Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
7 results
Search Results
Item OBIECTUL INFRACŢIUNILOR PREVĂZUTE LA ART.278 CP RM (ACTUL TERORIST)(2017) Cojocaru, VioletaÎn cadrul studiului efectuat este supus analizei obiectul juridic al infracţiunilor prevăzute la art.278 CP RM. A fost identificat obiectul juridic generic şi cel special. S-a arătat că prin săvârşirea actelor teroriste securitatea publică constituie valoarea socială fundamentală lezată. S-a argumentat că prin comiterea actelor teroriste sunt lezate drepturile şi interesele unui grup de persoane, de regulă, nedeterminat, ci nu a unei singure persoane. S-a demonstrat că infracţiunile prevăzute la art.278 CP RM atentează, în plan principal, asupra relaţiilor sociale aflate în derivaţie organică cu securitatea publică, și nu cu securitatea statului ori cu securitatea internaţională (umană). În cazul actului terorist prevăzut la alin.(1) art.278 CP RM (cu excepţia situaţiei în care fapta prejudiciabilă ia forma ameninţării cu săvârşirea actului terorist), doar una din valorile sociale secundare are caracter obligatoriu. Celelalte au caracter facultativ. În ipoteza infracţiunii prevăzute la alin.(1) art.278 CP RM exprimată în ameninţarea cu săvârşirea actului terorist, obiectul juridic secundar nu se bucură de alternativitate. Acesta este unic (relaţiile sociale cu privire la libertatea psihică a persoanei), fiind totodată obligatoriu.Item AMENINŢAREA CU SĂVÂRŞIREA ACTULUI TERORIST – FORMĂ DE EXPRIMARE A INFRACŢIUNII PREVĂZUTĂ DE ALIN. (1) ART. 278 AL CODULUI PENAL(2018) Cojocaru, Violeta M.Studiul efectuat are drept scop analiza ameninţării cu săvârşirea actului terorist în calitate de formă de exprimare a infracţiunii prevăzută de art. 278 al Codului penal. Se arată că ameninţarea cu săvârşirea actului terorist poate îmbrăca doar forma activă, nu şi cea pasivă, de manifestare a conduitei infracţionale. Se argumentează că, pentru a fi aplicabilă norma de la alin. (1) art. 278 al Codului penal, ameninţarea trebuie să comporte un caracter real, adică să se exprime în realizarea unor acţiuni pregătitoare din care să rezulte intenţia de a comite actul terorist şi să provoace victimei temerea că aceasta poate fi pusă în execuţie. Se ajunge la concluzia că legiuitorul moldav, din considerente neclare, a decis, în mod artificial, să comaseze într-un singur articol două fapte prejudiciabile absolut distincte după gradul prejudiciabil, structură, moment de consumare, conţinutul obiectului juridic special etc. Este vorba de ameninţarea cu săvârşirea actului terorist şi săvârşirea actului terorist propriu-zis. Se observă că, în plan comparat, se atestă modele legislative suficiente care incriminează în norme separate ameninţarea cu săvârşirea actului terorist şi actul terorist propriu-zis. Totodată, se relevă şi faptul că unii legiuitori îmbrăţişează o poziţie intermediară, incriminând în norme distincte cele două fapte, stabilind însă pedepse similare pentru comiterea acestora.Item ACTUL TERORIST: ANALIZA ELEMENTELOR CIRCUMSTANȚIALE AGRAVANTE(CEP USM, 2020) Manea, Vladislav; Cojocaru, VioletaThe present paper analyzed the aggravating circumstances of the terrorist acts offences provided by Article 278 paragraphs (2)-(3) of the Criminal Code of Republic of Moldova. It is argued that in order to be in the presence of the terrorist act committed by an organized criminal group it is necessary and sufficient the participation of at least two persons in committing the terrorist act, a fact resulting from the legal definition of criminal participation. It is shown that between the notions “terrorist organization” and “criminal organization” there is a relationship of the “whole-party” type. By contrast, in order to be incident the aggravating circumstance provided by Article 278 paragraph (3) letter a) of the Criminal Code of Republic of Moldova it is necessary the presence of a clear division, within the terrorist organization, of the administrative, insurance and execution function of criminal intentions aimed at committing terrorist actsItem PROBLEMATICA STIMULĂRII PRIN MIJLOACE DE DREPT PENAL ÎN CAZUL ACTELOR TERORISTE: ANALIZA LEGISLAȚIEI NAȚIONALE ȘI DE DREPT PENAL COMPARAT(CEP USM, 2020) Gurev, Dorina; Botnarenco, MihaelaFrom the content of the mentioned provisions results the will of the national legislator to use additional means, both for the prevention of acts of terrorism and for minimization of the damage that may arise because of a terrorist act, such as stimula ting the perpetrator to a positive behavior. It shows the evolution of the „collaborators of justice” in the context of the criminal regulations of some states, as well as some incursions into the supranational legislation. It’s argued that the use of collaborators of justice has now become a measure that can no longer be avoided by the states if an effective fight against multiple manifestations of crime, especially the organized one, is desired.Item SCOPUL ŞI MOTIVUL INFRACŢIUNILOR PREVĂZUTE LA art.278 CP RM (ACTUL TERORIST)(CEP USM, 2018) Cojocaru, Violeta M.În prezentul studiu sunt supuse analizei semnele secundare ale laturii subiective a infracţiunilor prevăzute la art.278 CP RM (actul terorist). Se demonstrează că la săvârşirea actelor teroriste făptuitorul poate tinde spre realizarea unor finalităţi atât de natură politică, cât şi apolitică (de exemplu, spre realizarea unor ţeluri de sorginte religioasă, culturală etc.). Se argumentează că intimidarea populaţiei unui stat sau a unei părţi din ea apare, în conjunctura art.278 CP RM, în postura de scop primar (iniţial) al infracţiunii. În acelaşi timp, silirea unui stat, a unei organizaţii internaţionale, a unei persoane juridice sau fizice să săvârşească sau să se abţină de la săvârşirea vreunei acţiuni, precum şi atragerea atenţiei societăţii asupra ideilor politice, religioase ori de altă natură ale făptuitorului evoluează pe post de scop final. În context,se subliniază că intimidarea populaţiei nu poate fi privită în calitate de finalitate de sine stătătoare. Se accentuează că,comparativ cu scopul infracţiunii, motivul nu constituie semn obligatoriu al actelor teroriste, nefiind stabilit expres în textul art.278 CP RM, precum şi nici nu este dedus în mod implicit.Item ACTUL TERORIST SĂVÂRŞIT CU APLICAREA ARMELOR DE FOC SAU A SUBSTANŢELOR EXPLOZIVE (lit.c) alin.(2) art.278 CP RM)(CEP USM, 2017) Cojocaru, Violeta M.În prezentul studiu sunt analizate particularităţile actului terorist săvârşit cu aplicarea armelor de foc şi a substanţelor explozive. Se ajunge la concluzia că la lit.c) alin.(2) art.278 CP RM este consemnată o variantă-tip de infracţiune, nu însă o circumstanţă agravantă ataşabilă infracţiunii prevăzute la alin.(1) art.278 CP RM. Se arată că săvârşirea actului terorist cu aplicarea altor arme decât a celor de foc , precum şi a obiectelor folosite în calitate de armă pot forma mijloace de săvârşire a actului terorist prevăzut la alin.(1) art.278 CP RM. Se argumentează că în ipoteza în care realizarea manipulărilor ilegale cu arme de foc sau cu substanţe explozive constituie o contribuire la săvârşirea unei infracţiuni cu caracter terorist, cele comise sunt pasibile de răspundere penală în baza alin.(3) art.2791CP RM. Se arată că în legislaţiile penale ale majorităţii statelor ex-sovietice (cu excepţia Kârgâzstanului şi Kazahstanului) lipseşte diferenţierea răspunderii penalepentru săvârşirea exploziei cu utilizarea substanţelor explozive şi provocarea exploziei prin utilizarea altor mijloace. În final, este înaintată propunerea delege ferendade a fi exclusă lit.c) din alin.(2) art.278 CP RM.Item LATURA OBIECTIVĂ A ACTULUI TERORIST PREVĂZUT LA ALIN.(1) ART.278 CP RM(2017) Manea, Vladislav; Cojocaru, VioletaÎn cadrul studiului efectuat este supusă analizei prima modalitate normativă de exprimare a faptei prejudiciabile consemnată la alin.(1) art.278 CP RM: provocarea exploziei, incendiului sau săvârşirea altor fapte similare menite să creeze pericolul cauzării morţii ori vătămării integrităţii corporale sau a sănătăţii persoanei, daune esenţiale proprietăţii sau mediului ori alte urmări grave. S-a arătat că, în acord cu legislaţia penală a Republicii Moldova, lista faptelor prejudiciabile înscrise la alin.(1) art.278 CP RM are un conţinut deschis, motiv pentru care poate implica şi alte acţiuni/inacţiuni socialmente periculoase. S-a argumentat că expresia „alte urmări grave”, din textul alin.(1) art.278 CP RM, sugerează că pe post de alte urmări pot apărea doar acelea comparabile cu decesul, vătămarea sănătăţii persoanei, daunele esenţiale proprietăţii sau mediului. S-a demonstrat că semnele estimative „alte fapte”, „alte urmări grave” din textul alin.(1) art.278 CP RM, deşi comportă un caracter general, concordă cu cerinţa de previzibilitate a legii penale. Natura juridică a actelor teroriste conferă destinatarului legii penale posibilitatea de a prevedea care alte fapte pot constitui modalităţi de exprimare a faptei prejudiciabile. Tot din aceleaşi considerente, făptuitorul este în stare să prevadă conţinutul expresiei „alte urmări grave”.