Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
18 results
Search Results
Item ORDINEA ȘI SECURITATEA PUBLICĂ ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE A REPUBLICII MOLDOVA(CEP USM, 2024-11-07) Nichita, Rodica; Griza, CătălinaArticolul explorează intersecția dintre securitatea națională, resursele individuale și performanța profesională, analizând provocările și impactul expunerii la evenimente traumatice asupra personalului din acest domeniu. Plecând de la principiile Declarației Franceze a Drepturilor Omului din 1789 și conceptul de ordine publică, textul discută importanța adaptabilității, măiestriei personale și creșterii posttraumatice în contextul angajaților din sectorul securității naționale. Se face referire la Teoria Conservării Resurselor (COR) care subliniază modul în care indivizii își protejează și dezvoltă resursele psihologice pentru a face față stresului și presiunilor specifice acestui domeniu. În plus, articolul examinează parteneriatul strategic dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, subliniind rolul securității publice în procesul de integrare europeană și contribuția la stabilitatea regională.Item LIBERTATEA INDIVIDUALĂ ȘI DEMOCRATIZAREA CUNOAȘTERII ÎN STATUL DE DREPT(CEP USM, 2024) Nichita, RodicaThe rule of law in the contemporary period is subject to technological challenges, where artificial intelligence (AI) determines the participants involved in the educational process of education and training to capitalize on “the knowledge that is a click away” in order to outline and develop the honor and dignity of the being human, based on individual educational freedom. The orientation of the Republic of Moldova towards the European democratic value space allows the cultural and educational association and the integration of the value systems promoted by the European Union. The right to information and the right to education represent supreme values of the human being in the age of digital technologies, regardless of the principle of territoriality and state borders.Item ACTIVITATEA ADMINISTRATIVĂ REALIZATĂ DE AUTORITĂȚILE PUBLICE DIN REPUBLICA MOLDOVA(Chișinău, 2021-12-03) Nichita, RodicaAdministrative acts constitute the main legal form of carrying out the administrative activity of public authorities and represent the unilateral legal manifestation of will, with normative or individual character on the part of the public authority, in view of organizing the execution or concrete execution of the law.Item PREZUMȚIА DE NEVINOVĂȚIE – GАRАNȚIА FUNDАMENTАLĂ А DREPTULUI LА LIBERTАTEА PERSOАNEI(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2022-06-03) Nichita, Rodica; Racu, RodicaPrezumțiа de nevinovăție poаte fi descrisă cа o construcție sociаlă menită а minimizа prejudecățile membrilor corpului sociаl cаre pot fi generаte de simplа punere sub аcuzаre а unei persoаne. În аcelаși timp, din punct de vedere juridic, prezumțiа de nevinovăție este o gаrаnție procesuаlă și, totodаtă, un drept fundаmentаl аl persoаnelor. Prezumţiа nevinovăţiei, prevăzută de аrt. 21 din Constituţiа Republicii Moldovа[1], аrt. 375 Cod contrаvenționаl[2], аrt. 8 Cod de Procedură Penаlă[3], аrt. 6 § 2 din Convenţiа Europeаnă а Drepturilor Omului[4], reprezintă unul dintre аspectele procesului echitаbil într-un cаz contаvenționаl sаu penаl. După cum s-а remаrcаt în literаturа de speciаlitаte [4, p.16], „componentă esențiаlă а libertății individuаle și а gаrаntării sigurаnței persoаnei, prezumțiа de nevinovăție este unа din cele mаi puternice gаrаnții аle demnității și libertății umаne”. Аcestа este principiul pe cаre аctuаlа reglementаre contrаvenționаlă și procesuаl penаlă (аrt. 375 Cod contrаvenționаl, аrt. 8 Cod de procedură penаlă) îl instituie cu privire lа prezumțiа de nevinovăție, cа аplicаre în timp а principiului nemo prаesumitur mаlus nissi probetur („nimeni nu este prezumаt vinovаt dаcă nu este dovedit vinovаt”). А fost și este extrem de importаnt cа legiuitorul să stаbileаscă lа nivel nаționаl, fără echivoc, că аtâtа timp cât vinovățiа unei persoаne suspectаte sаu а unui аcuzаt nu а fost dovedită prin lege (аdică printr-o hotărâre penаlă definitivă), аutoritățile publice. аr trebui să se аbțină de lа prezentаreа аcestor cаtegorii de persoаne cа fiind vinovаte și/sаu de lа а creа impresiа că persoаnele în cаuză sunt vinovаte.Item MECANISME INTERNAȚIONALE DE GARANTARE A DREPTULUI LA ÎNVĂȚĂTURĂ(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2015-06-05) Nichita, RodicaHuman Right to education is governed in - a variety of international documents. Each ONU document on human rights, contains rules which relate to the right to education. Formation of the international law of human rights, based on rules of national law and in particular of constitutional rules, correlation and their interaction are widely described in the literature. As a result of this interaction, the fundamental ideas of the right to education are evolving and the state assumes more and more obligations in education, developing new forms of defense, the right to education.Item DREPTUL LA ÎNVĂȚĂTURĂ-DREPT DE EMANCIPARE(Tipografia "CentroGrafic" SRL,Cahul, 2016-06-07) Nichita, RodicaThe right to education necessarily implies a right of access to all forms of education existent at a given moment, this right being correlated with a set of obligations assumed by the State in achieving its educational function. First, the State must have already created a widespread educational system, which must be continuously sustained and developed. We agree that education must fulfil the role to transmit, not just information but also values. However, we believe that education, rather than to convey something, must create capabilities so that people become able to develop their own values, forged on a pluralistic knowledge.Item DREPTUL LA ÎNVĂȚĂTURĂ ŞI LIBERTATEA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI RELIGIOS(S.C. Garamont-Studio SRL, 2016-05-20) Nichita, RodicaOne of the most important human rights is the right to education, whose main elements consist of the right to be educated, to learn. The right to education is one of the most important human social rights, lays the necessary groundwork full assertion of personality and human dignity. The intellectual potential of the individual depends not only on the social ladder and promoting social status, and progress of society as a whole, the development of economic, social and cultural rights.Item EVOLUȚIA ISTORICĂ A DREPTULUI FUNDAMENTAL LA ÎNVĂȚĂTURĂ ÎN REPUBLICA MOLDOVA(2017) Nichita, RodicaRecunoscând caracterul și evoluția dreptului fundamental la învățătură în baza principiului teritorialității putem menționa că pe teritoriul statului nostru acesta s-a dezvoltat de-a lungul conturării statului de drept. Fiecare om are vocație la instruire și educare, dreptul care configurează această vocație nu poate lipsi din numărul drepturilor fundamentale și din aceste considerente schimbările, care s-au produs în Republica Moldova după proclamarea independenței, duc la elaborarea unei noi politici educaționale și a unui cadru de bază pentru justificarea și promovarea reformei sistemului de învățământ.Item LOCUL DREPTULUI LA ÎNVATĂTURĂ ÎN SISTEMUL DREPTURILOR FUNDAMENALE ALE OMULUI(2015) Nichita, RodicaProblemele dreptului la învățătură din Republica Moldova capătă o importanță deosebită în contextul reformării sistemului economic și politic, modernizării tuturor sferelor vieții sociale moderne. Pentru a face față provocărilor care stau în fața țării noastre, sunt necesare noi abordări privind conținutul dreptului la învățătură și nivelul de educație și de investiții în „capitalul uman”. Aceasta va contribui la dezvoltarea proceselor inovaționale, din Republica Moldova . Devine evident faptul că o prioritate incontestabilă a procesului de modernizare a țării constă în formarea unui nou sistem de relații în domeniul educației. Un astfel de proiect complex presupune investirea în comun a resurselor financiare și consolidarea efortului uman, al asociațiilor obștești și al statului, în scopul obținerii educației necesare pentru formarea unei personalități integre libere și pregătirea acesteia pentru viața socială. Nucleul noului sistem educațional ar trebui să fie dreptul fundamental la învățătură, stabilit în art.35 din Constituția Republicii Moldova, care necesită să fie supus unui studiu multilateral, în strânsă legătură cu alte drepturi fundamentale ale omului.Item ORGANIZAȚIA NAȚIUNILOR UNITE ȘI DREPTUL LA ÎNVĂȚĂTURĂ(2016) Nichita, RodicaThe fundamental right to education it is provided in a variety of international documents. Each ONU document, dedicated to human rights, contains rules which relate to the right to education. We can say that the right to education has become a compulsory norm and conventional international law. Because of differences present in some countries in the approach to human rights first and second generation, the content of the right to education is sometimes not fully reflected in universal international acts. Overall, international documents determines guarantees free primary education fully ensures protection against discrimination, as well as lay down the duties state in achieving appropriate to individual requirements.