Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
3 results
Search Results
Item Necesitatea şi limitele reglementării constituţionale a administraţiei publice [Articol](Editura USM, 2025) Țurcan, LilianaThe Constitution of the Republic of Moldova, as well as the constitutions of other democratic states, includes a number of provisions applicable to public administration. In this study are presented the constitutional provisions on administrative authorities and their activity, as well as the arguments justifying the need and importance of constitutional regulation of public administration. The constitutional text cannot include detailed provisions on public administration because it is an area that is constantly changing. Thus, in the Constitution of the Republic of Moldova we find only fundamental rules, basic ideas and principles, but the details related to the organization and func- tioning of administrative authorities are set out in laws and acts subordinated to laws.Item Tipuri de guverne contemporane. Aspecte de drept comparat(2016) Țurcan, LilianaPrezentul articol constituie un studiu dedicat diverselor tipuri de guverne existente în țările contemporane. Scopul acestui articol este de a analiza normele constituționale referitoare la formarea și încetarea activității guvernului, structura și componența acestuia în diverse state și de a descrie rolul guvernului într-o societate contemporană. Studierea comparată a instiuției guvernului ne permite să concluzionăm că nu există un model unic de organizare și funcționare a acestei autorități publice, reglementările juridice în domeniul dat fiind diferite de la un stat la altul.Item Locul și rolul Președintelui Republicii Moldova și Președintelui României în sistemul autorităților publice [Articol](2021) Țurcan, LilianaInstituția șefului de stat constituie obiect de cercetare atăt pentru știința dreptului constituțional, căt și pentru știința dreptului administrativ. Articolul este consacrat examinării, în plan comparativ, a rolului și locului șefului de stat în sistemul autorităților publice din Republica Moldova și România. Sunt analizate prevederile constituționale ce determină funcțiile și atribuțiile Președintelui Republicii Moldova și Președintelui României, opiniile expuse în doctrină, precum și jurisprudența constituțională în materie. Analiza comparativă ne permite să evidențiem care sunt trăsăturile comune, dar și diferențele dintre statutul juridic al Președintelui în aceste state. În opinia autorului, la nivelul Șefului de Stat sau ale Guvernului orice atribuție politică duce la un subsidiar administrativ și orice atribuție administrativă are un substrat politic, încât o delimitare între „politic” și „administrativ” apare ca fiind riscantă și didactic nerecomandabilă. În concluzie, autorul argumentează ideea necesității redefinirii rolului și locului Președintelui Republicii Moldova în sistemul autorităților publice, prin regândirea cadrului constituțional în vederea instaurării unui regim semiprezidențial după modelul României sau cel al Franței.