Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
8 results
Search Results
Item SUVERANITATEA NAȚIONALĂ ȘI SPIRITUL DREPTULUI DE VOT(CEP USM, 2023) Arseni, AlexandruDreptul de vot este unul dintre drepturile exclusiv politice fundamentale prin aplicarea căruia cetățeanul exercită puterea suverană. Iar dreptul de vot ca, de altfel orice fenomen, se caracterizează prin unitatea organică dintre formă și conținut – spirit. În cadrul acestui articol intenționăm a argumenta științific această legătură, dat fiind că exercițiul dreptului de vot și punerea lui în practică este unica curea de transmisie legală și legitimă de exercitare a Suveranității Naționale prin reprezentare.Item INTEGRITY OF ELECTIONS – A PRINCIPLE EDIFYING THE LEGITIMACY OF THE STATE REPRESENTATIVE POWER(2019) Arseni, AlexandruPoporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.Item CONSOLIDAREA ESENȚEI ȘI MENIRII DREPTULUI CONSTITUȚIONAL ÎN CONȘTIINȚA JURIDICĂ A SOCIETĂȚII(CEP USM, 2020) Arseni, AlexandruThe Republic of Moldova experienced a transition period from the totalitarian system to the classical democratic and constitutional system. Thus, during the dictatorship of a party, the constitutional law played the role of Cinderella, the decisive acts belonging to the party leadership. However, with the fall of the empire, social relations had a pronounced democratic character. Under these conditions, the Constitutional Law, as a fundamental branch of the unitary law system, has regained its function of regulating the fundamental social relations that merge through the complex process of establishing, maintaining and exercising the state power, ensuring the respect of fundamental rights and freedoms of the man and the citizen as well. This evolutionary process is the purpose of this communication on the occasion of the 60-year jubilee of the Law Faculty of the Moldova State University.Item ONESTITATEA ALEGERILOR –PRINCIPIU EDIFICATOR AL LEGITIMITĂŢII PUTERII DE STAT PRIN REPREZENTARE(Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu“, Cahul, 2018) Arseni, Alexandru; Rusandu, IvanPoporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără aatenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.Item PROBLEME ACTUALE ALE LEGISLAȚIEI ELECTORALE A REPUBLICII MOLDOVA: DIMENSIUNI POLITICO – JURIDICE(Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM, 2019) Arseni, Alexandru; Rusandu, IvanPoporul suveran își poate exercita dreptul său natural și inalienabil de a legifera delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus și se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea și argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională și reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie. Totodată, autorii au identificat problemele reglementării juridice a legislației naționale, care constată responsabilitatea pentru falsificarea rezultatelor alegerilor.Item INVALIDAREA SCRUTINULUI – SANCŢIUNE CA FORMĂ A RĂSPUNDERII CONSTITUŢIONALE(CEP USM, 2019) Arseni, AlexandruRăspunderea constituţională este o formă a răspunderii juridice având ca obiect activitatea organelor etatice în persoana oficialilor (deputaţi, şef de stat). Persoanele of iciale nominalizate acced în funcţie în baza procesului electoral– unicul mecanism juridico-statal având la bază exprimarea voinţei autentice a alegătorilor. Anume această stare firească şi demo cratică impune a crea condiţii legale şi legitime pentru proce sul electoral, inclusiv totalizarea alegerilor.Însă, crearea acestor condiţii nu garantează asigurarea autenticităţii voinţei poporului ca bază unică a puterii de stat. Se impune finalitatea procesului, fără care toate intenţiile pot fi ineficiente. Adică, este necesar de a determina şi sancţiunile respective în caz de încălcare a legislaţiei electorale. Aceste sancţiuni, în funcţie de etapa la care au fost depistate,trebuie aplicate faţă de subiectul care le-a săvârşit. O situaţie aparte cu un tratament special este falsificarea rezultatelor votării. Această faptă ilicită perturbează şi denaturează autenticitatea voinţei poporului în procesul de delegare a suveranităţii naţionale prin reprezentarea organelor eligibile:deputaţi, șef de stat, consilieri, primari. Anume din aceste considerente se impune sancţiunea – invalidarea alegerilor ca formă de răspundere constituţională pentru încălcarea legislaţiei electorale. Invalidarea atrage după sine declararea scrutinului nul cu organizarea de noi alegeri în baza prevederilor Codului electoral.Item PROCES ELECTORAL FRAUDAT - CONSECȚIUNE JURIDICE(2018) Arseni, AlexandruRăspunderea constituţională este o formă a răspunderii juridice având ca obiect activitatea organelor etatice în persoana oficialilor (deputaţi, şef de stat). Persoanele oficiale nominalizate acced în funcţie în baza procesului electoral, unicul mecanism juridico-statal având la bază exprimarea voinţei autentice a alegătorilor. Anume această stare firească şi democratică impune a crea condiţiile legale şi legitime pentru procesul electoral, inclusiv totalizarea alegerilor. Însă crearea acestor condiţii nu garantează asigurarea autenticităţii voinţei poporului ca bază unică a puterii de stat. Se impune finalitatea procesului, fără care toate intenţiile pot fi ineficiente. Adică este necesar de determinat şi sancţiunile respective, în caz de încălcare a legislaţiei electorale. Aceste sancţiuni, în funcţie de etapa la care au fost depistate, trebuie aplicate faţă de subiectul care le-a săvârşit. O situaţie aparte cu un tratament special este falsificarea rezultatelor votării. Această faptă ilicită perturbează şi denaturează autenticitatea voinţei poporului în procesul de delegare a suveranităţii naţionale prin reprezentarea organelor eligibile – deputaţi, Şef de stat. Anume din aceste considerente, se impune sancţiunea – invalidarea alegerilor ca formă de răspundere constituţională pentru încălcarea legislaţiei electorale. Invalidarea atrage după sine declararea scrutinului nul cu organizarea de noi alegeri în baza prevederilor Codului electoralItem ONESTITATEA ALEGERILOR – PRINCIPIU EDIFICATOR AL LEGITIMITĂŢII PUTERII DE STAT PRIN REPREZENTARE(2017) Arseni, AlexandruPoporul suveran îşi poate exercita dreptul său natural şi inalienabil de a legifera, delegându-l unor reprezentanţi desemnaţi după proceduri electorale. Problema care s-a pus şi se pune este de a găsi un mecanism juridico-statal cât mai eficace în a realiza acest scop, fără a atenta la suveranitatea naţională. Practica contemporană constituţională a dat răspuns la această întrebare prin elaborarea şi argumentarea sistemelor electorale capabile să nu rupă această legătură dintre suveranitatea naţională şi reprezentare. Urmează să elucidăm dacă modificarea sistemului electoral în Republica Moldova se încadrează în această armonie.