Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
2 results
Search Results
Item STUDIU COMPARAT PRIVIND OBIECTUL INFRACŢIUNILOR DE FALS ÎN ACTE PUBLICE (ART.332 CP RM)(CEP USM, 2021) Pîrțac, CristinaÎn prezentul studiu este efectuată o analiză comparată a infracţiunilor de fals în acte publice prevăzute în legislaţia Republicii Moldova în raport cu prevederile similare din legislaţiile penale ale unor state străine. Investigaţia comparată a vizat obiectul infracţiunilor de fals în acte publice. Sunt punctate tehnicile legislative de inserare a infracţiunilor de fals în acte publice în textul legii penale. O parte din studiu este dedicat analizei obiectului material/imaterial şi a produsului infracţiunii. Se arată că în conjunctura infracţiunilor prevăzute la art.332 CP RM documentul oficial fals nu poate apărea în postura de obiect material sau imaterial, ci doar de produs al infracţiunii. Din perspectivă comparată, în legislaţia unor state străine pe post de obiect material sau imaterial al infracţiunilor similare celor consemnate la art.332 CP RM pot apărea şi documentele oficiale false, nu însă doar cele autentice.Item ELEMENTUL MATERIAL AL INFRACŢIUNILOR DE FALS ÎN ACTE PUBLICE (art.332 CP RM)(CEP USM, 2021) Pîrțac, CristinaÎn prezentul studiu sunt supuse analizei modalităţile normative alternative de exprimare a faptei prejudiciabile prevăzute la art.332 CP RM (falsul în acte publice). Se arată că în ipoteza înscrierii unor date false fapta prejudiciabilă este îndreptată către un document oficial existent. Se punctează că cele două acţiuni prejudiciabile, prevăzute la art.332 CP RM, în unele cazuri ar putea coexista. De lege lata sunt sesizate cazuri când persoana publică sau persoana cu funcţie de demnitate publică omite să reflecte în documentele oficiale date veridice complete, realitatea fiind denaturată prin includerea unor date într-un volum incomplet. Actualmente, asemenea fapte omisive nu pot cădea sub incidenţa art.332 CP RM. Se argumentează că omisiunea includerii unor date autentice în documentul oficial trebuie catalogată în postura de modalitate normativă alternativă a falsului în acte publice, nu însă în calitate de modalitate faptică a inacţiunii ce formează conţinutul elementului material al abuzului de putere sau al abuzului de serviciu.