Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
10 results
Search Results
Item PROTECȚIA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR ȘI SCHIMBĂRILE CLIMATICE. O ECUAȚIE PENTRU RECONCEPTUALIZAREA DREPTULUI LA UN MEDIU SĂNĂTOS ÎN DREPTUL INTERNAȚIONAL(Editura Lexon-Prim, 2023-05-12) Iordanov, Iordanca Rodica; Roșca, ValentinOrice persoană are dreptul la o viață curată și sănătoasă și un mediu sănătos și durabil. Pe măsură ce drepturile omului și mediu sunt interdependente, un mediu curat, sănătos și durabil este absolut necesar pentru exercitarea unei game largi de drepturi ale omului. Totodată, pe tot globul pământesc, drepturile omului sunt afectate în mod negativ și încălcate drept consecință a schimbărilor climatice. De mai bine de jumătate de secol Dreptul internațional public în permanență este îmbunătățit cu un cadru normativ care garantează dreptul la un mediu sănătos. Mai mult ca atât, deja este stabilit faptul că drepturile omului au o conexiune indisolubilă cu mediul în care trăiește fiecare ființă umană. Astfel, orice daună cauzată mediului de către fiecare persoană în parte intervine în exercitarea drepturilor omului.Item MĂSURILE PROVIZORII ORDONATE DE CĂTRE CURTEA INTERNAȚIONALĂ DE JUSTIȚIE ÎN CAZURILE PRIVIND APLICAREA FORȚEI ÎN DREPTUL INTERNAȚIONAL(Tipografia "Foxtrot",Bălți, 2016-09-29) Roșca, ValentinIn case the UN Security Council faces an international dispute, the UN Charter (Article 36) prescribes that the legal disputes must undergo the judicial procedure of the International Court of Justice. By this provision, the UN Charter operates a division of competence between the UN Security Council and the International Court of Justice in the matter of settlement of international disputes. By the start of the examination of a case the International Court of Justice has a possibility of involvement and imposing conditions in an international dispute and, even, to begin a peaceful settlement of an armed conflict, including through the application of interim measures in a particular case.Item CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI ȘI FENOMENUL MIGRAŢIEI(2020) Roșca, ValentinFenomenul migraţiei nu este un fenomen nou, dar și totodată, inedit pentru sistemul european de protecţie a drepturilor omului. Dreptul la azil nu a fost codificat în Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. În pofida faptului că în Convenţie nu sunt prevederi cu privire la dreptul de intrare și ședere a străinilor pe teritoriul statelor părţi, aceasta nu reprezintă un impediment de a garanta aplicabilitatea drepturilor garantate de acest tratat faţă de toate persoanele care se află sub jurisdicţia statului parte în corespundere cu art. 1 CEDO. Astfel, fiind un instrument de protecţie a drepturilor omului care în mod expres nu se referă la instituţia azilului și la fenomenul migraţiei, în calitate de instituţie complexă a dreptului internaţional, jurisprudenţa CtEDO vine cu o practică constantă la capitolul garantării drepturilor recunoscute în Convenţie faţă de diverse categorii de migranţi.Item TIPURI ŞI FORME ALE AGRESIUNII ÎN DREPTUL INTERNAŢIONAL(2012) Roșca, ValentinWar occurs in human history so repetitively that there is a tendency to take it for granted. Like the plague, war would appear every once in a while, leave death and devastation in its wake, and temporarily pass away to return at a later date. There have been suggestions that war falls into the same category of events, considered incapable of legal control but entailing legal consequences. The historical development of responsibility for wars and aggressive acts has seen a shift of focus during the last century. The XX-th century proved that the international community can force the war to be legally controlled and to establish a concrete responsibility for the crime of aggression. The Nurnberg and Tokyo Tribunals proved it. Also the Nurnberg and Tokyo tribunals determined that the crime of aggression require certain government acts. Therefore, a war of „aggression” can only occur if the use of armed force is contrary to international law. Art. 2 (4) of the UN Charter expressly prohibited the use of force in international law. In this case there began to be registered cases for avoiding this rule by using new forms and types of aggression additional to traditional forms of military attacks usually called „indirect” aggression, which give rise to problems of very different sizes and affecting some traditional foundations of international law. These attacks range from several types of ideological fight and political and psychological propaganda, by radio, aerial fliers, etc., organization of subversive movements, political in another country, systematic economic strangulation of a system through a trade boycott. In despite the fact that in a contemporary world the methods and forms of armed conflicts changes with a fulminate speed depending on scientific and technical development the international community is pending the entry into force of the official definition of the crime of aggression which is still based on a definition adopted by the General Assembly in Resolution 3314 (XXIX) of 14 December 1974.Item CONSIDERAŢII GENERALE ASUPRA EVALUĂRII CREDIBILITĂŢII ÎN PROCEDURA DE AZIL(2008) Roșca, Valentin; Osmochescu, EugenThe following article represents the first part of a series of publications on credibility assessment within the asylum procedure. The analysis covers basic elements of the credibility institutions from international perspectives and sets the fundament for further evaluation of the institution in the Republic of Moldova.Item ROLUL PRINCIPIULUI NON-REFOULEMENT ÎN CONSOLIDAREA MECANISMULUI INTERNAȚIONAL DE PROTECȚIE A REFUGIAȚILOR(CEP USM, 2022-11-10) Roșca, ValentinItem CONCEPTUL DE AGRESIUNE IN DOCTRINA DREPTULUI INTERNATIONAL PUBLIC CONTEMPORAN(Institutul Naţional al Justiţiei, 2019) Roșca, ValentinEste incontestabil rolul codificării oficiale a unei norme internaţionale prin intermediul unor acorduri internaţionale. Cu toate acestea, o importanţă deosebită îi revine codificării neoficiale, realizată, în special, în baza lucrărilor oamenilor de ştiinţă din domeniu. Cu certitudine, o codificare oficială este precedată de o analiză detaliată la nivel doctrinar a unui subiect concret. Chiar dacă doctrina este un izvor subsidiar al dreptului internaţional, în mare parte codificarea oficială este bazată pe abordarea ştiinţifică a problemei prin prisma doctrinei, iar definirea agresiunii nu face excepţie în acest sens.Item ÎNALTUL COMISARIAT AL NAȚIUNILOR UNITE PENTRU REFUGIAȚI (ICNUR) ȘI NOILE PROVOCĂRI ÎN ERA SCHIMBĂRILOR CLIMATICE(CEP USM, 2018) Roșca, ValentinItem JURISPRUDENȚA INTERNAȚIONALĂ ÎN MATERIA APLICĂRII FORȚEI SAU AMENINȚĂRII CU ACEASTA ÎN DREPTUL INTERNAȚIONAL(Asociaţia de Drept Internaţional din Moldova, 2016) Roșca, ValentinHistorical experience, especially the events of the XXth century, the current developments of the international situation shows that recourse to peaceful means is the only possible and logical method for the settlement of any dispute or qualification of acts of aggression. Peaceful settlement is a fundamental component of security, for building international relations based on exclusion of force, mutual understanding, cooperation and trust. The recourse to peaceful means constitutes a basic principle of international relations, as it provides criteria and framework for states -in good faith and in a spirit of cooperation -to reach a rapid and equitable solution of disputes based onInternational Law.As a result, settlement of disputes through peaceful means among states is a guarantee of international peace and security. In particular, achieved through international law courts (ad hoc/permanent).