Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
8 results
Search Results
Item CONDIŢIILE DE GARANTARE ŞI ASIGURARE A BUNEI GUVERNĂRI ÎN DOMENIUL SECURITĂŢII PUBLICE(CEP USM, 2024-11-07) Erhan, IanușToday, the need to ensure and guarantee public security becomes a priority that needs to be achieved without discussions and arguments in the sense of diminishing their impact and importance. The current systems and some states, even if they are considered democratic, do not reach the desired level of public safety, and the explanations are different, starting from the inability of the competent authorities to carry out their duties effectively and ending with the state’s inability to create viable and democratic systems. Regarding human rights and freedoms, they are partially respected, certain areas are exposed to corruption factors, and citizens do not feel safe. More than that, the fragility with which public security guarantee mechanisms are built make them vulnerable to both internal and external crises, and public security is not guaranteed at the expected level. Good governance, including the security sector, means applying certain principles in the exercise of power that ensure uniform and consistent application of public service standards based on democratic values. This is why the analysis of the field of public order and security through the prism of the principles of good governance has the role of determining what is the state of affairs within it, what are the existing problems and deficiencies, as well as possible ways to remedy them.Item INTEGRAREA DREPTURILOR OMULUI ÎN PROGRAMELE DE INSTRUIRE ȘI PREGĂTIRE PROFESIONALĂ POLIȚIENEȘTI(CEP USM, 2022-05-20) Erhan, IanușHuman rights are considered supreme values in any modern state with an advanced democratic regime, and their guarantee by law enforcement requires, firstly, a good knowledge of them by law enforcement. Effective police training in the field of human rights is a key element in the global efforts to promote and protect human rights in each country. It is recommended that human rights issues, included in the Curricu-lum, as well as vocational training, cover the entire period of training of law enforcement employees, being integrated into various disciplines or modules. The purpose of this approach is to ensure that audiences successfully acquire human rights skills relevant to all aspects of their operational and administrative tasks, regardless of position and special grade.Item MECANISME ȘI INSTRUMENTE DE MONITORIZARE A ACTIVITĂȚII POLIȚIEI(CEP USM, 2022-05-20) Erhan, IanușIn the exercise of their duties, the employees of the Police carry out their activity in the support and in the interest of the citizens, as well as of the communities. Police and civil society, being in constant interaction, influence each other in an active way, achieving certain goals, using various principles, types and forms. The police must be organized in such a way as to promote good relations between the police and the population, and possibly effective cooperation with other bodies, local associations, non-governmental organizations and other representatives of the population. In this sense, in current conditions it is necessary to open the Police to society, to establish jointly, as well as to implement the diversity of tools and mechanisms for monitoring the activity carried out, in order to efficiently, professionally and transparently perform the tasks and responsibilities assigned to it.Item POLITICA DE GEN ÎN CADRUL POLIȚIEI – REALITĂȚI ȘI PERSPECTIVE(2021) Erhan, Ianuș; Carabanov, MarianaEgalitatea de gen este un drept fundamental al oamenilor și un scop pe care guvernele și organizațiile internaționale și l-au asumat. Egalitatea de gen înseamnă că, drepturile, responsabilitățile şi șansele oamenilor nu vor depinde de faptul că s-au născut de sex masculin sau feminin. Obiectivul 5 de dezvoltare durabilă al ONU care se referă la egalitatea de gen, solicită eliminarea violenței, iar obiectivul 16 solicită instituții judiciare puternice și stabile. În acest sens, compoziția și cultura forței de poliție a unei națiuni joacă un rol esențial în capacitatea acesteia de a atinge aceste obiective. Astfel, favorizarea egalității de gen este o obligație legală internațională, dar și o necesitate pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare națională, iar la nivelul serviciilor de poliție, integrarea perspectivei de gen este fundamentală pentru protejarea drepturilor la locul de muncă, eficientizarea serviciilor de poliție, dar și pentru a avea societăți mai sigure și un stat de drept mai puternic. În aceste condiții, realizarea politicii de gen în cadrul poliției este un angajament şi proces continuu, iar de câțiva ani dezideratul de a majora numărul femeilor în poliție a devenit o prioritate, care, credem că, va avea continuitate şi în următorii ani.Item IMPACTUL STRATEGIEI DE DEZVOLTARE A POLIȚIEI PENTRU ANII 2016–2020. ANALIZĂ ŞI CONCLUZII(2021) Erhan, Ianuș; Ardeleanu, VadimPoliția din Republica Moldova în ultimii ani a trecut prin ample procese de transformare menite să asigure modernizarea și dezvoltarea acesteia, astfel încât cetățenilor să le fie oferite servicii de calitate prin asigurarea unui climat adecvat de legalitate în domeniul ordinii și securității publice. În special, acest proces a fost marcat de Strategia de dezvoltare a poliției pentru anii 2016–2020 (SDP) și Planul de acțiuni privind implementarea acesteia. Implementarea Strategiei a fost realizată cu Suportului bugetar oferit de către UE, fără de care nu ar fi fost posibilă realizarea acestui deziderat. La fel, toți actorii implicați au sesizat faptul că Poliția națională are ambiția și deține capacitățile necesare, de continuare a implementării angajamentelor asumate, iar asigurarea sustenabilității și durabilității investițiilor realizate pentru perioada imediat următoare, după finalizarea asistenței externe, reprezintă o altă provocare pentru instituție. Aprobarea unui nou document de politici care să descrie viziunea de dezvoltare de mai departe, reprezintă una din garanțiile suplimentare ce indică preocuparea și interesul autorității publice centrale pentru amplificarea impactului pozitiv înregistrat pe această dimensiune. Implementarea Strategiei este un salt calitativ în dezvoltarea Poliției, astfel, încât astăzi Poliția națională este mai bine instruită și echipată, responsabilă, eficientă, transparentă și profesionistă.Item ESENȚA POLIȚIEI PRIN PRISMA COMPETENȚELOR DE ORDINE ŞI SECURITATE PUBLICĂ(2022) Erhan, IanușPoliția este autoritatea publică care pune în aplicare politicile statului în domeniile de competență încredințate, prestează serviciile statale de securitate, având misiunea primară de a proteja oamenii, respecta drepturile şi libertățile acestora, de a aplica legea, realiza controlul și prevenirea criminalității, menținerea şi asigurarea ordinii publice. Activitatea poliției într-un stat de drept, bazat pe supremația legii, este extrem de importantă. Poliția din Republica Moldova respectă modelul de organizare şi funcționare valabil pentru majoritatea structurilor polițienești din lume. Respectiv, are aproximativ aceleași competențe, se conduce după aceleași principii şi reguli de funcționare aplicabile într-un stat de drept cu un regim democratic. Deoarece poliția reprezintă statul în modul cel mai vizibil, încrederea în poliție echivalează cu încrederea în stat. Poliția care este ineficientă, ilegitimă sau nedreaptă în protejarea persoanelor împotriva criminalității şi asigurării ordinii publice, va pierde încrederea acestora. Pe de altă parte, Poliția va spori legitimitatea statului dacă demonstrează în activitatea sa zilnică sensibilitate la nevoile şi așteptările societății şi utilizează autoritatea statului în interesul cetăţenilor.Item PROTECȚIA DREPTURILOR ŞI LIBERTĂȚILOR OMULUI DE CĂTRE POLIȚIE(2022) Erhan, IanușPoliția este prima linie de apărare a drepturilor omului, iar polițiștii sunt gardienii legii, inclusiv ai reglementărilor ce vizează drepturile omului. Ţoți doresc o poliție bine instruită, responsabilă, transparentă și profesionistă, dar acest lucru poate fi realizat, în primul rând, prin acele transformări și investiții în capacitățile și capabilitățile organizaționale și funcționale legate de respectarea și protecția drepturilor omului. Având un sistem eficient și profesionist de activitate unde protecția drepturilor omului constituie principiul de bază, alături de acele reforme instituționale ce au loc în cadrul poliției, se poate contribui la transformarea acesteia într-o instituție modernă cu angajați profesioniști. Astăzi sunt instituție mai multe mecanisme privind respectarea şi protecția drepturilor omului de către poliţie, cum ar fi: implementarea prevederilor şi standardelor internaționale, elaborarea şi aplicarea codurilor de etică şi deontologie, determinarea şi stabilirea responsabilităților, dezvoltarea unei culturi polițienești relevante realităților sociale existente, instruirea şi pregătirea profesională, punerea în aplicare a procedurilor standard de operare.Item FUNDAMENTELE CONSTITUŢIONALE ALE DOMENIULUI ORDINII ŞI SECURITĂŢII PUBLICE(CEP USM, 2023) Erhan, IanușPublic order includes all social relations conditioned by society’s needs and which correspond to general interests, regulated by social norms, in order to ensure the inviolability of the person, honor, dignity and other values protected by law. What is related to national public order is established by the state itself, which is sovereign as regards the regulation of social relations on its territory between citizens, between citizens and its authorities, between its authorities. At the level of national legislation, in most European countries, the constitutional act specifies that the exercise of rights and freedoms must not harm public order, the public interest or good morals. Ensuring public order is a social necessity, carried out through specific activities of special bodies – public order forces, which represent authorities holding powers and attributions in matters of public order and who, by law, are given tasks in the exercise of the state’s police right. Thus, public order is the notion, the term, the generalized state that is guaranteed, first of all, by the constitutional norms. In this sense, based on the fact that the Constitution is the fundamental law of the country, all the legal construction that determines the field of public order and security must be consistent with its provisions.