Facultatea de Drept / Faculty of Law
Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/6
Browse
4 results
Search Results
Item LOCUL ȘI ROLUL PREȘEDINTELUI REPUBLICII MOLDOVA ȘI PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI ÎN SISTEMUL AUTORITĂȚILOR PUBLICE. STUDIU COMPARATIV(CEP USM, 2021) Ţurcan, LilianaInstituția șefului de stat constituie obiect de cercetare atăt pentru știința dreptului constituțional, căt și pentru știința dreptului administrativ. Articolul este consacrat examinării, în plan comparativ, a rolului și locului șefului de stat în sistemul autorităților publice din Republica Moldova și România. Sunt analizate prevederile constituționale ce determină funcțiile și atribuțiile Președintelui Republicii Moldova și Președintelui României, opiniile expuse în doctrină, precum și jurisprudența constituțională în materie. Analiza comparativă ne permite să evidențiem care sunt trăsăturile comune, dar și diferențele dintre statutul juridic al Președintelui în aceste state. În opinia autorului, la nivelul Șefului de Stat sau ale Guvernului orice atribuție politică duce la un subsidiar administrativ și orice atribuție administrativă are un substrat politic, încât o delimitare între „politic” și „administrativ” apare ca fiind riscantă și didactic nerecomandabilă. În concluzie, autorul argumentează ideea necesității redefinirii rolului și locului Președintelui Republicii Moldova în sistemul autorităților publice, prin regândirea cadrului constituțional în vederea instaurării unui regim semiprezidențial după modelul României sau cel al Franței.Item CE TREBUIE SĂ CONȚINĂ UN COD ADMINISTRATIV ȘI UN COD DE PROCEDURĂ ADMINISTRATIVĂ?(CEP USM, 2021) Ţurcan, LilianaCodul administrativ al Republicii Moldova [14] a fost aprobat de către Parlament la 19.07.2018 (întrat în vigoare la 01.04.2019). Un an mai târziu, la data de 03.07.2019, prin Ordonanța de urgență a Guvernului, nr.57/2019, a fost aprobat Codul administrativ al României [15], întrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Însă, Codurile administrative din România și Republica Moldova, deși au titluri identice, au un conținut sau obiect de reglementare diferit, fiind diferită și structura acestora. În prezentul articol sunt examinate opiniile referitoare la codificarea administrativă expuse în literatura de specialitate din România și Republica Moldova. În mod special este cercetată problema conținutului (obiectului de reglementare) a Codului administrativ și a Codului de procedură administrativă. În articol sunt abordate și alte subiecte, cum ar fi problema priorității Codului, problema distincției dintre dreptul administrativ substanțial și dreptul procedurii administrative. În opinia autorului, în domeniul administrativ obiectul și perimetrul unui cod poate fi stabilit pornind de la determinarea diferenței dintre dreptul administrativ material /substanțial și dreptul procedurii administrative.Item ROLUL COMBATERII CONTRAVENŢIILOR ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI MEDIULUI ÎN ASIGURAREA DEZVOLTĂRII DURABILE A ŢĂRII(Tipografia Artpoligraf, 2018) Ţurcan, Liliana; Zamfir, NataliaThis article aims at providing the approach towards developing the contravention liability in the environmental area in the Republic of Moldova. Taking into account the character of national interest in environmental protection in ensuring of sustainable development, adoption of the new Contravention Code included the legal provisions for solving gaps of the previous Code. In particular, authors described new contraventions against the environment, their specific features. The performed investigations allow the authors to argue the need for a comprehensive reform in this domain. Authors emphasized the necessary to elaborate and adopt the amendments in the Contravention Code for series of illegal actions or inactions for environmental damages not currently provided in the light of the transposition of the EU Environmental Directives.Item ROLUL TI ÎN APLICAREA METODEI „ÎNVĂȚĂMÂNT BAZAT PE PROBLEME”(Tipografia Artpoligraf, 2018) Ţurcan, LilianaThis article has as object of study the problem-based learning method and the role of information technologies in its application. The main issues related to the application of the "problem-based learning" method in university studies are analyzed. Also, the advantages of applying IT means to the use of the method are identified.