Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Thumbnail Image
    Item
    Abordări teoretice privind libertatea întrunirilor
    (CEP USM, 2024) Roșu, Cristian-Marius
    În articolul respectiv încercăm să abordăm teoretic esența dreptului la întrunire ca fiind o libertate fundamentală garanatată prin instrumentele internaționale și legile interne. Acest drept constituie și fundamentul exercitării dreptului la libera exprimare și libertatea de asociere. Novația informației prezentate în articol se referă la aspectul exercitării dreptului copiilor la libertatea de a se întruni. Prezentăm câteva posibilități reglementate de lege pentru a asigura funcționalitatea dreptului la întruniri pentru copii, adolescenți și tineri. Am constatat și am argumentat diferența dintre noțiunile de drept și libertate pentru a evita situațiile de interpretare greșită a legii. Nu în ultimul rând, am redat izvoarele istorice care au stat la baza apariției și dezvoltării dreptului la întruniri în forma pe care o avem în prezent.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFLECȚII PRIVIND DREPTATEA ȘI ECHITATEA
    (CEP USM, 2024-11-07) Mărgineanu, Valentin
    It is demonstrated that justice and equity are not just legal categories, but have a pronounced social and ethical character, which is why the law cannot monopolize justice and equity. Through the lens of these categories, an external assessment of the state’s actions and the content of the law is carried out. The main ways of conceptually approaching of justice and equity are analyzed. The idea that fundamental human rights can only be realized through justice and equity is upheld. A distinction is made between legal justice, social justice and individual justice. The concrete forms of expressing the justice and equity are examined in the positive national law of the Republic of Moldova.
  • Thumbnail Image
    Item
    MECANISME INTERNAȚIONALE DE GARANTARE A DREPTULUI LA ÎNVĂȚĂTURĂ
    (Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2015-06-05) Nichita, Rodica
    Human Right to education is governed in - a variety of international documents. Each ONU document on human rights, contains rules which relate to the right to education. Formation of the international law of human rights, based on rules of national law and in particular of constitutional rules, correlation and their interaction are widely described in the literature. As a result of this interaction, the fundamental ideas of the right to education are evolving and the state assumes more and more obligations in education, developing new forms of defense, the right to education.
  • Thumbnail Image
    Item
    LOCUL DREPTULUI LA ÎNVATĂTURĂ ÎN SISTEMUL DREPTURILOR FUNDAMENALE ALE OMULUI
    (2015) Nichita, Rodica
    Problemele dreptului la învățătură din Republica Moldova capătă o importanță deosebită în contextul reformării sistemului economic și politic, modernizării tuturor sferelor vieții sociale moderne. Pentru a face față provocărilor care stau în fața țării noastre, sunt necesare noi abordări privind conținutul dreptului la învățătură și nivelul de educație și de investiții în „capitalul uman”. Aceasta va contribui la dezvoltarea proceselor inovaționale, din Republica Moldova . Devine evident faptul că o prioritate incontestabilă a procesului de modernizare a țării constă în formarea unui nou sistem de relații în domeniul educației. Un astfel de proiect complex presupune investirea în comun a resurselor financiare și consolidarea efortului uman, al asociațiilor obștești și al statului, în scopul obținerii educației necesare pentru formarea unei personalități integre libere și pregătirea acesteia pentru viața socială. Nucleul noului sistem educațional ar trebui să fie dreptul fundamental la învățătură, stabilit în art.35 din Constituția Republicii Moldova, care necesită să fie supus unui studiu multilateral, în strânsă legătură cu alte drepturi fundamentale ale omului.
  • Thumbnail Image
    Item
    ORGANIZAȚIA NAȚIUNILOR UNITE ȘI DREPTUL LA ÎNVĂȚĂTURĂ
    (2016) Nichita, Rodica
    The fundamental right to education it is provided in a variety of international documents. Each ONU document, dedicated to human rights, contains rules which relate to the right to education. We can say that the right to education has become a compulsory norm and conventional international law. Because of differences present in some countries in the approach to human rights first and second generation, the content of the right to education is sometimes not fully reflected in universal international acts. Overall, international documents determines guarantees free primary education fully ensures protection against discrimination, as well as lay down the duties state in achieving appropriate to individual requirements.
  • Thumbnail Image
    Item
    DREPTUL ACHIZIŢIEI PUBLICE CA INSTITUŢIE SAU CA SUB-RAMURĂ A DREPTULUI ADMINISTRATIV
    (2023) Postolachi, Oxana; Cârnaț, Teodor
    Prin mecanismul de achiziţii publice se asigură procurarea în mod transparent şi echitabil a bunurilor, executarea de lucrări sau prestarea de servicii pentru necesităţi publice fie de nivel central, fie de nivel local. Obținerea unui sistem eficient și credibil de achiziții publice reprezintă unul dintre elementele importante în dezvoltarea unor servicii publice de calitate. Reglementarea de stat a domeniului achiziţiilor presupune activitatea unor autorităţi publice competente, în temei executive, privind regulile, standardele și cerințele după care se efectuează procedurile de achiziţie publică. În calitate de autoritate competentă principală în domeniul achiziţiilor publice apare Agenţia Achiziţii Publice (AAP), care este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Finanţelor, constituită în scopul efectuării supravegherii, controlului ex-post şi coordonării între ramuri în domeniul achiziţiilor publice. Dreptul achizițiilor publice este subordonat dreptului administrativ. Cercetarea noastră presupune încadrarea dreptului achizițiilor publice ca instituție sau ca sub-ramură a dreptului administrativ în funcție de aspectele evolutive ale acestuia în timp.
  • Thumbnail Image
    Item
    ANGAJAREA RĂSPUNDERII GUVERNULUI – METODĂ DE „INTERVENŢIE” ÎN FUNCŢIA LEGISLATIVĂ A STATULUI
    (2016) Arseni, Alexandru
    Constituţia Republicii Moldova prin art.6 statuează separaţia şi colaborarea celor trei puteri de stat: legislativă, executivă şi judecătorească. Una din formele de colaborare dintre puterea legislativă şi cea executivă este angajarea răspunderii Guvernului – instituţie juridică a dreptului constituţional. Stricta şi necondiţionata respectare a procedurii, limitelor şi sfera încadrării relaţiilor sociale, în mod special, a celor ce ţin de domeniul legii, în obiectul angajării răspunderii Guvernului, precum şi respectarea de către organele etatice, antrenate în acest proces, a competenţelor ce le revin sunt condiţii obligatorii în realizarea principiilor separaţiei şi a legitimităţii puterilor de stat, condiţie imanentă a statului de drept şi democratic contemporan.
  • Thumbnail Image
    Item
    RE - VALORIZAREA DREPTULUI ÎNTRE INTEROGATII ȘI RĂSPUNSURI
    (CEP USM, 2023-12-01) Ciobanu, Rodica
    The subject matter that we propose can be seen as an inquiry of the problems that we face in today’s world, where the law has been placed at the centre of criticism from both society and the authorities. The rationale justifies in certain dimensions the way in which the perception of the crisis of law has been shaped and the need to determine the ways in which the current state can be resolved by returning to the fundamental values of law connected to the professional and personal attributes of those involved in the development of law, being part of the most diverse professional backgrounds. At the same time, it suggests the need to revise the standards of professional training, by returning to values such as justice, equity, legality, etc., as well as establishing evaluation criteria that are set from the beginning of a professional career. The research is part of a more comprehensive investigation developed in the project „Modernization of Governance Mechanisms focused on the Protection of Human Rights”.
  • Thumbnail Image
    Item
    MODERNIZAREA ȘI PARADOXUL DREPTULUI ȘI AL DREPTURILOR
    (2022) Ciobanu, Rodica
    The research behind this paper has been directed towards identifying the governance mechanisms focused on the protection of the human rights, being accompanied by studies that have defined states and processes occurring in societies that are increasingly interconnected. Several stages are shown when referring to these studies: identification of the demands made by citizens towards institutions and authorities; definition of the government’s perspective on the issues of the citizens and the society; determination of solutions so that in the Republic of Moldova the transition to a modernized society occurs, in which rights and freedoms are protected. As a result, there have been identified several problems not only of conjunctural nature (such as the pandemic crisis and the war in the region, presented in the paper as a case study), which constitute impediments to the development of the Republic of Moldova, but also deeper problems rooted in society, such as lack of trust, lack of will, lack of integrity, lack of efficiency of legal institutions etc. All these have generated a paradoxical state of law and legal institutions. Thus, the article examines the combined analysis of the modernization-crisis-law concepts through theoretical and methodological incursions that make the individual-collective connection, highlighting the way modernization is seen in the Republic of Moldova and indicating the need to review the role of law in the society.
  • Thumbnail Image
    Item
    METODOLOGIA DREPTULUI. SINTEZE PENTRU SEMINAR
    (CEP USM, 2011) Aramă, Elena; Ciobanu, Rodica
    Cursul de Metodologia dreptului are menirea de a asigura temeiuri introductive în metodologia şi practica cercetării ştiinţelor sociale în general, şi a ştiinţelor juridice, în special. Cursul are ca scop familiarizarea cu principalele aspecte teoretice ale metodologiei dreptului şi formarea abilităţilor de analiză a diverselor probleme (teorii,tipuri de abordări etc.) de natură juridică, totodată, aplicarea practică a cunoştinţelor însuşite.