Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
7 results
Search Results
Item MODALITĂŢI, MIJLOACE ŞI PROCEDEE ÎN TEORIA ŞI PRACTICA MANAGERIALĂ(CEP USM, 2007) Scutaru, AlexandruAt the same time they propose also other alternative doctrines and analyze their properties. They analyze concomitantly the opportunity and the specificity of adopting strategic decisions in the enterprise management from Republic of Moldova.Item THE OPPORTUNITY OF APPLYING MODELS OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM IN PUBLIC CONS TRUCTION ENTERPRISES(CEP USM, 2015) Zerkat, AwnyIn this article was analyzed the history of standard ISO-9000 and ways of application in public construction enterprises.Item MODELS OF QUALITY MANAG EMENT SYSTEM: CONTENT AND SCOPE(CEP USM, 2015) Zerkat, AwnyIn this article are analyzed methods developed to prevent the wastage of the majority of the benefit from the production process: JIT, Value Engineering and Constructability. These methods were developed parallel to the development of quality control, quality assurance and total quality management.Item PROIECTAREA ŞI REPROIECTAREA SISTEMULUI DECIZIONAL ÎN ÎNTREPRINDERILE MODERNE(CEP USM, 2015) Mironov, SvetlanaImportanţa deosebităa deciziilor în ansamblul proceselor de management impune o permanenă perfecţionare a acestora. Pentru a elabora decizii de calitate, care să conducăla o eficienţă şi la o competitivitate sporită a întreprinderii, este necesar de a fi creatăo construcţie puternicăa sistemului decizional. În acest scop, în prezentul articol oferim metodologia proiectării şi reproiectării sistemului decizional, care este pe drept numit „sistemul nervos” al întreprinderii.Item SYSTEMIC TREATMENT OF QUALITY MANAGEMENT (QUALITY MANAGEMENT SYSTEM)(CEP USM, 2014) Zrekat, AwnyTotal Quality Management (TQM) is a set of management practices throughout the organization, geared to ensure the organization consistently meets or exceeds customer requirements. TQM is an approach that organizations use to improve thei r internal processes and increase customer satisfactionItem CONCEPTUALIZATION OF NOTION OF QUALITY IN EVOLUTION APPROACH(CEP USM, 2014) Zrekat, AwnyThe article addressed the concept of quality in company management as the most important challenge facing modern organizations. Quality constitutes one of the indices to evaluate companies by measuring their current situation and their future among other companies.Item IMPLICAȚII ALE TEORIILOR ECONOMICE, ORGANIZAÎIONALE ȘI MANAGERIALE ÎN MANAGEMENTUL ÎNTREPRINDERILOR MICI ȘI MIJLOCII(CEP USM, 2014) Mironov, Svetlana; Mironova, AnnaCalitatea managementului întreprinderilor mici şi mijlocii este un factor determinant în asigurarea eficienţei economice la nivel de unitate economicăşi sumar la nivel mezo şi macroeconomic, luând în considerare ponderea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii în numărrul total de întreprinderi. Pentru asigurarea funcţionalităţii şi dezvoltării sale durabile, managementul întreprinderilor mici şi mijlocii, indiferent de domeniul de activitate, imensiune, resursele deţnute, organizare structuralăşi procesuală a activităilor din cadrul întreprinderii tc., trebuie să aibă la bază conceptele teoriilor economice, organizaţionale şi manageriale, are-i vor permite să se ajusteze condiţiilor mediului de afaceri.