Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL TEHNOLOGIILOR INFORMAȚIONALE ASUPRA ORGANIZĂRII ŞI FUNCȚIONĂRII PROCEDURII DE ACHIZIȚIE PUBLICĂ
    (CEP USM, 2021-12-08) Postolachi, Oxana; Cârnaț, Teodor
    The information society presupposes “the intensive use of information and commu- nication technologies in all spheres of human activity and existence, with a significant economic and social impact.” The implementation of information technologies in public procurement offers opportunities for optimizing costs and procedures for both contrac- ting authorities and economic agents that provide its products and services. Using an e-Procurement system contributes to reducing the costs of procurement processes by sig- nificantly minimizing costs annual transactions of the parties involved in the process. Following the use of information technology in the procurement process, the time requi- red to carry out the procurement procedures and the costs for the delivery of documen- tation is reduced, and transparency and real-time public access to information on public procurement increases significantly.
  • Thumbnail Image
    Item
    CYBERBULLYING: PROVOCARE SAU REALITATE?
    (CEP USM, 2022) Colțeniuc, Anatolie; Șaporda, Ecaterina
    Cyberbullying or cyberharassment is a form of bullying or harassment using electronic means. Cyberbullying and cyberharassment are also known as online bullying. It has become increasingly common, especially among teenagers, as the digital sphere has expanded, and technology has advanced. The lack of specific regulations in the national criminal and contravention legislation makes it difficult to qualify cyberbullying and makes it almost impossible to hold people accountable for such acts. Following the analysis, some proposals of lege ferenda will be outlined, in order to adapt the national criminal / contravention legislation to the current conditions.
  • Thumbnail Image
    Item
    LATURA ÎNTUNECATĂ A INTERNETULUI
    (Tipografia Artpoligraf, 2021) Colțeniuc, Anatolie
    The Internet is supposed to be one of the most discussed topic in recent years, especially, the interest is concentrated on the dark side of the Internet (DarkWeb). However, from a legal point of view, we cannot identify sufficient studies and research that would clarify the legal status of this issue, but also the legal limits of the possible activities in the dark web. We can say that DarkWeb is a space for cybercriminals and black markets, arguing that the emphasis is on its anonymity. This is also a reason why it has remained undirected by the state. Governments must emphasize the institutionalization of the possibility of the anonymous use of the Internet, ensuring the rights and freedoms of all web users regardless of the virtual area where it is located, SurfaceWeb, DarkWeb.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONTROVERSE LEGATE DE RĂSPUNDEREA PENALĂ PENTRU MANIPULAREA UNUI EVENIMENT ȘI PARIURILE ARANJATE SĂVÂRȘITE ÎN CYBERSPAȚIU
    (CEP USM, 2017) Reniță, Gheorghe
    În prezentul articol pornim de la premisa conform căreia cyberspațiul reprezintă un mediu propice pentru comiterea unor infracțiuni, printre care și a celor de manipulare a unui eveniment și de pariuri aranjate prevăzute la art.242 1 și 242 2din Codul penal al Republicii Moldova. Astfel, se evidențiază că făptuitorul, din diverse motive, ar putea alege să transmită de pe un dispozitiv conectat la rețeaua internet mesaje (sau efectua apeluri) ce presupun încurajarea, influenţarea sau instruirea unui participant la un eveniment sportiv (care, în același timp, poate fi și un eveniment de pariat) să întreprindă acţiuni care ar produce un efect viciat asupra evenimentului respectiv, cu scopul de a obţine bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, care nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană. În egală măsură, cel care cunoaşte cu certitudine că există o înţelegere privind trucarea unui eveniment de pariat ar putea înștiința despre aceasta, prin intermediul sistemelor informatice sau al reţelelor de comunicaţii electronice, alte persoane cu scopul de a le determina să participe la pariul dat. Grație anonimatului, modului în care informația este propagată etc., o atare cale poate fi utilizată cu precădere. Pe de altă parte, se arată că nu poate fi angajată răspunderea penală pentru infracțiunea de pariuri aranjate atunci când fapta se rezumă doar la o simplă re distribuire în cyberspațiu a unei postări ce conține informația menționată mai sus și fără a dori determinarea altor persoane să participe la pariul respectiv. Se insistă asupra distingerii faptei de prezentare și difuzare a publicității în spațiul virtual privind pariurile şi câștigurile băneşti obţinute în rezultatul participării la aceste jocuri de noroc de infracțiunea de pariuri aranjate. În afară de aceasta, sunt scoase în relief particularitățile parierii online. În special, se arată că echipamentul şi programele informatice utilizate la organizarea jocurilor de noroc prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice trebuie să se afle în mod obligatoriu pe teritoriul Republicii Moldova. La fel, sistemul de control (serverul) al organizatorului jocului de noroc trebuie sa fie amplasat pe teritoriul Republicii Moldova.Nu în ultimul rând, sunt analizate controversele legate de stabilirea momentului de consumare și a locului de săvârșire a infracțiunilor în cauză.