Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
6 results
Search Results
Item FORMELE RĂSPUNDERII JURIDICE A MAGISTRATULUI(2014) Negru, Andrei; Novac, TatianaMagistraţii, atât judecătorii, cât şi procurorii sunt obligaţi ca, prin întreaga lor activitate, să asigure supremaţia legii, să respecte drepturile şi libertăţile persoanelor, egalitatea lor în faţa legii, să asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participanţilor la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora. Normele care consacră răspunderea disciplinară au fost introduse în textul actelor legislative cu scopul de a determina magistratul să-şi exercite puterile conferite cu responsabilitate. Problema răspunderii magistratului este problemă delicată, deoarece este de natură să pună în discuţie însuşi principiul fundamental al „independenţei magistraţilor”, indiferent că ar fi vorba de o răspundere faţă de justiţiabili sau faţă de stat. Răspunderea juridică a magistraților, care poate fi realizată pin prisma formelor de răspundere: civilă, disciplinară, contravențională și penală, este necesară a fi supusă cercetării într-o complexitate integră. Răspunderea juridică a magistraților survine în cazul neîndeplinirii sau neîndeplinirii calitative a atribuțiilor de serviciu, precum și în cazurile neexecutării unor obligațiuni juridice produse și în afara orelor de muncă. Magistratul judecător și magistratul procuror sunt reprezentanții serviciului public al justiției, statutul general al acestor categorii de salariați fiind reglementat de Legea cu privire la statutul persoanelor cu funcții de demnitate publică, Legea cu privire la statutul judecătorului și Legea cu privire la procuratură.Item PERCEPERI DE ESENȚĂ ȘI CONȚINUT AL STATUTULUI MAGISTRATULUI(2014) Negru, Andrei; Novac, TatianaEste dificil sau practic imposibil a ne expune asupra realizării unei justiții calitative și eficiente în societatea contemporană, fără a ne expune asupra statutului magistratului. Statutul magistratului – atât statutul judecătorului, cât și al procurorului – au un caracter special, distinct de statutul funcționarului public. Caracterul special al acestui statut nu se rezumă la un ansamblu de drepturi subiective suplimentare, în coraport cu statutul juridic al altor subiecți de drept; el este accentuat printr-un sistem de obligațiuni juridice pronunțate și de garanții juridice. Statutul magistratului este determinat și de anumite principii fundamentale. Într-un regim democratic contemporan, determinarea statutului magistratului este bazată pe următoarele principii – principiul independenței magistratului, principiul imparțialității magistratului și principiul răspunderii echitabile a magistratului. Magistratul, prin menirea sa de realizare a justiţiei sau de contribuire la realizarea justiţiei, este condamnat la respectarea anumitor rigori speciale de pregătire profesională şi de integritate, din motiv că justiţia este percepută de societate anume prin prisma personalităţii intelectuale şi morale a magistratului. În concluzie, distingem clar specificul structural al statutului magistratului prin natura, axiologia și particularitățile sale, care îl deosebesc de un simplu statut profesional. Primul compartiment include cerințe de instruire profesională și de integritate; al doilea compartiment este determinat de accederea în profesie și promovarea în cariera de magistrat, independența și imparțialitatea magistratului. Al treilea compartiment al statutului magistratului este orientat spre pachetul social și răspunderea juridică a magistratului, înglobând drepturile subiective personalizate. În celelalte domenii, putem vorbi numai despre drepturile subiective profesionale ale magistratului, confirmate prin normele de procedură.Item VALORIFICAREA CAPACITĂȚILOR REPREZENTANȚILOR SOCIETĂȚII CIVILE ÎN PROCESUL DE REFORMĂ A JUSTIȚIEI(CEP USM, 2020) Josanu, CristinaThe process of justice reform represents one of the priorities among politics and projects that are promoted in Republic of Moldova as a state of law. It consists of a complex of actions and common efforts made by political and juridical implicated ac- tors, with specific prerogatives. Near the state power, as an entity, represented by authorities, organs, institutions, the civil society is another very important actor that manifests itself more and more active in the process of justice reform.. The role of the civil society in promoting the process of justice reform is unchallenged: it appropriates justice to the people’s necessities, accustoms the society with the most problematic difficulties that justice actually confronts with and at the same time proposes real, theoretical and practi- cal inspired solutions to guarantee progress to justice reform. The main idea of this paper is that the civil society, either the professors from the Supreme Court of Magistracy, or judges from their professional associations, other professional and cultural entities must contribute, by its activity, to erase the level of social and juridical culture and conscience of simple people and of those who represent the state power. It is a compulsory condition for guaranteeing justice a steady and predictable progress and for being sure of the quality and efficiency of the final act of justice.Item PARTICULAR FORMS OF EVALUATION AND ASSESSMENT OF JUDGES: BETWEEN EXIGENCY OF A CONSOLIDATED JUSTICE AND VIOLATION OF JUSTICE INDEPENDENCE(Institutul Naţional al Justiţiei, 2019) Creciun, NataliaThe issue analyzed in the present paper refers to the fact if judges must be verified and/or assessed in their activity. In case of affirmative answer, we have to establish exigencies demanded for these verifications and/or assessments, to ensure the balance between the protection of public interest and judges’ private life. We emphasize the necessity to respect both the principle of separation and collaboration of powers and the independence of judges as individuals and of the Judiciary as a hole. We propose to develop within the Judicial Authority efficient mechanisms of intervention in the field of verification of office-holders (referring to judges and candidates for the position of judge) and in the field of assessment the professional integrity of judges. Simultaneously, we argue the indispensability of collaboration, in particular conditions, between the representatives of the Judiciary (The Superior Council of Magistracy, The Judicial Inspection) and the representatives of the executive power (The National Anticorruption Center, The Security and Intelligence Service, The National Integrity Authority), in order to exercise complex and qualitative verifications and/or assessments, avoiding threats to independence and the impartiality of magistrates.Item PARTICULAR FORMS OF EVALUATION AND ASSESSMENT OF JUDGES: BETWEEN EXIGENCY OF A CONSOLIDATED JUSTICE AND VIOLATION OF JUSTICE INDEPENDENCE(Institutul Naţional al Justiţiei, 2019) Creciun, NataliaThe issue analyzed in the present paper refers to the fact if judges must be verified and/or assessed in their activity. In case of affirmative answer, we have to establish exigencies demanded for these verifications and/or assessments, to ensure the balance between the protection of public interest and judges’ private life. We emphasize the necessity to respect both the principle of separation and collaboration of powers and the independence of judges as individuals and of the Judiciary as a hole. We propose to develop within the Judicial Authority efficient mechanisms of intervention in the field of verification of office-holders (referring to judges and candidates for the position of judge) and in the field of assessment the professional integrity of judges. Simultaneously, we argue the indispensability of collaboration, in particular conditions, between the representatives of the Judiciary (The Superior Council of Magistracy, The Judicial Inspection) and the representatives of the executive power (The National Anticorruption Center, The Security and Intelligence Service, The National Integrity Authority), in order to exercise complex and qualitative verifications and/or assessments, avoiding threats to independence and the impartiality of magistrates.Item ROLUL SOCIETĂȚII CIVILE ÎN VALORIFICAREA REFORMEI JUSTIȚIEI(CEP USM, 2019) Josanu, CristinaReforma justiției reprezintă una dintre prioritățile politice promovate de Republica Moldova. Realizarea cu succes a acesteia depinde de o serie de factori, în primul rând, de implicarea deplină a reprezentanților instituțiilor din sectorul justiției, de voința fermă a factorilor de decizie, precum și de implicarea reprezentanților societății civile. Cooperarea dintre societatea civilă și instituțiile de drept duce la edificarea unui sector al justiției accesibil, eficient, independent, transparent, profesionist și responsabil față de societate, care corespunde standardelor europene, asigură supremația legii și respectarea drepturilor omului. Ținând cont de contextul social, politic și juridic actual, în prezentul articol evidențiem rolul societății civile în procesul de valorificare a reformei justiției.