Facultatea de Ştiinţe Economice / Faculty of Economic Sciences

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/16

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 20
  • Thumbnail Image
    Item
    METODOLOGIA CONTROLULUI ECONOMICO-FINANCIAR
    (Institutul de Relaţii Internaţionale din Moldova, 2007) Ulian, Galina; Caprian, Iulia; Popa, Andrei
    Control presents humain specific activity, which consists in checking and permanent analysis, sudden or periodical work and results of work from domain or sector, purpose of forestalling and abolition of posibly shortcoming. Le controlle represente une activite specifique humaine, qui consiste dans la verification et l’analyse permanente, periodique ou inopinee du travail et des resultats du travail d’un certain domaine ou secteur dans le but de la prevision et de la liquidation des erreurs eventuelles.
  • Thumbnail Image
    Item
    NOŢIUNI GENERALE CU PRIVIRE LA CONTROLUL INDEPENDENT – AUDIT
    (CEP USM, 2013) Ulian, Galina; Caprian, Iulia; Djugostran, Anastasia
    Definiţia generală a unui audit este o evaluare a unei persoane, organizaţii, sistem, proces, întreprindere, proiect sau a tipului de produs. Termenul cel mai frecvent se referă la auditul în contabilitate, dar, de asemenea, concepte similare există în managementul de proiect, managementul calităţii, managementul apei şi al conservării energiei. Scopul unei evaluări este de a măsura ceva sau de a calcula o valoare pentru el. Deşi procesul de evaluare poate implica un audit de către un profesionist independent, scopul său este de a oferi mai degrabă o măsură consultativă decât de a-şi exprima o opinie cu privire la corectitudinea declaraţiilor sau la calitatea de performanţă.Ca o regulă generală, auditul ar trebui să fie întotdeauna o evaluare independentă, care va include un anumit grad de analiză cantitativă şi calitativă, întrucât o evaluare presupune o abordare consultativă mai independentă [2].
  • Thumbnail Image
    Item
    PIAŢA DE ASIGURĂRI ÎN REPUBLICA MOLDOVA
    (CEP USM, 2012) Ulian, Galina; Caprian, Iulia; Vișanu, Tatiana
    Piaţa asigurărilor reprezintă totalitatea relaţiilor economice privind vânzarea serviciilor de asigurare. Importanţa dezvoltării pieţei financiare în Republica Moldova implică şi o dezvoltare solidă şi rapidă a segmentului de asigurări, din cauza rolului pe care îl are acesta în cadrul economiei. Practica denotă că piaţa asigurărilor contribuie la creşterea economică prin îmbunătăţirea climatului investiţional şi promovarea unor activităţi mult mai eficiente decât în cazul absenţei acestui instrument de management al riscului. Asigurătorii permit comunităţii să depăşească consecinţele financiare nefaste ale catastrofelor naturale sau ale diferitelor evenimente legate de activitatea umană.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPOZITUL CA ELEMENT FUNDAMENTAL AL ECONOMIEI ŞI SOCIETĂŢII
    (CEP USM, 2012) Caprian, Iulia; Djugostran, Anastasia
    O taxă este o povară „pecuniară” pusă asupra indivizilor sau proprietarilor pentru a sprijini guvernul cu o plată impusă de autoritatea legislativă. Un impozit nu este o plată voluntară sau donaţie, ci o contribuţie silită, impusă de autoritatea legislativă şi este „orice contribuţie impusă de guvern sub numele de taxă, tribut, datorie, acciz, subvenţie, ajutor, aprovizionare sau alt nume”. A impozita (din latină taxo „estimez”) înseamnă a impune un contribuabil (o entitate individuală sau juridică), de către stat sau de echivalentul funcţional al unui stat, la o taxă financiară sau la alte taxe a căror neplată este pedepsită de lege. Impozitele sunt, de asemenea, impuse de mai multe diviziuni administrative. Impozitele constau din impozite directe sau indirecte şi pot fi plătite în bani sau în echivalent de muncă (forţă de muncă nesalariată – adesea, dar nu întotdeauna). Sistemul naţional de impozitare este o reflectare a valorilor unui popor în comun. Pentru a crea un sistem de impozitare, o naţiune trebuie să facă alegerea cu privire la distribuirea poverii fiscale – cine va plăti impozitele, cât de mult va plăti şi cum vor fi cheltuite impozitele colectate. În ţările democratice, unde alegerile publice stabilesc responsabilii de instituirea sistemului de impozitare, aceste alegeri reflectă tipul de comunitate pe care publicul doreşte să-l creeze. În ţările în care publicul nu are o influenţă semnificativă asupra sistemului de impozitare, acest sistem poate fi mai mult o reflectare a valorilor celor de la putere.
  • Thumbnail Image
    Item
    NECESITATEA CONTROLULUI PROPRIU AL UNITĂŢILOR PATRIMONIALE
    (CEP USM, 2012) Ulian, Galina; Caprian, Iulia
    The notion of in-house control signifies the fact that this is organized and exercised from within the economic-social unit or from the hierarchical level immediately above, without going beyond the boundaries of a given organizational system. The most representative types of in-house control are: hierarchical control (operational or compartmental), preventative financial control, management control. The forms of in-house control used by economic agents correlate and complement each-other reciprocally, while integrating themselves with the tasks attributed to other controlling organisms.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL, IMPORTANŢA ŞI NECESITATEA EXPERTIZEI CONTABILE VIZAVI DE CONTROLUL FINANCIAR
    (CEP USM, 2012) Ulian, Galina; Caprian, Iulia
    Expert evaluation in accounting, as well as economic-financial control, constitute one of the basic instruments in defending, protecting, guaranteeing and developing property, irrespective of belonging – state, mixed, private.Both theory and practice prove that expert evaluation in accounting is an objective necessity arising out of the action of economic laws governing the economy
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTROLUL ŞI AUDITUL BANCAR
    (CEP USM, 2011) Ulian, Galina; Caprian, Iulia
    In a market economy, such as in Republic of Moldova, it implies existence of a banking system that should ensure mobility of financial availabilities of economy and their centralization for deployment of some effective economic activities. Collecting financial resources and putting them on market using credits and other banking operations, the bank makes the interrelation between capital holders and it users. Taking about the specific of banking services and operations, that operates with financial availabilities available in economy, and the high importance rate that they have in a national economy, it's compulsory to perform the audit control that will keep trace of abiding the law in force that concerns commercial banks activities, supervise and control the operations, in order to minimize the existing and possible risks. Banking audit suppose realization of a control that aims appreciation of veracity of accounts according to the law of Republic of Moldova, being subdued to audit control all commercial banks that work based on license released by National Bank of Moldova at the ending of each management year. By approbation of financial accounts by audit, they become safer and denote their correspondence with existing standards and banking settlement in force, which offers a higher degree of trust for economical agents and population.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROBLEMELE EFICIENTIZĂRII CONTROLULUI FINANCIAR
    (CEP USM, 2010) Maximilian, Silvestru; Caprian, Iulia; Filip, Iurie
    La modélation du processus de l’élaboration du plan calendrier optimum du contrôle financiar peut avoir une séried’applications: on peut établir certains principes; on peut perfectionner le concept de contrôle financier; on peut mettre à la base certaines célules qui vont permettre l’utilisation optimum du potential des vérificateurs financiers; on peut créer des systèmes électroniques pour imiter et simuler des variantes possibles du contrôle financier, ayant comme base les données initiales ou de diverses hypothèses.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROBLEMA TESTĂRII CORECTITUDINII REVIZORILOR
    (CEP USM, 2010) Caprian, Iulia; Filip, Iurie; Maximilian, Silvestru
    Gènèralement, les èvasions fiscales sont commises par l’acceptation des vérificateurs fiscaux. La correctitude dans la rèalisation des obligations de service des vérificateurs fiscanciers c’est une problème de la plus grande importance au niveau du pays. Dans ce contexte, on a besoin d’organiser une évaluation des vérificateurs financiers au niveau de leur corruptibilité.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONCEPTE PRIVIND CONTROLUL FINANCIAR
    (CEP USM, 2010) Caprian, Iulia
    This thesis is based on the conceptual approach to the notions related to the Court's essence of activity. Are analyzed the concepts of control, administrative, financial control, public financial control, performance audit - all these in order to determine their importance and need in the human activity. Also is individualized the public financial system in whose framework we determine the place of the Court of Accounts as state authority.