Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16
Browse
5 results
Search Results
Item The role of marketing research as a strategic tool in the context of intensified competition and rapid market changes(CEP USM, 2024-10-24) Dombrovschi, InaIn a highly competitive and rapidly evolving business landscape, companies must adopt strategic methodologies to secure long-term success. This article examines the crucial role of marketing research as a vital tool for gathering insights about the market, consumers, and competitors. The study aims to evaluate the significance of marketing research amidst increasing competition and market volatility, highlighting the key advantages it offers to businesses.Item SĂNĂTATEA ȘI IGIENA- FACTORI ÎN SPORIREA COMPETITIVITĂȚII SECTORULUI TURISTIC(CEP USM, 2023) Dombrovschi, InaTurismul și călătoriile sunt stimuli importanți pentru dezvoltarea economică, precum și pentru competitivitatea turistică a țărilor. În ciuda contribuției sale la creșterea economică, dezvoltarea sectorului turistic poate fi împiedicată de o serie de obstacole de natură diferită, care pot afecta competitivitatea acestui sector. Printre acestea am putea specifica, sănătatea și igiena în turism, care reprezintă o asigurare a condițiilor pentru menținerea sănătății publice și pentru ca turiștii să se simtă mai în siguranță, iar destinațiile turistice să devină mai competitive. În acest context, scopul acestui studiu este de a analiza importanța și relația dintre sănătate și igienă și competitivitatea destinațiilor. Astfel, s-a pus accentul pe aspectele care contribuie la creșterea competitivității turismului și pe sănătatea și siguranța călătorilor. Prin intermediul indicelui de competitivitate turistică, au fost evidențiate criteriile care dețin o poziție dominantă în asigurarea condițiilor favorabile pentru turiști. Rezultatele arată că sănătatea și igiena sunt piloni importanți care măsoară competitivitatea destinației. Analiza indică o corelație pozitivă între pilonul sănătate și igienă și competitivitatea generală.Item ROLUL TRANSPORTURILOR ÎN ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII OSPITALITĂȚII(CEP USM, 2023) Nazar, Nadejda; Dombrovschi, InaThe topicality of the elaborated theme consists in the fact that transport represents an essential component of the economy of any state. Transport represents the engine of tourism development around the world, which ensures the normal functioning of the economy. In the specialized literature, it is specified that the tourism industry includes various activities that have an essential function for satisfying the needs of foreign and local tourists. Thus, the tourism industry represents the offer of the tourist market, which consists of organizations dedicated to the production and provision of tourist services in a certain country. The role of transport services in tourism is manifested through the organization of various cultural and tourist activities. Studying the tourist infrastructure in the Republic of Moldova, we can see that the geographical situation allows the access of foreign tourists. Most types of transport, namely air transport and land transport - road and rail; with the exception of naval transport, they are used to transport domestic tourists and foreign tourists who come to visit us in the country. The analysis of the reason for travel is quite specific to each individual person. Both foreign tourists who visit our country, as well as citizens of the republic who go abroad, on the first plan highlight the reason for vacation and rest. For foreign tourists visiting the Republic of Moldova, this component is about 85-95%, and for domestic tourists going abroad the reason for vacation and rest is about 98% respectively. The research carried out allows the proposal of perspectives for the development of the hospitality organization process and the specifics of the use of means of transport.Item ROLUL MARKETINGULUI ÎN DEZVOLTAREA ȘI PROMOVAREA ECOTURISMULUI ÎN REPUBLICA MOLDOVA(CEP USM, 2022-09-27) Dombrovschi, Ina; Nazar, NadejdaEcotourism takes place in natural and cultural areas and represents an opportunity for the development within areas that have these resources and the necessary conditions for their exploitation. The primary aim of this type of tourism is to conserve the environment and educate tourists about the protection and conservation of the natural and cultural environment. In this article, the need for implementing marketing tools in promoting ecotourism in the Republic of Moldova has been analyzed and argued. Against this background, the content of the notion of ecotourism as well as the particularities of this form of tourism have been studied through the lens of marketing principles, with emphasis on the specific features of the ecotourism product as an object of marketing activity. Pricing strategies that can be implemented in the development and promotion of ecotourism as well as ways of informing and communicating with the public about the characteristics of the products and services offered have been analyzed. Various research methods were used to conduct this study, such as: the observation method, logical analysis and synthesis, induction and deduction, analogy and comparison. The concepts of national and international economists were used as methodological support.Item DIAGNOSTICUL PERFORMANȚELOR ECONOMICO-FINANCIARE ALE ÎNTREPRINDERII(2020) Tcaci, Natalia; Tcaci, Alexandru; Dombrovschi, InaPrezenta lucrare abordează un şir de probleme cu care se confruntă întreprinderile agricole în obținerea de profituri, suficiente pentru dezvoltarea producției.Prezenta lucrare, prin problematica abordată vine în întâmpinarea unor cerinţe practice ale managementului întreprinderii care trebuie să acţioneze în direcţia realizării criteriilor de performanţe economico-financiare precum şi prevenirea situaţiilor de impas financiar. Metodologia folosită în diagnosticarea performanţelor economico-financiare este prezentată în contextul unor aplicaţii practice ale întreprinderilor din Republica Moldova.Lucrarea este destinată profesorilor, doctoranzilor, masteranzilor şi studenţilor de la instituţiile de învăţământ superior cu profil economic, specialiştilor din agricultură, personalului de la pregătirea post-universitară, precum şi participanţilor la cursurile de perfecţionare din Complexul Agroindustrial, tuturor celor care manifestă interes pentru acest sector al economiei naţionale.