Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Thumbnail Image
    Item
    DINAMICA ŞI STRUCTURA ANTREPRENORIATULUI ÎN ECONOMIA NAŢIONALĂ
    (CEP USM, 2018) Corețchi, Boris; Moroi, Elena
    În acest articol științific este analizată dinamica și structura antreprenoriatului în economia Republicii Moldova ca o forță motrică a economiei naționale. Baza analitică sunt întreprinderile mici și mijlocii care reprezintă piatra de temelie a sustenabilității dezvoltării economiei naționale, deoarece ele au cele mai mari contribuții la crearea noilor locuri de muncă, stimularea concurenței, favorizarea inovațiilor și tehnologiilor. Prezența acestui sector asigură dezvoltarea economică, stabilității acesteia, creșterii mobilității și adaptabilității economiei naționale la condițiile fluctuante de ordin intern și extern cât și a securității naționale. Scopul businessului mic și mijlociu constă în modificarea condițiilor concurențiale și adaptarea lor la cerințele pieței internaționale și a competitivității producției, combinând calitatea factorilor lor de producție la natura și accelerarea schimbărilor economice. Totodată evidențiind care este structura întreprinderilor mici și mijlocii pe principalele genuri de activitate cât și importanța lor în activitatea economică a statului.
  • Thumbnail Image
    Item
    INOVAŢIILE ÎN COMERŢUL MODERN
    (CEP USM, 2013) Gribincea, Alexandru; Gherghina, Virgil; Colțea, Traian; Roșcăneanu, Radu
    Pentru o afacere, inovarea este o pârghie pentru consolidarea poziţiei sale în raport cu concurenţii săi. Inovaţia contribuie la cucerirea noilor pieţe prin oferirea de produse sau servicii unice, pentru a îmbunătăţi performanţa şi a reduce costurile, a extinde sau a menţine clienţii sau a îmbunătăţi imaginea de brand. Printre afacerile cu personal angajat mai mic de zece, 41% se declară ca fiind aplicat inovarea în perioada anilor 2002-2004, acestea reprezentând un sfert din companiile inovatoare ale economiei franceze. Consideram ca cele mai comune inovaţii organizaţionale se referă la întreprinderile comerciale. Inovaţiile în marketing, în procesul de introducere pe piaţă sunt puse în aplicare de către aproximativ una din cinci întreprinderi. Inovaţiile ce ţin de livrare referitoare la conceptul de vânzare sunt rare în aceste companii studiate. Se presupune că se combină diferite tipuri de inovare. Considerăm că principalii factori care influenţează comportamentul de inovare sunt: mărimea companiei, apartenenţa la un grup sau reţea şi dimensiunea pieţei. Cu toate acestea, costul este considerat principalul obstacol. Cheltuielile de inovare sunt concentrate în comerţul cu ridicata, în special în echipamente profesionale.
  • Thumbnail Image
    Item
    PSEUDO - SCIENTIFIC ECONOMIC POLICIES OF MOLDOVA ASSOCIATION TO THE EU: ME THODOLOGY, PROBLEMS, SOLUTIONS
    (National Institute for Economic Research, 2016) Rusu, Gheorghe; Robu, Tudor; Bumbu, Mihai
    Economic policies and decisions on EU association start ing with the begginig of 90’s were pseudo - scientific, contradictory, incoherent because those policies have not based themselves on modern and current economic theories elaborated and promoted by the EU. Actuality . The topic is actual from the perspective of the factors’ analysis which were conducting to delay the association process of Moldova to the EU. At the same time, those were increasing instability, disequilibrium in the national economy and raise of social vulnerability and constraint levels which ultimately increased the gap between the national and EU economic development levels. During the period of 2000 - 2015, the socio - economic policy of the Republic of Moldova is described more as small and fragmented steps on conceiving economic and financial instruments for the integration into the EU which were reflected in the Neighbourhood Partnership and Association Agreement with the EU. These processes conducted for the state incapacity to define its own objectives and social - economic priorities for the association as well as legitimated a continuous stage of transition to the market economy. The scope of the present article is to propose a real change of the development and social - economic association policies for achieving final objective on integratio n to EU. The proposals would consist in emphasizing and implementation of the EU economic principles reflected in the neoclassic synthesis and neo - conservative theories ; t he elaboration and implementation of a new Strategy on economic supervision, coordina tion and anticipation of the economic disequilibrium ; a chieve economic stability for diminishing the negative effects of the global and regional crisis on national economy and adaptation of the development policies to the national socio - economic conditions . The methods used for the elaboration and achieving the expected results of the study were analysis and synthesis of the reliable data on economic processes’ trends as well as macroeconomic prognoses for designing a set of development scenarios. Results were reflected in elaboration of a system of actions which includes EU as a monitoring mechanism for preventing and anticipating the disequilibrium that may occur during the association process. Stimulation of consumption, of the research and technological progress and targeting foreign investments in the innovation development priorities are some of other actions that are recommended in the article.