Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    ELABORAREA STRATEGIILOR DE MARKETING ÎN CONTEXTUL ASIGURĂRII CONSUMULUI DURABIL
    (Editura USM, 2024) Cojocaru, Alina
    The paper discusses the increasing focus on sustainable consumption and the need to address the paradoxical effects that may arise from it. This study aims to create a marketing strategy for promoting sustainable consumption among students and academic staff at the Faculty of Economic Sciences of Moldova State University while mitigating any negative consequences.
  • Thumbnail Image
    Item
    SISTEMUL DE IMPOZITE ÎN CONTEXTUL DEZVOLTĂRII SUSTENABILE: ANALIZĂ COMPARATIVĂ
    (CEP USM, 2022) Hămuraru, Maria; Cojocaru, Alina
    This study reveals the comparative analysis of the tax system of Denmark, Norway and the Republic of Moldova. Despite the fact that Norway and Denmark have a progressive taxation system, they have demonstrated a high level of social and economic well-being, which is due to the awareness of all economic agents, including households, that taxes and fees contribute to ensuring sustainable development. Sustainable development reveals all the methods and forms of socio-economic development, which focus on ensuring the balance between ecological, economic, and social aspects and the elements of natural capital. At the same time, in order to ensure a high level of quality of life and sustainable development, ways of connecting the tax system of the Republic of Moldova to international practices are being researched.
  • Thumbnail Image
    Item
    STRATEGII INTELIGENTE DE MARKETING SUSTENABIL PENTRU SEGMENTAREA PIEȚEI CONSUMATORILOR
    (CEP USM, 2022) Hămuraru, Maria; Cojocaru, Alina
    Ritmul acerb al transformărilor economice sub impactul progresiv al implementării tehnologiilor informaționale și a obiectivelor de dezvoltare durabilă impune marketerilor remodelarea strategiilor de penetrare a piețelor noi, de atragere și de menținere a clienților. Astfel, specialiștii de marketing, luând-o ca pe o provocare, sunt orientați spre satisfacerea precisă a nevoilor consumatorilor pentru a menține loialitatea din partea acestora, fără a compromite resursele necesare ale viitoarelor generații. În acest context, scopul cercetării relevă segmentarea pieței pentru crearea profilului consumatorului durabil și utilizarea acestor date în elaborarea de strategii inteligente relevante mediului de afaceri. S-a cercetat corelația dintre conceptele de marketing social, relațional, sustenabil, de precizie și cu inteligență artificială și au fost identificate clusterele de consumatori durabili, utilizând modelul hărților Kohonen în baza chestionarului.
  • Thumbnail Image
    Item
    ARADOXUL JEVONS – EFICIENȚĂ SAU ONSUMERISM?
    (CEP USM, 2022) Cojocaru, Alina
    Scopul cercetării constă în analiza conceptuală a paradoxului Jevons și a efectelor sale în vederea diminuării acestora în contextul dezvoltării durabile.