Facultatea de Drept / Faculty of Law

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Thumbnail Image
    Item
    INTEGRITY OF ELECTIONS – A PRINCIPLE EDIFYING THE LEGITIMACY OF THE STATE REPRESENTATIVE POWER
    (2019) Arseni, Alexandru
    Poporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.
  • Thumbnail Image
    Item
    SEPARAȚIA PUTERILOR - SPIRITUL EXERCITĂRII SUVERANITĂȚII NAȚIONALE PRIN REPREZENTARE
    (CEP USM, 2023) Arseni, Alexandru
    Edificarea și consolidarea statului de drept democratic în care demnitatea omului, drepturile și libertățile lui, libera dezvoltare a personalității umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori supreme și sunt garantate constituțional este posibilă prin asigurarea exercitării suveranității naționale prin reprezentare, doar prin sfântă aplicare a principiului separației puterilor în stat; mecanism în calea degenegrării spre despotism. În articolul se expune esența etimologiei precum și conceptul normativ al sintagmei ,,suveranitatea națională”, precum și proprietățile inerente ei. Totodată vom argumenta legătura dialectica dintre ,,suveranitatea națională” și principiul ,,separației puterilor” garanție a exercitării suveranității naționale prin reprezentare.
  • Thumbnail Image
    Item
    ONESTITATEA ALEGERILOR –PRINCIPIU EDIFICATOR AL LEGITIMITĂŢII PUTERII DE STAT PRIN REPREZENTARE
    (Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu“, Cahul, 2018) Arseni, Alexandru; Rusandu, Ivan
    Poporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără aatenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROBLEME ACTUALE ALE LEGISLAȚIEI ELECTORALE A REPUBLICII MOLDOVA: DIMENSIUNI POLITICO – JURIDICE
    (Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM, 2019) Arseni, Alexandru; Rusandu, Ivan
    Poporul suveran își poate exercita dreptul său natural și inalienabil de a legifera delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus și se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea și argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională și reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie. Totodată, autorii au identificat problemele reglementării juridice a legislației naționale, care constată responsabilitatea pentru falsificarea rezultatelor alegerilor.
  • Thumbnail Image
    Item
    INVALIDAREA SCRUTINULUI – SANCŢIUNE CA FORMĂ A RĂSPUNDERII CONSTITUŢIONALE
    (CEP USM, 2019) Arseni, Alexandru
    Răspunderea constituţională este o formă a răspunderii juridice având ca obiect activitatea organelor etatice în persoana oficialilor (deputaţi, şef de stat). Persoanele of iciale nominalizate acced în funcţie în baza procesului electoral– unicul mecanism juridico-statal având la bază exprimarea voinţei autentice a alegătorilor. Anume această stare firească şi demo cratică impune a crea condiţii legale şi legitime pentru proce sul electoral, inclusiv totalizarea alegerilor.Însă, crearea acestor condiţii nu garantează asigurarea autenticităţii voinţei poporului ca bază unică a puterii de stat. Se impune finalitatea procesului, fără care toate intenţiile pot fi ineficiente. Adică, este necesar de a determina şi sancţiunile respective în caz de încălcare a legislaţiei electorale. Aceste sancţiuni, în funcţie de etapa la care au fost depistate,trebuie aplicate faţă de subiectul care le-a săvârşit. O situaţie aparte cu un tratament special este falsificarea rezultatelor votării. Această faptă ilicită perturbează şi denaturează autenticitatea voinţei poporului în procesul de delegare a suveranităţii naţionale prin reprezentarea organelor eligibile:deputaţi, șef de stat, consilieri, primari. Anume din aceste considerente se impune sancţiunea – invalidarea alegerilor ca formă de răspundere constituţională pentru încălcarea legislaţiei electorale. Invalidarea atrage după sine declararea scrutinului nul cu organizarea de noi alegeri în baza prevederilor Codului electoral.
  • Thumbnail Image
    Item
    PROCES ELECTORAL FRAUDAT - CONSECȚIUNE JURIDICE
    (2018) Arseni, Alexandru
    Răspunderea constituţională este o formă a răspunderii juridice având ca obiect activitatea organelor etatice în persoana oficialilor (deputaţi, şef de stat). Persoanele oficiale nominalizate acced în funcţie în baza procesului electoral, unicul mecanism juridico-statal având la bază exprimarea voinţei autentice a alegătorilor. Anume această stare firească şi democratică impune a crea condiţiile legale şi legitime pentru procesul electoral, inclusiv totalizarea alegerilor. Însă crearea acestor condiţii nu garantează asigurarea autenticităţii voinţei poporului ca bază unică a puterii de stat. Se impune finalitatea procesului, fără care toate intenţiile pot fi ineficiente. Adică este necesar de determinat şi sancţiunile respective, în caz de încălcare a legislaţiei electorale. Aceste sancţiuni, în funcţie de etapa la care au fost depistate, trebuie aplicate faţă de subiectul care le-a săvârşit. O situaţie aparte cu un tratament special este falsificarea rezultatelor votării. Această faptă ilicită perturbează şi denaturează autenticitatea voinţei poporului în procesul de delegare a suveranităţii naţionale prin reprezentarea organelor eligibile – deputaţi, Şef de stat. Anume din aceste considerente, se impune sancţiunea – invalidarea alegerilor ca formă de răspundere constituţională pentru încălcarea legislaţiei electorale. Invalidarea atrage după sine declararea scrutinului nul cu organizarea de noi alegeri în baza prevederilor Codului electoral
  • Thumbnail Image
    Item
    ONESTITATEA ALEGERILOR – PRINCIPIU EDIFICATOR AL LEGITIMITĂŢII PUTERII DE STAT PRIN REPREZENTARE
    (2017) Arseni, Alexandru
    Poporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.