Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 15
  • Thumbnail Image
    Item
    Axiological availability and desirability. Comparative study between moldovan immigrant adolescents in Italy and moldovan adolescents in the Republic of Moldova
    (CEP USM, 2023) Roșca, Tatiana
    Nowadays, in common parlance, values are the ideals towards which individuals strive and which guide their existence. Despite the variety of disciplines and different theoretical-methodological approaches in which values are addressed, there seems to be a complete agreement between researchers, namely that values facilitate both understanding of human behavior, relationship of humans to society and their social interactions, as well as the comprehension of how they are generated in a certain society and culture, how they spread and change, along with the mechanisms that lead individuals to adopt some of them, rather than others. Thus, through this paper we will try to answer the following questions: „Is there a defined set of values that today’s adolescents adhere to?” and „How do values relate to each other in today’s young people?”. In this way, we tend to obtain a picture of the psychosocial adaptation of adolescents in the diaspora and in the Republic of Moldova, by assessing the discrepancy between the availability and desirability of life areas.
  • Thumbnail Image
    Item
    The role of attitudes in shaping social perception in the context of crisis
    (CEP USM, 2024) Tarnovschi, Ana; Cobușcean, Simona-Anastasia
    Contemporary society faces a series of crises, ranging from economic and political to social and environmental ones. In this turbulent context, the way we perceive and interpret social reality becomes essential for our adaptation and for making responsible decisions. Crisis situations, whether natural, economic, or political, have a significant impact not only on concrete reality but also on how we perceive and interpret the world around us. Pre-existing attitudes play a crucial role in this reconfiguration of social perception, influencing how we process information, interpret events, and relate to others. Combating prejudices, promoting dialogue, and transparent communication are essential for balanced social perception and building a climate of social cohesion in difficult times. Social perception is a complex process influenced by a series of factors, among which pre-existing attitudes are included. In the context of crisis, it is essential to be aware of how attitudes can distort our perception of reality and to take concrete measures to inform ourselves from reliable sources, to engage in dialogue with those who have different opinions, and to promote transparent communication. Only through joint efforts to combat prejudices and promote tolerance and mutual understanding we can build a more united and resilient society in the face of crises.
  • Thumbnail Image
    Item
    DIMENSIUNEA EUROPEANĂ A EDUCATIEI CIVICE. CAZUL BULGARIEI
    (CEP USM, 2022) Radoykova, Gergana
    În 2020, în Bulgaria a fost introdusă o materie obligatorie – Educația civică. Ea vizează nu numai o orientare practică pentru statul democratic modern, separarea puterilor și statul de drept, ci și interpretarea acestora. O atenție sporită acordată formării culturii politice urmărește să-i ajute pe tineri să crească ca cetățeni activi și conștienți. Dimensiunea europeană a acestui subiect, și anume dobândirea cunoștințelor de bază despre natura și funcționarea UE, precum și înțelegerea valorilor nemateriale ale UE, este cheia acestui proces.
  • Thumbnail Image
    Item
    ROLUL FACTORILOR SOCIO-FAMILIALI ÎN MANIFESTAREA COMPORTAMENTULUI DEVIANT LA ADOLESCENȚI
    (CEP USM, 2022-11-29) Tarnovschi, Ana; Tuni, Corneliu
    Personalitatea este un sistem bio-psiho-socio-cultural, care se constitue, fundamental, în condiţiile existenţei şi activităţii, începând cu primele etape ale dezvoltării individului. Din punct de vedere psihologic și social, familia este cadrul determinant al formării de trăsături sau structuri în organizarea psihologică a subiectului. Fiecare ne naştem cu un potenţial uman care se valorifică şi se dezvoltă treptat, prin socializare şi asimilarea valorilor şi comportamentelor sub forma unei învăţări continue, atât din familie, cât și din societate.
  • Thumbnail Image
    Item
    MODALITĂȚI DE VALORIFICARE A NOILOR EDUCAȚII ÎN CONTEXTUL EUROPENIZĂRII
    (Print-Caro, 2023) Covali, Violeta
    Europenizarea este un proces complex, prin care statele europene își aliniază politicile, normele și instituțiile la cele promovate de Uniunea Europeană (UE). Acest proces are ca scop consolidarea coope rării și integrării europene, creând o Europă mai unită și mai puternică. În acest context, educația joacă un rol fundamental, deoarece contribuie semnificativ la atingerea obiectivelor europenizării. Educaţia în spiritul valorilor europene urmăreşte: dobândirea identită ţii europene în consonanţă cu identitatea naţională şi etnică; exercitarea drepturilor ca viitori cetăţeni europeni; asumarea obligaţiilor ca viitori cetăţeni europeni; modelarea conştiinţei şi a condiţiei individuale şi comunitare în sensul perceperii şi asumării valorilor europene; dezvoltarea sentimentului de apartenenţă la cultura şi civilizaţia europeană, în deplin respect faţă de culturile şi civilizaţiile neeuropene. Scopul educaţiei în spiritul valorilor europene este de a conştientiza identitatea europeană în concordanţă cu identitatea naţională. Educaţia umanistă promovează ideea încrederii în valoarea omului, în capacitatea de perfecţionare, în demnitatea lui atât la nivel individual, cât şi la nivel social. Noile educații reprezintă un instrument valoros în promovarea europenizării. Educația interculturală consolidează coeziunea și cetățenia europeană, EDD sensibilizează cetățenii cu privire la problemele globale, iar educația digitală pregătește o forță de muncă competitivă și conștientă de securitatea digitală. Prin implementarea eficientă a acestor educații, UE poate avansa în direcția unei Europe mai unite, responsabile și pregătite pentru viitor.
  • Thumbnail Image
    Item
    AVANSAREA PROCESULUI DE INTEGRARE EUROPEANĂ PRIN INTERMEDIUL EDUCAȚIEI ȘI AL ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
    (Print-Caro, 2023) Curoş, Liudmila
    În articol se descrie rolul multiform al educației în contextul integrării europene a Republicii Moldova, subliniind impactul acestea asupra promovării valorilor europene, promovării mobilității, combaterii stereotipurilor și discriminării, și susținând formarea unei cetățenii europene active. Sunt menționate, de asemenea, schimbările transformatoare care au loc în diferite segmente ale societății din țările europene, cum ar fi: economia, piețele muncii, sistemele sociale și politica. Autorul accen- tuează modul în care educația din Republica Moldova se adaptează la aceste schimbări prin reforme profunde pentru a se alinia la obiectivele economice, sociale și politice. Se subliniază rolul semnificativ al Uniunii Europene în sprijinirea educației și formării, încurajarea multilingvismului, promovarea angajamentului civic și promovarea cercetării și inovării. Autorul subliniază importanța valorilor europene în formarea gândirii tinerii generații și în stimularea unui sentiment de identitate europeană alături de identitățile naționale și etnice. Autorul conchide că investițiile în educație sunt esențiale pentru dezvoltarea viitoare țări parte componentă a unei Europe unite care susține valorile comune, încurajează cooperarea între statele membre și pregătește cetățenii să participe activ la proiectul european.
  • Thumbnail Image
    Item
    ORIENTĂRILE VALORICE ALE PERSONALITĂȚII: ORIGINILE CONCEPTELOR ȘI ALE TEORIILOR
    (Print-Caro, 2023-03-15) Chirița, Olga
    Actualitatea temei alese este determinată de faptul că valorile și orientările valorice constituie o parte integrantă a vieții omului. Sistemul de orientări valorice determină atitudinea față de lumea înconjurătoare și totodată formează baza viziunii asupra lumii. Iată de ce studiul valorilor oferă posibilitatea de a observa toate schimbările care au loc în viața culturală și socială a persoanei și a societății în ansamblu.
  • Thumbnail Image
    Item
    Valorile naționale și tradiționale ca proces și produs în dezvoltarea personalității umane
    (CEP USM, 2023) Coroianu, Daniela
    Studiul respectiv relevă importanța valorilor naționale și tradițiilor în dezvoltarea identității culturale și a personalității umane. Valorile și tradițiile nu doar reprezintă moștenirea culturală, ci au un impact profund asupra modului în care oamenii se percep și se comportă. Studiul acestor aspecte este vital pentru înțelegerea dezvoltării personale. Personalitatea umană se formează sub influența unor factori complecși precum etapele de viață, mediul, cultura, educația și influențele sociale. Valorile și tradițiile culturale contribuie la definirea acestei personalități și la modul în care indivizii se identifică cu propria cultură. Cu toate acestea, într-o lume interconectată, diversitatea culturală este la fel de importantă. Promovarea dialogului intercultural și a respectului pentru diversitatea culturală este o necesitate. Personalitatea umană este modelată de relații sociale, norme culturale și experiențele personale. Prin urmare atitudinile individuale se formează în cadrul acestor interacțiuni și influențează reacțiile la diverse situații sociale. Este important să recunoaștem că valorile și tradițiile culturale pot evolua și se pot adapta în timp, aducând o contribuție valoroasă la societatea contemporană.
  • Thumbnail Image
    Item
    CONȚINUTUL ȘI CARACTERISTICILE ORIENTĂRILOR VALORICE LA VÂRSTA ADOLESCENȚEI
    (CEP USM, 2022) Paladi, Oxana
    În articol este prezentată teoria elaborată de М.Rokeach cu privire la orientările valorice, inclusiv descrierea valorilor terminale (viaţă activă, înţelepciunea vieţii, sănătate, muncă interesantă, frumuseţea naturii şi a artei, dragoste, bunăstare materială, prieteni buni și fideli, apreciere socială, cunoaştere, viaţă productivă, dezvoltare continuă, distracţii, libertate, viaţă familială fericită, fericirea altora, creaţie, încredere în sine) și a valorilor instrumentale (acurateţe, educaţie, exigenţe înalte, energie de viaţă, executivitate, independenţă, intransingenţă faţă de sine şi alţii, studii, responsabilitate, raţionalism, autocontrol, curaj în susţinerea opiniei proprii, a convingerilor, voinţă, toleranţă, viziuni largi, onestitate, eficacitate în activitate, delicateţe). Autorii subliniază că valorile se plasează în centrul sferei motivaţionale determinând atitudinile, judecăţile şi acţiunile persoanei; valorile redau preferințe sau principii care definesc principalele orientări ale acțiunii umane, care orientează și legitimează regulile vieții sociale. Lucrarea cuprinde rezultatele obținute în cercetarea efectuată cu referire la viziunile adolescenților despre conceptele de valori și orientări valorice care reliefează conținutul și carac- teristicile acestora.
  • Thumbnail Image
    Item
    FORMAREA COMPETENŢELOR PRIN ABORDAREA AXIOLOGICĂ A PROBLEMELOR DE CHIMIE
    (CEP USM, 2013) Mihailov, Elena; Cherdivară, Maia; Dragalina, Galina
    În articolsunt examinate aspecte ce vizează implementarea curriculei la chimie în scopul formării competenţelor specifice de a rezolva probleme la chimie prin prisma abordării lor axiologice, urmărindu-se şi scopul formării la elevi a sistemului de valori. Este reflectată esenţa abordării axiologice la lecţiile de chimie, prin asigurarea conexi unii sistemului de cunoştinţe, capacităţi, deprinderi cu sistemul de valori şi atitudini. Se explică şi se exemplifică potenţialul valoros al problemelor de chimie şi cerinţele metodologice pentru elaborarea lor în contextul abordat.