tendințe(CEP USM, 2024) Roșca, NataliaCriza economică reprezintă o disfuncție profundă în activitatea mecanismelor unei economii, care se poate manifesta la nivel național, regional și mondial. Scopul acestui articol este de a prezenta caracteristicile de bază ale crizei economice actuale din Republica Moldova. Cercetarea aferentă acestui articol a fost efectuată prin examinarea informațiilor din rapoartele instituțiilor abilitate și din bazele de date oficiale, în scopul testării stării economiei Republicii Moldova, precum și a opiniilor unor experți cu privire la subiectul abordat. Ca rezultat, s-a constatat că, în prezent, economia Republicii Moldova este afectată de o criză economică severă. Măsurile anticriză întreprinse de actuala guvernare a Republicii Moldova au rezultate pozitive. Acest articol prezintă o imagine sintetizată, completată și specificată a actualei crize post-pandemice.Item ECONOMIC ASPECTS OF THE GLOBAL PANDEMIC CRISIS(CEP USM, 2022) Filip, AngelaAt present, the entire world community is facing an unprecedented economic cataclysm, which for the first time has a truly global character. Emerging from the mechanisms of its onset it becomes obvious that the COVID-19 crisis is a unique one, because it is based on the one hand on cyclical economic collapse, and on the other – on consequences of the global pandemic of new coronavirus. Their contribution to the onset of the crisis has also led to global economic and financial imbalances. The studied economic crisis has multiple forms of manifestation. The paper examined the essence of the COVID-19 crisis, as well as its impact on different areas of economic activity: production of goods and services, trade, logistics and transport, tourism, labor market developments, worsening poverty and basic financial issues. Equally important is the possibility of current economic pandemic crisis degenerating into a global financial crisis in the near future.Item POLITICI DE PROTECŢIE SOCIALĂ ÎN CONDIŢII DE CRIZĂ ECONOMICĂ(CEP USM, 2012) Gribincea, Alexandru; Roncia, MihaiCriza economică presupune pierderea de producţie şi scăderea consumului, aspect care declanşează implicit scăderea dramatică a veniturilor bugetare, împreună cu creşterea nivelului de şomaj şi de micşorare a salariilor angajaţilor. Factorii de decizie politică vor trebui să facă faţă anumitor nevoi menite să ofere protecţie acestor categorii cu resurse bugetare diminuate. Identificarea şi punerea în aplicare a anumitor acţiuni de bunăstare în perioada de criză economică sunt obligaţii imperative pentru orice guvern.Item MODELUL DISCRIMINANT DE DIAGNOSTIC ȘI PROGNOZĂ A STĂRILOR DE DIFICULTATE FINANCIARĂ ÎN ACTIVITATEA BĂNCILOR AUTOHTONE(CEP USM, 2019) Raețchi, Eugeniu;Majoritatea statelor, la moment, au implementat sau sunt în proces de implementare a acordului BASEL III în vederea îmbunătățirii sistemului de reglementare și supraveghere a activității băncilor. Recenta criză economică mondială ce a lăsat o amprentă profundă asupra unor bănci din lume, dintre cele mai puternice, a demonstrat încă o dată că instrumentele dezvoltate în cadrul acordurilor BASEL sunt binevenite, dar nu sunt suficiente în vederea minimizării riscului de faliment al băncilor, creând astfel o cerere și premise în vederea dezvoltării diferitor instrumente de alertă preventivă. Dacă e să analizăm situația Republicii Moldova, un asemenea instrument nu este dezvoltat și, respectiv, implementat, determinând astfel necesitatea abordării problematicii dateItem ANALIZA CALITĂŢII INDICATORILOR PRUDENŢIALI ȘI FINANCIARI ÎN VEDEREA EVALUĂRII STĂRII DE DIFICULTATE FINANCIARĂ A BĂNCILOR AUTOHTONE(AGEPI, 2019) Raieţchi, EugeniuSistemul de reglementare și supraveghere a activităţii sectorului bancar autohton, începând cu etapa de constituire, este într-o continuă dezvoltare, fiind racordat prevederilor acordurilor BASEL. Totodată, dezvoltarea acestuia nu a eliminat riscul apariţiei unor crize fi nanciare în bănci, din care cauză este vital importantă studierea calităţii indicatorilor fi nanciari și prudenţiali, în vederea identifi cării unora dintre aceștia care ar permite semnalarea și evaluarea riscului difi cultăţilor fi nanciare în bănci. Identifi carea unor asemenea indicatori, ce ar indica asupra unei corelări înalte cu riscul evoluţiei crizelor fi nanciare, ar permite cercetătorilor dezvoltarea unui sistem de alertă preventivă, care s-ar constitui într-un instrument puternic pentru diagnosticarea și prognozarea crizelor fi nanciare în cadrul băncilor.Item PSEUDO - SCIENTIFIC ECONOMIC POLICIES OF MOLDOVA ASSOCIATION TO THE EU: ME THODOLOGY, PROBLEMS, SOLUTIONS(National Institute for Economic Research, 2016) Rusu, Gheorghe; Robu, Tudor; Bumbu, MihaiEconomic policies and decisions on EU association start ing with the begginig of 90’s were pseudo - scientific, contradictory, incoherent because those policies have not based themselves on modern and current economic theories elaborated and promoted by the EU. Actuality . The topic is actual from the perspective of the factors’ analysis which were conducting to delay the association process of Moldova to the EU. At the same time, those were increasing instability, disequilibrium in the national economy and raise of social vulnerability and constraint levels which ultimately increased the gap between the national and EU economic development levels. During the period of 2000 - 2015, the socio - economic policy of the Republic of Moldova is described more as small and fragmented steps on conceiving economic and financial instruments for the integration into the EU which were reflected in the Neighbourhood Partnership and Association Agreement with the EU. These processes conducted for the state incapacity to define its own objectives and social - economic priorities for the association as well as legitimated a continuous stage of transition to the market economy. The scope of the present article is to propose a real change of the development and social - economic association policies for achieving final objective on integratio n to EU. The proposals would consist in emphasizing and implementation of the EU economic principles reflected in the neoclassic synthesis and neo - conservative theories ; t he elaboration and implementation of a new Strategy on economic supervision, coordina tion and anticipation of the economic disequilibrium ; a chieve economic stability for diminishing the negative effects of the global and regional crisis on national economy and adaptation of the development policies to the national socio - economic conditions . The methods used for the elaboration and achieving the expected results of the study were analysis and synthesis of the reliable data on economic processes’ trends as well as macroeconomic prognoses for designing a set of development scenarios. Results were reflected in elaboration of a system of actions which includes EU as a monitoring mechanism for preventing and anticipating the disequilibrium that may occur during the association process. Stimulation of consumption, of the research and technological progress and targeting foreign investments in the innovation development priorities are some of other actions that are recommended in the article.