Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
488 results
Search Results
Item Item Soluționarea conflictelor de competență în materia raporturilor succesorale cu elemente de extraneitate în condițiile noilor prevederi legislative(CEP USM, 2020) Șeremet, IgorThe domain of private international law consists mainly of: conflict of jurisdiction, conflict of laws and legal status of the foreigner.The consecutiveness in question is a logical one because it is interdependent. The correctness of the settlement of the jurisdiction agreement influences the resolution of the conflicts of laws in favour of the law competent to regulate the legal relationship with an element of foreignness as well as the legal effects in other jurisdictions of acquired rights.Item Responsabilitatea extinsă a producătorului în contextul mecanismului de gestionare a deșeurilor, prevăzut în legislația Republicii Moldova(2020) Șeremet, IgorActualmente, la nivel global, toate sistemele de management al deșeurilor se ghidează după principiul „poluatorul plătește”. Tranziția de la acest principiu către zona managementului deșeurilor a fost făcută de către Uniunea Europeană, în urmă cu 40 de ani, pornind de la ideea de a stabili cine este poluatorul. Astfel, cel mai facil răspuns la această întrebare ar fi că poluatorul este cetățeanul. Cetățeanul este deopotrivă generator de deșeuri și tot el decide când anume un produs devine deșeu. Doar că Uniunea Europeană a stabilit că există unele excepții în privința anumitor produse, cazuri în care nu cetățeanul este cel care poluează, ci producătorul. Iar un astfel de produs, pentru care responsabilitatea îi revine producătorului este ambalajul. Foarte important de știut este că 75% din ceea ce se întâmplă pe fluxul operațional și logistic după producător este decis în momentul design-ului producției. Ca atare, a avut loc o tranziție de la principiul „poluatorul plătește” către principiul responsabilității producătorului pe fluxul de ambalaje. Ulterior, această responsabilitate a producătorului a fost extinsă și asupra echipamentelor electrice și electronice, a bateriilor, cauciucului sau uleiului uzat. Această tranziție are și avantajul că odată stabilit un responsabil pe fluxul de ambalaje, cu care statul este în permanentă relație de afaceri, acesta poate fi urmărit dacă își îndeplinește sau nu obligațiile cu privire la protecția mediului.Item Mecanisme și instrumente privind monitorizarea respectării statului de drept și a valorilor europene în Uniunea Europeană(2020) Suceveanu, NataliaUniunea Europeană (UE) se bazează pe un set de valori consacrate în articolul 2 al TUE. Statul de drept reprezintă una dintre valorile comune pentru toate statele membre. Dreptul primar al UE prevede o serie de mecanisme care au fost utilizate pentru monitorizarea prevenirii încălcărilor și/sau a implementării valorilor europene în statele membre: mecanismul de prevenire și sancţiune (art. 7 TUE), procedura constatării neîndeplinirii obligaţiilor care rezultă din calitatea de stat-membru (art. 258-259 TFUE) și procedura chestiunilor preliminare (art. 267 TFUE). Totuși, începând cu 2012, instituţiile europene au creat o gamă largă de alte mecanisme care au drept scop monitorizarea și prevenirea acţiunilor statelormembre menite să pericliteze valorile europene. Recent, au fost propuse noi mecanisme pentru consolidarea instrumentelor europene privind protecţia valorilor europene, în calitate de soluţii pentru viitor. Mecanismele paralele existente la nivel european, precum și mecanismele create complementar celor existente sunt insuficiente pentru rezolvarea provocărilor identificate și discutate separat pe platforma Comisiei, Consiliului și Parlamentului European.Item Curtea Europeană a Drepturilor Omului și fenomenul migraţiei(2020) Roșca, ValentinFenomenul migraţiei nu este un fenomen nou, dar și totodată, inedit pentru sistemul european de protecţie a drepturilor omului. Dreptul la azil nu a fost codificat în Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. În pofida faptului că în Convenţie nu sunt prevederi cu privire la dreptul de intrare și ședere a străinilor pe teritoriul statelor părţi, aceasta nu reprezintă un impediment de a garanta aplicabilitatea drepturilor garantate de acest tratat faţă de toate persoanele care se află sub jurisdicţia statului parte în corespundere cu art. 1 CEDO. Astfel, fiind un instrument de protecţie a drepturilor omului care în mod expres nu se referă la instituţia azilului și la fenomenul migraţiei, în calitate de instituţie complexă a dreptului internaţional, jurisprudenţa CtEDO vine cu o practică constantă la capitolul garantării drepturilor recunoscute în Convenţie faţă de diverse categorii de migranţi.Item Utilizarea tehnologiilor informaționale în domeniul arbitrajului comercial internațional: perspective și provocări(Tipografia Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți, 2020-10-09) Lazăr, DianaThe international pandemic caused by the COVID-19 virus has impacted many areas of activity, including the international commercial arbitration. In the midst of the lockdown, the use of information technology in the arbitral proceedings has unveiled the potential of the online alternative dispute resolution methods, which respond to business needs for continued dispute resolution. Still, the use of technologies and the online proceedings may result into legal issues related to the efficiency of the arbtiral award and the arbitral proceedings, since the ultimate role of the arbitration ist o give effect to an enforceable arbitral award.Item Problems in guaranteeing the right to safe water – the case of irrigation in agriculture using groundwater(Eco-TIRAS, 2020-10-08) Zamfir, NataliaThis article aims at providing the approach towards the problem based on realization of fundamental right to save water at the local level for efficient implementation of the Sustainable Development Goals at the national level. In the article we describe a case, how the Government approved the Decision on legalization of irrigation using groundwater, which may negatively impact the access to safe water for future generations. It highlights shortcomings in the process of making sustainable decisions that affect the guarantees of fundamental rights.Item Reflecţii privind atribuţiile esenţiale ale avocatului poporului (Ombudsmanului) în Republica Moldova(Î.S. Combinatul Poligrafic, 2020-05-22) Zaharia, Virginia; Luca, AlaThe institution of the Ombudsman aims at guaranteeing the observance of the individual’s rights, in the conditions of the obvious mixing of the administrative system, fulfilling a function of mediation, of protection of the citizen, imposing it as a de facto authority. At present, the Ombudsman designates the symbol of a democratic state, the essence of which expresses the development of the citizen’s welfare, the defense of individual freedoms, constituting a symbol of the democratic state whose essence expresses the development of the citizen’s welfare, protection of fundamental rights and freedoms.Item Abordări noi în materia neexecutării obligației(CEP USM, 2020) Băieșu, AurelIn the present article we have analysed the specific features of the concept of non-performance of the obligation and of the system of remedies provided by the modernized Civil Code of the Republic of Moldova. The new regulations establish the same system of legal remedies as in most of the civil codes of the countries of continental Europe, as well as in the instruments of uniform law of obligations - Vienna Convention on Contracts for the International Sale of Goods of 11 April 1980, UNIDROIT principles of international commercial contracts and Draft Common Frame of Reference of the European Union, developed within academic institutions. The new regulations regarding the non-performance of the obligation establish a balanced mechanism for the protection of the interests of both parties of the contract, providing them in the litigious situations a coherent system of efficient remedies. The unitary regulation of the remedies in case of non-performance of the obligation will make easier for the creditor of the unfulfilled obligation to perceive the possibilities offered by the law and allow him to choose the legal instrument that best corresponds to his interests.