Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
7 results
Search Results
Item ANALIZA CIRCUMSTANŢEI SPECIALE DE INDIVIDUALIZARE A PEDEPSEI PENALE, PRECUM ŞI A CLAUZEI DE IMPUNITATE CONSEMNATE LA art.278 DIN CODUL PENAL AL REPUBLICII MOLDOVA (ACTUL TERORIST)(Iași:Performantica, 2018-11-09) Cojocaru, Violeta M.This paper analyzes the special circumstance of individualization the criminal punishment for committing the act of terrorism (in the sense of its mitigation). In this context, are highlighted its particularities, including the conditions under which it becomes operational. It is pointed out the opportunity of such mitigating circumstance in the para.(5) Art.278 of the Criminal Code of the Republic of Moldova. Also it is analyzed the special impunity clause provided by para.(6) Art.278 of the Criminal Code of the Republic of Moldova. There are outlined conditions in whose presence is it applicable. Is performed the delimitation of the so-called impunity clause by the release of criminal liability in connection with the voluntary renunciation of the offense. It is argued that the impunity clause provided by para. (6) Art.278 of the Criminal Code of the Republic of Moldova have the effect of preventing the phenomenon of terrorism.Item STUDIU DE DREPT COMPARAT ÎN MATERIA TEHNICILOR LEGISLATIVE DE INSERARE ÎN TEXTUL NORMEI A ELEMENTULUI MATERIAL AL INFRACŢIUNILOR REUNITE SUB DENUMIREA DE ACT TERORIST(Iași:Performantica, 2018) Cojocaru, Violeta M.In this study is analyzed the material element of terrorist act offences provided by Art.278 of the Criminal Code of the Republic of Moldova in comparison with the criminal laws of some foreign states, including Romania. In the field of comparative law we distinguish several techniques for highlighting the list of prejudicial acts in the provision of norms that incriminate acts of terrorism. In the most ex-members states of the Sovietic Union the list of prejudicial acts is exemplary, the legislator describing the objective aspect of the terrorist act by specifying a few damaging facts (usually, the most widespread). According to another legislative technique, the list of damaging facts is an exhaustive, and it is not possible to enlarge them by the person authorized to apply the criminal law. It is also attested the presence of a mixed technique, according to which although the list of damaging facts is exemplified, it contains a much wider enumeration of the normative modalities of expressing the prejudicial act compared to the incriminating models from the first category. According to another legislative technique (minority), in the criminal codes of some foreign states the objective side of the terrorist acts does not contain, neither by way of example, the list of damaging facts, legislator describing the objective side of the terrorist act by using generic terms.Item OBIECTUL INFRACŢIUNILOR PREVĂZUTE LA ART.278 CP RM (ACTUL TERORIST)(2017) Cojocaru, VioletaÎn cadrul studiului efectuat este supus analizei obiectul juridic al infracţiunilor prevăzute la art.278 CP RM. A fost identificat obiectul juridic generic şi cel special. S-a arătat că prin săvârşirea actelor teroriste securitatea publică constituie valoarea socială fundamentală lezată. S-a argumentat că prin comiterea actelor teroriste sunt lezate drepturile şi interesele unui grup de persoane, de regulă, nedeterminat, ci nu a unei singure persoane. S-a demonstrat că infracţiunile prevăzute la art.278 CP RM atentează, în plan principal, asupra relaţiilor sociale aflate în derivaţie organică cu securitatea publică, și nu cu securitatea statului ori cu securitatea internaţională (umană). În cazul actului terorist prevăzut la alin.(1) art.278 CP RM (cu excepţia situaţiei în care fapta prejudiciabilă ia forma ameninţării cu săvârşirea actului terorist), doar una din valorile sociale secundare are caracter obligatoriu. Celelalte au caracter facultativ. În ipoteza infracţiunii prevăzute la alin.(1) art.278 CP RM exprimată în ameninţarea cu săvârşirea actului terorist, obiectul juridic secundar nu se bucură de alternativitate. Acesta este unic (relaţiile sociale cu privire la libertatea psihică a persoanei), fiind totodată obligatoriu.Item AMENINŢAREA CU SĂVÂRŞIREA ACTULUI TERORIST – FORMĂ DE EXPRIMARE A INFRACŢIUNII PREVĂZUTĂ DE ALIN. (1) ART. 278 AL CODULUI PENAL(2018) Cojocaru, Violeta M.Studiul efectuat are drept scop analiza ameninţării cu săvârşirea actului terorist în calitate de formă de exprimare a infracţiunii prevăzută de art. 278 al Codului penal. Se arată că ameninţarea cu săvârşirea actului terorist poate îmbrăca doar forma activă, nu şi cea pasivă, de manifestare a conduitei infracţionale. Se argumentează că, pentru a fi aplicabilă norma de la alin. (1) art. 278 al Codului penal, ameninţarea trebuie să comporte un caracter real, adică să se exprime în realizarea unor acţiuni pregătitoare din care să rezulte intenţia de a comite actul terorist şi să provoace victimei temerea că aceasta poate fi pusă în execuţie. Se ajunge la concluzia că legiuitorul moldav, din considerente neclare, a decis, în mod artificial, să comaseze într-un singur articol două fapte prejudiciabile absolut distincte după gradul prejudiciabil, structură, moment de consumare, conţinutul obiectului juridic special etc. Este vorba de ameninţarea cu săvârşirea actului terorist şi săvârşirea actului terorist propriu-zis. Se observă că, în plan comparat, se atestă modele legislative suficiente care incriminează în norme separate ameninţarea cu săvârşirea actului terorist şi actul terorist propriu-zis. Totodată, se relevă şi faptul că unii legiuitori îmbrăţişează o poziţie intermediară, incriminând în norme distincte cele două fapte, stabilind însă pedepse similare pentru comiterea acestora.Item SCOPUL ŞI MOTIVUL INFRACŢIUNILOR PREVĂZUTE LA art.278 CP RM (ACTUL TERORIST)(CEP USM, 2018) Cojocaru, Violeta M.În prezentul studiu sunt supuse analizei semnele secundare ale laturii subiective a infracţiunilor prevăzute la art.278 CP RM (actul terorist). Se demonstrează că la săvârşirea actelor teroriste făptuitorul poate tinde spre realizarea unor finalităţi atât de natură politică, cât şi apolitică (de exemplu, spre realizarea unor ţeluri de sorginte religioasă, culturală etc.). Se argumentează că intimidarea populaţiei unui stat sau a unei părţi din ea apare, în conjunctura art.278 CP RM, în postura de scop primar (iniţial) al infracţiunii. În acelaşi timp, silirea unui stat, a unei organizaţii internaţionale, a unei persoane juridice sau fizice să săvârşească sau să se abţină de la săvârşirea vreunei acţiuni, precum şi atragerea atenţiei societăţii asupra ideilor politice, religioase ori de altă natură ale făptuitorului evoluează pe post de scop final. În context,se subliniază că intimidarea populaţiei nu poate fi privită în calitate de finalitate de sine stătătoare. Se accentuează că,comparativ cu scopul infracţiunii, motivul nu constituie semn obligatoriu al actelor teroriste, nefiind stabilit expres în textul art.278 CP RM, precum şi nici nu este dedus în mod implicit.Item ACTUL TERORIST SĂVÂRŞIT CU APLICAREA ARMELOR DE FOC SAU A SUBSTANŢELOR EXPLOZIVE (lit.c) alin.(2) art.278 CP RM)(CEP USM, 2017) Cojocaru, Violeta M.În prezentul studiu sunt analizate particularităţile actului terorist săvârşit cu aplicarea armelor de foc şi a substanţelor explozive. Se ajunge la concluzia că la lit.c) alin.(2) art.278 CP RM este consemnată o variantă-tip de infracţiune, nu însă o circumstanţă agravantă ataşabilă infracţiunii prevăzute la alin.(1) art.278 CP RM. Se arată că săvârşirea actului terorist cu aplicarea altor arme decât a celor de foc , precum şi a obiectelor folosite în calitate de armă pot forma mijloace de săvârşire a actului terorist prevăzut la alin.(1) art.278 CP RM. Se argumentează că în ipoteza în care realizarea manipulărilor ilegale cu arme de foc sau cu substanţe explozive constituie o contribuire la săvârşirea unei infracţiuni cu caracter terorist, cele comise sunt pasibile de răspundere penală în baza alin.(3) art.2791CP RM. Se arată că în legislaţiile penale ale majorităţii statelor ex-sovietice (cu excepţia Kârgâzstanului şi Kazahstanului) lipseşte diferenţierea răspunderii penalepentru săvârşirea exploziei cu utilizarea substanţelor explozive şi provocarea exploziei prin utilizarea altor mijloace. În final, este înaintată propunerea delege ferendade a fi exclusă lit.c) din alin.(2) art.278 CP RM.Item LATURA OBIECTIVĂ A ACTULUI TERORIST PREVĂZUT LA ALIN.(1) ART.278 CP RM(2017) Manea, Vladislav; Cojocaru, VioletaÎn cadrul studiului efectuat este supusă analizei prima modalitate normativă de exprimare a faptei prejudiciabile consemnată la alin.(1) art.278 CP RM: provocarea exploziei, incendiului sau săvârşirea altor fapte similare menite să creeze pericolul cauzării morţii ori vătămării integrităţii corporale sau a sănătăţii persoanei, daune esenţiale proprietăţii sau mediului ori alte urmări grave. S-a arătat că, în acord cu legislaţia penală a Republicii Moldova, lista faptelor prejudiciabile înscrise la alin.(1) art.278 CP RM are un conţinut deschis, motiv pentru care poate implica şi alte acţiuni/inacţiuni socialmente periculoase. S-a argumentat că expresia „alte urmări grave”, din textul alin.(1) art.278 CP RM, sugerează că pe post de alte urmări pot apărea doar acelea comparabile cu decesul, vătămarea sănătăţii persoanei, daunele esenţiale proprietăţii sau mediului. S-a demonstrat că semnele estimative „alte fapte”, „alte urmări grave” din textul alin.(1) art.278 CP RM, deşi comportă un caracter general, concordă cu cerinţa de previzibilitate a legii penale. Natura juridică a actelor teroriste conferă destinatarului legii penale posibilitatea de a prevedea care alte fapte pot constitui modalităţi de exprimare a faptei prejudiciabile. Tot din aceleaşi considerente, făptuitorul este în stare să prevadă conţinutul expresiei „alte urmări grave”.