Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Thumbnail Image
    Item
    Unele aspecte legate de obiectul juridic generic al infracţiunilor prevăzute la art. 236 din Codul Penal
    (CEP USM, 2024-09-20) Roşca, Carmen
    As a social value defended against the offenses provided for in Chapter X of the special part of the Criminal Code of the Republic of Moldova, the national economy includes all economic activities, such as the production, consumption, distribution and exchange of goods, services and works, which are carried out on the territory of the Republic of Moldova. It encompasses all economic sectors, resources, markets, institutions that contribute to the well-being and sustainable development of the Moldovan society. The manufacture or circulation of counterfeit currency or securities may be directly related to inflation. When the number of such crimes increases, the value of genuine banknotes decreases, which can lead to inflation. Also, the capital market may be adversely affected, contributing to economic instability. The purpose of art. 236 of the Criminal Code of the Republic of Moldova is to defend the national economy of the Republic of Moldova. Defending it, art. 236 of the Criminal Code of the Republic of Moldova provides protection to the national economies of other states in some cases.
  • Thumbnail Image
    Item
    Sinteza celor mai importante amendamente operate prin legea Nr. 136/2024 în normele privind infracţiunile economice
    (CEP USM, 2024-11-07) Brînza, Serghei; Stati, Vitalie
    The purpose of the article is to establish the causes and effects of the main amendments that were made by Law no. 136/2024 in Chapter X “Economic crimes” of the special part of the Criminal Code of the Republic of Moldova. To achieve this goal, the following objectives were drawn: revealing the appropriateness, coherence, consecutiveness and predictability of the analyzed amendments; examination of the difficulties and advantages that co- uld characterize the interpretation and application of the criminal norms that were modified by the respective amendments. The logical method, the systemic method and the historical method served as the methods used to achieve the above-mentioned goal and objectives. The analyzed amendments are, for the most part, appropriate, coherent, consecutive and predictable. However, the legislator has shown in some cases inconsistency, selectivity and lack of transparency, and, in addition, has ignored the systemic nature of national legislation. These deficiencies have the potential to create difficulties in the process of interpreting and applying the criminal law.
  • Thumbnail Image
    Item
    RELAŢIA INTERDISCIPLINARĂ A DREPTULUI FISCAL ŞI PENAL ÎN CADRUL CERCETĂRII EVAZIUNII FISCALE A ÎNTREPRINDERILOR
    (2019) Buzdugan, Tudor
    Relația interdisciplinară dintre legea fiscală și cea penală în investigarea infracțiunilor de evaziune fiscală a întreprinderilor este foarte puternică și directă. Relația dintre legea fiscală și cea penală în cazul infracțiunilor de evaziune fiscală este foarte strânsă, deoarece aceasta este condiționată de aspectele fiscale și financiare ale acestei infracțiuni, aspectele dreptului penal sunt, de asemenea, parte a pericolului social care reprezintă evaziunea fiscală. Pentru a înțelege tipul, proveniența și metodele care pot ajuta la stoparea evaziunii fiscale a întreprinderilor, este necesar să se știe că această crimă este puternic legată de dreptul penal și fiscal, condiționat de nivelul ridicat al impozitelor și de educația financiară scăzută a antreprenorilor. Pe lângă avertizarea cu privire la aspectul penal și fiscal al infracțiunii de evaziune fiscală, este necesar să se ridice responsabilitatea contribuabililor.
  • Thumbnail Image
    Item
    SISTEMUL INFRACTIUNILOR ECONOMICE ÎN REPUBLICA MOLDOVA Noţiuni generale privind infracţiunile economice
    (CEP USM, 2015) Samson Isabela Monalisa
    Este o axiomă faptul căactivitatea criminalădin domeniul afacerilor economico-financiare nu se desfăşoară şi nici nu se finalizează la vedere. Peste tot în lume se produce o sumă impresionantă de acte ilegale, de combinaţii infracţionale în zona subterană a societăţii, zon ă în care serviciile de informaţii şi autorităţile de aplicare a legii pătrund cu mare difi-cultate pentru a sesiza şi a cerceta cu adevărat ce se întâmplă”[5, p.7].Articolul 126 din Constitu ţie, caracterizând economia Republicii Moldova ca o economie de piaţă, are în vedere economia naţională. În acelaşi context reglementar este statuat că statul trebuie să asigure, printre altele: libertatea co-merţului şi activităţii de întreprinzător; protecţia concuren ţei loiale; crearea unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie; protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiarăşi valutarăetc.[4]. Aş adar, conceptul de economie naţională a Republicii Moldova este o categorie economicăfundamentală, care desemnează ansamblul de resurse naturale şi umane, de activităţi productive, de schimb şi servicii, constituite ca ramuri sau domenii de activitate economică pe teritoriul Republicii Moldova, ca rezultat al dezvoltării forţelor de producţie şi al diviziunii sociale a muncii, în cadrul frontierelor ţării.