Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
2 results
Search Results
Item INCUBATOARELE DE AFACERI DIN REPUBLICA MOLDOVA ȘI CREAREA PREMISELOR PENTRU DEZVOLTAREA SERVICIILOR CONEXE PENTRU ÎNTREPRINDERILE MICI ȘI MIJLOCII(CEP USM, 2021) Ataman, VioricaSmall and medium-sized enterprises (SMEs) occupy a majority role of 98.6% of all enterprises in the Republic of Moldova, hiring over 335 thousand employees. The development of small and medium-sized enterprises involves the employment of the rural labor force, the creation of goods and services required at local and regional level, but also the existence of available secondary raw materials. At the same time, according to the data analyzed below, we note that the survival rate in the first year of SMEs is only 46.8%, which involves mechanisms at the governmental level for better management of small businesses. The creation of business incubators at regional level, is an information and training platform both for managers of newly created and incubated enterprises, but also for the local business environment.Item CERCETAREA ABORDĂRILOR CONCEPTUALE ALE INCUBATORULUI DE AFACERI AMPLASAT ÎN MEDIUL UNIVERSITAR(CEP USM, 2021) Ataman, VioricaViitorul studenților de astăzi este unul incert, garanțiile unui loc de muncă sigur pare a fi un vis îndepărtat. Pentru a face față acestor provocări, universităţile se confruntă cu necesitatea de a se adapta la o serie de schimbări profunde, și anume: trebuie să pregătească studenții cu instrumente pentru a-i ajuta să-și construiască propriul viitor, dezvoltând o mentalitate antreprenorială care să-i facă independenți și automotivați. Acest lucru este posibil prin crearea incubatoarelor și laboratoarelor inovative universitare, locul unde se împletesc cunoștințele academice cu inovația și cu oamenii care au intenții comune și valori similare, totul cu scopul creării lucrurilor remarcabile, într-o economie care își schimbă foarte des regulile de joc. Instituțiile de învățământ și de formare ar trebui să depună eforturi pentru a-și spori creativitatea și spiritul inovator, ca reacție la un mediu supus schimbării rapide, marcat de tehnologie, de globalizare și de evoluția necesităților în materie de aptitudini. Cadrele didactice, formatorii și cadrele de conducere din domeniul educației ar trebui să fie încurajați să promoveze spiritul, competențele și aptitudinile antreprenoriale, în timp ce instituțiile ar trebui să ofere medii de învățare creative și inovatoare și să încurajeze în mod activ implicarea comunității în sens larg. Cunoașterea academică și inovațiile creează un cadru și un context favorabil pentru apariția și dezvoltarea incubatoarelor de afaceri atât în mediul de afaceri, cât și în cel universitar. Prin urmare, incubatoarele de afaceri universitare au drept scop, pe de o parte, crearea de noi afaceri mici de către studenți, iar, pe de altă parte, se pune accent atât pe afacerea propriu-zisă, cât și pe dezvoltarea anumitor competențe în crearea noilor afaceri. În acest articol ne-am propus să subliniem o serie de abordări conceptuale ale incubatoarelor de afaceri amplasate în mediul universitar, pornind de la premisa că societatea este conștientă de rolul educației în general și al educației antreprenoriale în particular. Prin urmare, vom analiza legislaţia autohtonă şi cea internaţională, vom studia documentele programatice ale universităţilor, astfel încât să determinăm condiţiile de dezvoltare a incubatoarelor. Vom analiza serviciile oferite de acestea studenţilor, cum ar fi: trainingurile, mentoratul, consultaţiile, spaţiile de lucru.