Facultatea Psihologie, Ştiinţe ale Educaţiei, Sociologie şi Asistenţă Socială / Faculty of Psychology, Educational Sciences, Sociology and Social Work

Permanent URI for this communityhttps://msuir.usm.md/handle/123456789/13

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Item
    The causes and effects of school dropout felt over time
    (CEP USM, 2024) Curoș, Liudmila
    The article involves an analytical approach to the specifics of school dropout, the causes and effects produced, as well as possible suggestions for managing the large-scale phenomenon. The research methodology consisted in the study of specialized literature and the reflexive analysis of bibliographic sources, various statistical data, which allowed us to issue relevant conclusions and recommendations for its prevention and reduction at a systemic level. Being a complex phenomenon, school dropout manifests itself for various reasons, starting with personal or family problems, a difficult socioeconomic situation and continuing with important factors regarding the way the education system works. Depending on the determining factors, but also the extent of the manifestation, a series of undesirable effects are generated, with a weight on socio-professional integration difficulties. Thus, statistical data are reflected that confirm the acute need for systemic intervention on the treatment of the phenomenon in question, based on the educational actors and social institutions that have contact with the mentioned causes and effects. Systematic and orderly intervention refers in particular to the prevention of school dropout by motivating students, career guidance, carrying out attractive educational activities, involving digital technologies, but also reducing it, by establishing internal and external partnerships, analyzing the main causes, and determining the ways of reintegration into the educational process of young people who temporarily/completely left the educational institution.
  • Thumbnail Image
    Item
    REFORMELE SECTORULUI DE TINERET ÎN CONTEXTUL INTEGRĂRII EUROPENE
    (Print-Caro, 2024) Colța, Alexandra
    Acest articol oferă o analiză a politicilor de tineret ale Uniunii Europene și ale Republicii Moldova, evidențiind importanța acestora în contextul integrării europene, dezvoltării durabile și coeziunii sociale. Sunt examinate reformele din sectorul de tineret, determinate de parcursul european al Republicii Moldova, precum și riscurile și provocările întâm- pinate în implementarea acestor reforme. De asemenea, articolul explo- rează strategiile naționale care reflectă eforturile concertate de aliniere la standardele UE, cu un accent special pe educație, angajabilitate și par- ticipare activă, pentru a crea un mediu favorabil dezvoltării personale și profesionale a tinerilor. Participarea activă a tinerilor la procesul de ela- borare a politicilor și de luare a deciziilor este esențială pentru construi- rea viitorului Europei și pentru construirea unei viziuni cu care tinerii să se poată identifica.
  • Thumbnail Image
    Item
    IMPACTUL TEHNICILOR MANIPULATORII ALE REŢELEI DE SOCIALIZARE TIK TOK ASUPRA FORMĂRII ORIENTĂRILOR VALORICE ALE TINERILOR
    (Editura USM, 2024) Cobzaru, Radu Veaceslav
    This article tries to analyze the main impact of manipulation on the social network Tik Tok on the formation of some value orientation in young people. In this context, a sociological research was carried out where it was analyzed and identified what is the impact of manipulation on social networks, what are the main value orientations, what is the perception of young people towards the Internet, manipulation, Tik Tok.
  • Thumbnail Image
    Item
    COMPORTAMENTUL DE CONSUM AL PRODUSELOR MEDIA ÎN RÂNDUL TINERILOR
    (Editura USM, 2024) Antoniuc, Ana
    The mass media have an important role in educating young people. The mass media messages represent a true learning resources that contribute to the multilateral development of young people’s personality and their effective integration into society. The author analyze how through mass media, young people manage to acquire numerous knowledge of general culture, to enrich their vocabulary, to develop their thinking and mental functions, to form their distributive attention, to form certain moral and aesthetic feelings.
  • Thumbnail Image
    Item
    SPAȚIUL EUROPEAN AL EDUCAȚIEI – OPORTUNITĂȚI PENTRU TINERII DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (Print-Caro, 2023) Garbatovschi, Valeria
    În condițiile societății informaționale, a societății bazate pe cunoaștere și în contextul tensiunilor, confruntărilor, inclusiv armate, caracteristice timpului nostru istoric, se justifică necesitatea creării spațiului european al educației. Considerăm că diversitatea crizelor care, în prezent, afectează toate sferele vieții sociale pot fi depășite, dezvoltarea durabilă a societății moldovenești și poate deveni realitate doar în cazul când vom educa generații de profesioniști patrioți, competenți, ce vor dori să investească timp, efort, entuziasm, vocație și dragoste în procesul de revitalizare a sistemului social din Republica Moldova. Importanța Spațiului european al educației se referă la susținerea continuității învățării pe tot parcursul vieții, de la educația și îngrijirea copiilor preșcolari, continuând cu educația școlară și educația și formarea profesiona- lă, până la învățământul superior și la educația adulților. Astfel, acest spațiu are rolul de a promova și încuraja mobilitatea, cooperarea în materie de educație și formare și sprijinirea statelor membre în creșterea eficienței sistemelor acestora de educație și formare. Sistemului de învățământ din Republica Moldova se confruntă cu o serie de provocări, convergente cu obiectivele strategice ale Spațiului european al Educației. Astfel, eficiența ar putea fi asigurată în cazul în care că inițiativele incluse în conceptul și acțiunile viitoare care urmează să fie propuse și efectuate ca parte a unui Spațiu european al educației necesită asigurarea complementarității și coerenței în ceea ce privește sistemele naționale de educație și formare și ar trebui să includă toate nivelurile și tipurile de educație și formare, inclusiv educația adulților și educația și formarea profesională.
  • Thumbnail Image
    Item
    INCLUZIUNEA SOCIALĂ A TINERILOR DIN REPUBLICA MOLDOVA
    (Print-Caro, 2023) Colța, Alexandra
    Articolul subliniază elementele esențiale care fortifică incluziunea socială a tinerilor care implică mai multe aspecte, cum ar fi educația, formarea profesională, accesul la servicii de sănătate și la locurile de muncă, participarea activă în viața socială și politică a comunității. Este analizat procesul de incluziune socială a tinerilor prin prisma participării, astfel asigurându-se incluziunea acestora în procesele decizionale și dezvoltarea comunitară. Sunt descrise posibilitățile de implicare a tinerilor, obstacolele cu care se confruntă, dar și sugestii pentru depășirea acestora. În calitate de metodă de cercetare, va fi utilizată observația, analiza și sinteza. Pe baza rezultatelor cercetării vor fi elaborate recomandări, precum și propuneri de implementare pentru a îmbunătăți procesul de incluziune socială a tinerilor prin participare.
  • Thumbnail Image
    Item
    MECANISMELE DE APĂRARE ȘI ATITUDINEA FAȚĂ DE MOARTE LA TINERI
    (CEP USM, 2021) Haritonov, Maia
    This paper aims to study the position of young mpeople towards death and the defense mechanisms they use to deal with anxiety about death. The attitude towards death is, by far, determined by the existential vision, the acceptance of death, as well as the fear towards it being closely related to the pursuit of the meaning of life.
  • Thumbnail Image
    Item
    САМОАКТУАЛИЗАЦИЯ У МОЛОДЫХ ЛЮДЕЙ, ЗАНЯТЫХ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ И УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ
    (CEP USM, 2019) Бондаренко, Ольга
    Представлены результаты исследования особенностей самоактуализации молодых людей. В исследовании приняли участие 224 человека в возрасте 20 лет –34 года. Для демонстрации выявленных различий использован тест E.Shostrom. По результатам исследования можно отметить возрастание общего уровня самоактуализации соответственно возрасту. Молодые люди, реализующие себя в профессии, оказываются более гибкими к изменяющимся жизненным ситуациям, автономны в реализации своих принципов, в более полной мере осознают свои потребности и переживания. О писаны и объяснены полученныеразличия в структуре самоактуализации молодых людей.