Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
2 results
Search Results
Item PROGRAMAREA ONLINE – FACILITATE SAU IMPEDIMENT ÎN PROCESUL REDOBÂNDIRII CETĂŢENIEI ROMÂNE(CEP USM, 2021) Deleanu, RuslanOdată cu dezvoltarea vieţii sociale şi a expansiunii internetului şi implementarea acestuia în toate palierele vieţii sociale s-a prefigurat apariţia unei noi provocări – programarea online. În vederea simplificării şi îmbunătăţirii interacţiunii dintre cetăţean şi autorităţile publice, la nivel european, mai nou şi la nivel naţional, a apărut tendinţa utilizării din ce în ce mai mult a digitalizării serviciilor publice. Această măsură a fost concepută cu precădere pentru simplificarea şi eficientizarea timpilor de aşteptare atunci când un cetăţean intenţionează să-şi exercite un drept în faţa unei instituţii publice, dar şi ca un instrument legal care să permită fiecărui cetăţean exercitarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale într-un mod facil, în era digitalizării, în spiritul Strategiei Naţionale privind Agenda Digitală pentru România 2020. Din analiza domeniilor în care a fost implementată programarea online, ca formă a digitalizării serviciilor publice, aceasta s-a concretizat ca o măsură complementară/opţională celei de a beneficia de un serviciu public direct la ghişeu, fără o programare online. Dacă în luna ianuarie 2016 la nivelul Direcţiei Generale de Paşapoarte Bucureşti, din totalul de cereri înregistrate de eliberare a unui paşaport, aproximativ 2% erau cereri formulate în baza unei programări prealabile online, iar 98% erau cereri fără programare prealabilă online, direct la ghişeu, în timp, numărul solicitanţilor în baza programării online a crescut la aproximativ 10% în iunie 2017, tendinţa fiind în creştere. În articolul de faţă vom identifica avantajele şi dezavantajele programării online în procesul redobândirii cetăţeniei române şi posibilele variante de îmbunătăţire a procesului.Item REDOBÂNDIREA CETĂȚENIEI ROMÂNE DE CĂTRE CETĂȚENI AI REPUBLICII MOLDOVA ȘI AI UCRAINEI(CEP USM, 2020) Deleanu, RuslanRedobândirea cetățeniei române de către cetățeni ai Republicii Moldova și ai Ucrainei a cunoscut o îmbunătățire graduală a cadrului legislativ. Politica statului român de a acorda cetățenie română cetățenilor moldoveni și ucraineni a creat tensiuni regionale în diferite perioade de timp, iar perioada de soluționare a unei cereri de redobândire a cetățeniei române a crescut de la câteva luni între anii 1991 și 2001 la aproximativ doi, trei ani în prezent. Dacă între anii 2001 și 2007 procedura redobândirii cetățeniei române a fost aproape blocată, atunci după aderarea României la Uniunea Europeană și la NATO această procedură va cunoaște o îmbunătățire considerabilă. În mod special ne referim la modificările legislative operate în anul 2010 în legea cetățeniei române, care redefinesc fundamental dreptul la redobândirea cetățeniei române și reorganizează din temelii aparatul instituțional administrativ care supervizează implementarea lui. Singura provocare actuală în domeniul redobândirii cetățeniei române o reprezintă termenul exagerat de lung pentru analizarea/soluționarea unei astfel de cereri.