Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
24 results
Search Results
Item Agenția achiziții publice și rolul acesteia în cadrul procedurilor de achiziție publică în Republica Moldova(CEP USM, 2024) Cârnaț, Teodor; Postolachi, OxanaConstituția Republicii Moldova [1], în special articolele 4, 15, 16 și 23, stabilește principiile- cheie care servesc drept ghid pentru Ministerul Finanțelor în elaborarea și aplicarea legilor referitoare la achizițiile publice. Aceste orientări subliniază cât de crucial este să se garanteze că achizițiile publice au un cadru legal clar, eficient și funcțional, printre altele prin coordonarea acestuia cu standardele internaționale, directivele Uniunii Europene privind achizițiile publice și legile naționale. Formularea și promovarea politicii de stat în acest domeniu este o responsabilitate fundamentală a Ministerului Finanțelor. În acest caz, politica publică a statului urmează să fie implementată de Agenția Achiziții Publice, care este subordonată Ministerului de Finanțe. Obiectivele principale ale procedurii sunt de a garanta respectarea protocoalelor de asigurare și analizarea sistemului de servicii publice.Item Dreptul achiziției publice ca instituție sau ca sub-ramură a dreptului administrativ(2023) Postolachi, Oxana; Cârnaț, TeodorPrin mecanismul de achiziţii publice se asigură procurarea în mod transparent şi echitabil a bunurilor, executarea de lucrări sau prestarea de servicii pentru necesităţi publice fie de nivel central, fie de nivel local. Obținerea unui sistem eficient și credibil de achiziții publice reprezintă unul dintre elementele importante în dezvoltarea unor servicii publice de calitate. Reglementarea de stat a domeniului achiziţiilor presupune activitatea unor autorităţi publice competente, în temei executive, privind regulile, standardele și cerințele după care se efectuează procedurile de achiziţie publică. În calitate de autoritate competentă principală în domeniul achiziţiilor publice apare Agenţia Achiziţii Publice (AAP), care este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Finanţelor, constituită în scopul efectuării supravegherii, controlului ex-post şi coordonării între ramuri în domeniul achiziţiilor publice. Dreptul achizițiilor publice este subordonat dreptului administrativ. Cercetarea noastră presupune încadrarea dreptului achizițiilor publice ca instituție sau ca sub-ramură a dreptului administrativ în funcție de aspectele evolutive ale acestuia în timp.Item Constituționalizarea principiului loialității constituționale(CEP USM, 2022-03-17) Sfătoiu, Mihaela; Cârnaț, TeodorThe principle of constitutional loyalty is of interest both nationally and internationally, since loyalty to the values, rules and principles set out in the Constitution must be, both in theory and in practice, a very solid connectivity element in the relations between the various public authorities. In Romania, the principle of constitutional loyalty is not expressly mentioned in the Constitution. The Constitutional Court of Romania has deductively interpreted the obligation of constitutional loyalty from a principle expressly provided for in the Fundamental Law – the separation and balance of powers in the state. Nor does the Constitution of the Republic of Moldova contain express provisions of this principle. Its treatment brings into question the existence of the “constitutionality bloc” in the Republic of Moldova.Item Protejarea dreptului la educație prin prisma legislației Republicii Moldova și a jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului(Tipografia Artpoligraf, 2020) Polisca, Cezara Elena; Cârnaț, TeodorThe right to education is one of the fundamental human rights, enjoying today a universal recognition, both in international and regional conventions, as well as in the constitutions of modern states. The proof to this serves the fact that the most widespread provision is the right to education, which is contained in the constitutions of 43 Council of Europe Member States [1, §85]. The fundamental nature of this right stems also from its inherent connection to human dignity [2, p.127]. Despite the fact it does not have a long history as a fundamental material right in the Republic of Moldova, the concern for education, as we can easily see, was incorporated at constitutional level in 1994, by adopting the Moldovan Constitution. We tend to believe that the Protocol no. 1 to the European Convention on Human Rights has served as an impetus to this.Item Analiza jurisprudenței CtEDO cu privire la încălcarea dreptului la viață de către Republica Moldova(Tipografia Artpoligraf, 2020) Pavlovschi, Stanislav; Cârnaț, TeodorIn the contemporary era, great steps were taken towards the development of the principles and standards in the field of the protection of human rights. Human life has thus obtained a central position within treaties, among which, the European Convention on Human Rights. The Republic of Moldova, following its membership to the Council of Europe and its ratification of the Convention, has committed to respect all the rights guaranteed by the latter, including the right to life.However, over the years, the state has failed to exercise its obligation fully, as the European Court of Human Rights has found violations which resulted in Moldova’s conviction. The article aims to analyze the cases lost by Moldova,which are relevant to the topic, as well as the position of the Supreme Court of Justice and the Constitutional Court on the matter.Item Accesul liber la justiție în Republica Moldova: principiu fundamental absolut, aplicabil drepturilor și libertăților constituționale(CEP USM, 2020) Cârnaț, Teodor; Panchiv, OleseaFree access to justice in the Republic of Moldova is a fundamental principle applicable to the constitutional rights and freedoms. It is an absolute principle, which means that it cannot be limited by the state. Free access to justice must be guaranteed to all the people, in an equal, impartial and non-discriminatory way, regardless of their quality (citizen, foreigner or stateless person), race, nationality, religion, political affiliation, sex, wealth etc. A genuine rule of law necessarily implies the possibility of every person to defend his rights, freedoms and legitimate interests provided by the Constitution and the national law in force. This supreme purpose of the state is achievable due to this absolute fundamental principle – free access to both common law and constitutional justice.Item Evoluția reglementărilor tarifare ca parte componentă a politicii vamale a statului(2015) Cârnaț, Teodor; Țurcan, PavelDependența reciprocă a comerțului exterior și a relațiilor vamale se datorează faptului că politicile guvernamentale, în ceea ce privește relațiile economice externe, determină în mod semnificativ natura relațiilor vamale. La rândul lor, caracteristicile de proiectare ale relațiilor vamale într-o țară influențează, în mod semnificativ, direcția de dezvoltare a relațiilor economice internaționale cu alte state. Totodată, relațiile tarifar-vamale sunt legate de dezvoltarea relațiilor economice internaționale, care au apărut ca urmare a trecerii de la sistemul economic natural la relațiile marfă-bani. Astfel, necesitatea de reglementare a relațiilor economice externe a dus la crearea sistemului tarifar-vamal, cu măsuri netarifare specifice care protejează economia. Progresul relațiilor economice internaționale a stat la baza creării și dezvoltării concurenței, familiarizarea comerțului național cu metodele moderne de conducere și marketing, cu normele culturii și eticii de afaceri internaționale. De combinația armonioasă a aplicării intereselor economice ale tuturor subiecților depinde eficiența realizării politicii vamale.Item Problema conceperii şi clasificării principiilor dreptului electoral(2014) Cârnaț, Teodor; Jelescu, DumitruÎn articol este analizată situaţia funcţionării sistemului electoral din Republica Moldova prin prisma respectării principiilor dreptului electoral, care la moment, cu regret, nu sunt concepute univoc şi clasificate la fel. Autorii articolului completează argumentat clasificarea tradiţională a principiilor dreptului electoral cu principiile votului electronic şi cu o categorie nouă de principii, numită principiile totalizării rezultatelor votării.Item Protecţia drepturilor persoanelor cu dizabilităţi la nivel european(2015) Cârnaț, Teodor; Pavlencu, MarianaLa nivel global, mai mult de un milliard de persoane cu handicap luptă pentru a accede la educaţie, la muncă, pentru dreptul de a trăi în comunitate în loc de a fi închis în instituţii, să-şi exprime sexualitatea, să aibă copii şi să participe la viaţa politică şi socială a comunităţii. Persoanele cu dizabilităţi fizice şi mintale se confruntă adesea cu violenţă şi discriminare, dar cu toate acestea, continuă să rămână membri ai comunităţilor din care fac parte.Item Controlul vamal al mărfurilor şi mijloacelor de transport(2015) Cârnaț, Teodor; Ciobanu, OctavianControlul fizic al mărfurilor, obiectelor şi al altor valori trecute peste frontiera vamală a Republicii Moldova este un act administrativ, ce constă în controlul de facto al mărfurilor şi mijloacelor de transport trecute peste frontiera vamală în scopul constatării legalităţii trecerii, corespunderii cu datele din declaraţia vamală şi documentele de însoţire a mărfii, în scopul depistării încălcărilor, a mărfurilor ce sunt interzise de a fi introduse/scoase în/de pe teritoriul Republicii Moldova, determinarea caracteristicilor de bază ale mărfurilor respective (codul tarifar, originea, cantitatea, valoarea etc.). Astăzi, când din ce în ce mai mult se discută despre aplicarea cât mai restrânsă a controlului fizic al mărfurilor şi mijloacelor de transport şi aplicarea unor forme de control mai simplificate ca controlul vamal selectiv și controlul ulterior, controlul fizic totuşi îşi păstrează importanţa sa în ce priveşte controlul cantităţii mărfii, depistării cazurilor de contrabandă, asigurarea respectării legislaţiei la trecerea mărfurilor şi mijloacelor de transport peste frontiera vamală.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »